std T-5R amp vraag

Gestart door OMD, 30-09-2006 19:08:06

Vorige topic - Volgende topic

OMD

Even een opgraving van de dag:

Mijn rechterachterdeurluidspreker is kapot, die kappert. Die moet ik dus gaan vervangen maar aangezien die dingen op 8 ohm werken is dit geen makkelijke opgave.

Ik heb al even zitten zoeken naar 8 ohm speakers (16,5cm zit achter toch?) maar die zijn eigenlijk nergens zomaar te vinden.

Iemand suggesties?

OMD

-D©©©L-

Wat klappert er,  ligt de tweeter los ?

OMD

woofer is gescheurd door uitdroging.

Turbobiker

Is het niet zo dat die dingen het hele impedantie bereik hebben en er een bepaald vermogen bij een bepaalde impedantie opgegeven wordt ???

(dus kun je eender welke speaker monteren...)
De Tussenpaus

-D©©©L-

Citaat van: Turbobiker op 16-09-2007 22:25:18
Is het niet zo dat die dingen het hele impedantie bereik hebben en er een bepaald vermogen bij een bepaalde impedantie opgegeven wordt ???
Dat moet je even uitleggen...

Turbobiker

Citaat van: -D©©©L- op 16-09-2007 22:29:34

www.google.com
De Tussenpaus

-D©©©L-

Citaat van: Turbobiker op 16-09-2007 22:31:47
Citaat van: -D©©©L- op 16-09-2007 22:29:34

www.google.com
En wat moet ik daar zoeken ?
De impedantie van de spreekspoel is bepaald door de hoeveelheid wikkelingen daarmee (en dus ook de lengte) en de diameter daarvan.  I.c.m. de Ohmse weerstand van deze draad (diameter dus) en de eigenschappen van de poolkern en poolplaten. Nominaal is dat 8 ohm bij deze speakers, en zoals bij elke woofer, licht oplopend met toenemende frequentie (invloed van het inductieve deel op de impedantie).
Vermogen heeft daar weinig mee van doen, tenzij je de boel "opstookt" dan vervormd de spreekspoel en dus ook het inductieve deel. (dat noemt men ook wel "opblazen"  :evil:)

Keuze voor vervangen is simpel; een zelfde opzoeken of beide kanten vervangen (of gewoon beide afkoppelen ?).   

OMD

Dat kan allemaal wel wezen maar de achterste 4 speakers zitten aan elkaar gekoppeld. Als ik de 2 speakers zou vervangen voor reguliere 4 ohm luidsprekers dan zou dat betekenen dat de weerstand voor de versterker niet meer klopt, toch?

Ik wil gewoon andere luidpsprekers, dezelfde of andere maakt me niet uit, maar zo klinkt het voor geen meter hahaha.

Het liefst vervang ik ze voor infinity modellen oid, maar dan moet ik wel zeker weten dat er geen beschadigingen optreden aan de al aanwezige standaard versterker.

-D©©©L-

Citaat van: OMD op 17-09-2007 01:37:35
Dat kan allemaal wel wezen maar de achterste 4 speakers zitten aan elkaar gekoppeld. Als ik de 2 speakers zou vervangen voor reguliere 4 ohm luidsprekers dan zou dat betekenen dat de weerstand voor de versterker niet meer klopt, toch?

Ja, bij hogere volumes komt de eindtrap in de problemen.

OMD

conclusie:

- Ik kan ze niet afkoppelen vanwege de weerstand
- Ik kan ze niet vervangen voor andere luidsprekers ( 8 ohm is nergens te krijgen )

das uhh... mooi K.U.T.

ga wel even naar de volvo dealer kijken wat die dingen nieuw kosten als ze ze nog leveren.

daytonawim

Ze worden regelmatig aangeboden op ebay, marktplaats of hunter in gorredijk, maar makkelijker mischien is het volgende

Bij de dealer ga je geheid achterover slaan  8)

-D©©©L-

Citaat van: OMD op 17-09-2007 18:19:17
conclusie:
- Ik kan ze niet afkoppelen vanwege de weerstand

Tuurlijk wel. Je mist een beetje laag maar het werkt verder prima. 

OMD

de speakers in de deur geven amper laag. Dat doen de 5x7" in de hoedenplank.

de 2 in de portieren zijn zowiezo erg ondermaats aan de rest wat me altijd al stoorde en wat ik vreemd vond.
Dan ga ik ze zowiezo eerst even afkoppelen morgen.

En laag zat in de auto, dat is iets waar ik niet over te klagen heb bij een T-5R, er komt een behoorlijk bas uit de installatie, het trilt overal erg goed hahaha.

jberg

ist een speaker met typenr 9128077 826 94w46 8 ohm?? met een tweetertje int midden??

die ligt bij mij nog in de schuur, ik heb er bij mn pa een keer 2 vervangen omdat er een stuk was, en 2 aftermarket waren nog de helft van een volvospeaker