probleem HELP

Gestart door Robertjuhh, 23-12-2004 11:41:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robertjuhh

Hallo allemaal, ik sta op het punt te vertrekken naar Italie met mn volvo 850 T5.. Nu rij ik hem vanmorgen de garage in om even de motorolie enz na te kijken..
motoroliepijp stond dus onder minimaal.. dat was even schrikken maar nu denk ik.. gooi er een litertje bij. Nog niks te zien op het pijlstokje.. Pas na 2,5 liter zat hij half vol volgens het pijlstokje..

Dat betekend dat hij erg lang droog heeft gelopen??? Ik maak me er erg zorgen over... Wat nu?? Kan er iets kapot zijn??? Of kan dit ene keer gebeuren????

Ik hoop snel op antwoord!

Groetjes
.....en hard!

ed

Als het olielampje nooit heeftgebrand heb je altijd oliedruk gehad, en zijn de vitale delen gesmeerd (krukas/drijstang lagers). Wat vaak een probleem vormt is het smeren van de kop. De oliedruk loopt enigszins terug door het lagere peil, en de hoogste delen krijgen dan als eerste geen olie.

Mijn neef heeft een keer zijn krukaskeerring eruitgeblazen op de snelweg (V70R). Hij merkte vermogensverlies, en is naar de kant gegaan. Daar zag hij dat er een behoorlijke plas olie onder de auto lag. ANWB gebeld (het was in Frankrijk dus de lokale ANWB). Die hebben er olie bijgedaan. Er ging iets van 4 liter in. De motor sloeg direct aan, en maakte een heel naar ratelend geluid. Dat ging niet direct weg. Omdat hij dacht dat hij toch al goed stuk was heeft hij besloten om naar de dichstbijzijnde Volvo dealer te rijden (met ratelende motor). Bij aankomst was het ratelen nog steeds hoorbaar. Bij de dealer is de keerring vervangen. Daarna heeft hij niet meer gerateld. De auto had hij toen al ingeruild, maar heeft er geen problemen meer mee gehad. Toevalligerwijs heeft een forumlid zijn auto gekocht (kwam er toevallig achter op de sleuteldag). Deze rijdt er nog steeds met tevredenheid mee rond. De auto rookt niet, en heeft geen noemenswaardig olieverbruik.

Om kort te gaan: bijvullen, kijken of de auto niet rookt, en op naar Italiƫ.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

toycar


Boodschap is duidelijk: vaker olie controleren en kijken waar al die olie naar toe gaat bij bovengemiddeld verbruik.
Ratelend geluid komt waarschijnlijk van hydraulische klepstoters die op dat moment hun hydro missen. Als jij dit geluid ook hoort is er duidelijk iets mis gegaan door gebrek aan olie en zou ik zo niet naar bella Italia gaan (waar ga je overigens naar toe, ben er zelf al een paar keer geweest). Bij geen geluid of vreemde lichtsignalen: olie bijvullen en karren maar.

Bon giorno

855-Champagne

Neem genoeg olie en koelvloeistof mee voor onder weg.

thuur

2,5 liter is wel heel veel. Heb je lang genoeg gewacht voordat je opnieuw peilde? Het duurt zo'n 15 tot 20 minuten (alnaargelang olietemp) voordat zo als alles weer in het carter ligt. Te veel olie kan nl. ook een hoop schade aanrichten (druk).


Tja en verder... Ik zou me niet meteen een hoop zorgen maken. Goed kijken of je een olielekkage ziet. Bij iedere pauze die je neemt onderweg even peilen en idd genoeg vloeistoffen meenemen.

En zolang je niet zeker weet hoe het met je oliepeil is gesteld zou ik de motor niet volledig belasten voor langere tijd..

Hoe lang was het geleden dat je voor het laatst gepeild + gevuld hebt? Weet je wat het normale olieverbruik is van je auto?

Italie ga je wel halen, dit is voor een Volvo een kort ritje ;)


Gr 8)

denkweb

Krukaskeerring lek, bij garage bodemplaat even weg laten halen en controleren is mijn advies.