Carterventilatie reinigen / vervangen

Gestart door Marley, 07-08-2006 20:35:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marley

Hoi liefhebbers ,

Hedenmiddag ben ik begonnen aan deze klus bij mijn 850GLT 2.5 20V .

Ik heb wat foto's gemaakt en ook misschien een paar handige tips van kleine hulpmiddelen die ik gemaakt heb om deze klus te doen . Deze wil ik graag met jullie delen  :)

Ik heb alles los nu en zie dat ik dus een klein probleempje heb , de olieafscheider heeft een slang en die heb ik dus niet   ::)
Kan iemand mij wel even een tip geven hoe de olieafscheider gemonteerd zit op de motor ? Mijn dank is groot  8)

Voor de foto's kijk even op mijn site >>

http://home.planet.nl/~minke980/olieafscheider.htm

elianmars

#1
Als ik het mij goed herinner (het is alweer een tijdje geleden dat ik de boel gedemonteerd heb), zit er aan de onderkant van de afscheider een plaatje waar een boutje doorheen zit.

Je hebt toch wel een nieuwe pakking voor het spruitstuk klaar liggen, hè?

Edit: ik heb de tekening er even bij gezocht. Links onderin de afscheider zit een boutje waarmee de afscheider vast zit.


ed

Ik begrijp dat je een nieuwe olieafscheider hebt gehaald, en dan eentje voor een nieuwer type. Die hebben ook nog een aansluiting in de cilinderkop zitten, en dat heeft jouw auto niet. beste is de originele pot schoonmaken (indien mogelijk) en evt de slangklemmen vervangen.
Op het bovenstaande plaatje heb jij de rechtse afscheider.

Wat is nu je probleem?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elianmars

Citaat van: ed op 07-08-2006 21:38:31
Ik begrijp dat je een nieuwe olieafscheider hebt gehaald, en dan eentje voor een nieuwer type. Die hebben ook nog een aansluiting in de cilinderkop zitten, en dat heeft jouw auto niet. beste is de originele pot schoonmaken (indien mogelijk) en evt de slangklemmen vervangen.
Op het bovenstaande plaatje heb jij de rechtse afscheider.

Wat is nu je probleem?

Het probleem was om 'm los te krijgen.

En hij heeft blijkbaar inderdaad de verkeerde afscheider.

Marley

Nee , ik heb geen afscheider nieuw gekocht . Ik wil deze schoon maken omdat de nieuwe anders is en € 86,00 excl. btw kost .

Ik heb geen slangklemmen , bij de mijne zitten geperste klemmen op de slang no. 4 . Die heb ik er ook niet bij zitten , ik kan dus het beste slangklemmen kopen morgen en deze erop zetten. Gaat dit niet lekken ??


@®-

carterventilatie is anders bij een 2.5 dan een T-5

elianmars

Citaat van: Marley op 07-08-2006 20:35:36
de olieafscheider heeft een slang en die heb ik dus niet   ::)

Wat bedoel je hier dan mee?

Marley

Citaat van: elianmars op 07-08-2006 21:55:14
Citaat van: Marley op 07-08-2006 20:35:36
de olieafscheider heeft een slang en die heb ik dus niet ::)

Wat bedoel je hier dan mee?

slang no. 4 heb ik niet nieuw op dit moment .

@®-

De carteronluchting/oliafscheider zit bij een T-5 onder het inlaatspruitstuk, en de carterontluchting zit bij een 2.5 ergens onder de gasklep dacht ik.

Marley

Bij de 2.5 20V zit hij ook onder het spruitstuk . Zal morgen even wat foto's nog maken .

Ik kreeg de afscheider niet los omdat er twee bouten in zitten bij dit model .
Eentje zat nog achter de beugel die onder het spruitstuk zit .

De afscheider heb ik ervan af , het onderste gat zat nagenoeg dicht geslipt met harde troep . Kan dit het olie zuipen hebben veroorzaakt ?

Trouwens aan de verdeelbuis van de injectors zit aan de rechterzijde een ventiel ( soort band ventiel ) waarvoor dient dit ??

Is dit voor te ontluchten of ??

ed

ventiel is om de brandstof druk te kunnen meten. Als de slangen slecht zijn zou ik toch even nieuwe bestellen. Als de retour echt dichtgeslibt zit kan dat zeker het olieverbruik veroorzaakt hebben.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Marley

Thanks :)

Het onderste gat in het blok waar de retour op zit zat behoorlijk aangekoekt met zwarte harde troep maar niet helemaal dicht . De afscheider zelf heb ik zojuist in de ontvetter gezet en met een stukje hout op geklopt . Er komen behoorlijk wat harde stukjes uit . Ik laat hem even een nachtje weken en zal naspoelen met remmen reiniger .

De slangen zijn prima , ze waren alleen erghh verontreinigd maar verder soepel en nergens poreus .


Marley

Zo , het hele zaakje zit weer op zijn plek incl. nieuwe pakking en slangen . In de olieafscheider zat behoorlijk wat troep , deze is goed schoon gemaakt en kan weer "ademen " .

Nu had ik wel met starten dat de motor onregelmatig liep in de eerste seconden ( brandstof verdeelbuis leeg neem ik aan ) . Nu is het lampje van de lamba sonde ( zeg ik dit goed ? ) aan gegaan wel . Gaat deze vanzelf wel uit of kan ik deze uitschakelen door iets te reseten ?

b.v.d.