EGR Klep

Gestart door pimsam, 18-10-2006 23:37:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RRRRR_Ramon

#15
ff heel simpel gezegd misschien (heb zelf (nog) geen diesel) maar is het niet mogelijk om bij de 2.5D (de auto's die een foutmelding geven) om het wegvallen van het vacuum en dus het registreren van de sensor te omzeilen door het slangetje van EGR klep op een ander vacuumcircuit (denk aan aan een aftakking daarvan) te sluiten, zodat er toch een vacuum is maar er geen uitlaatgassen in het inlaattraject komen.

Met andere woorden de sensor voor de gek houden. Het vacuum is er dan, sensortje blij, lampje blijft uit. Tis maar een wilde gok.  :eusa_think:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

RRRRR_Ramon

Is iedereen nu in de weer met die vacuumslangetjes of was de gok al te wild?   :eusa_think:

Tis al 2 dagen stil hier.........  ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

ed

Als je bij een D5 de lucjttoevoer van de EGR afsluit (alles blijft verder intact) komt er toch een storingscode in de computer. Bij een 2.5D werkt dat blijkbaar ook zo.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

floortom

Hallo allemaal,

ik heb een 850 TDI uit 1996 en heb als test het gele slangetje dubbelgevouwen en met een tyrap afgebonden. De roetuitstoot bij accelereren is geheel verdwenen en ik denk dat de motor iets sneller op het gaspedaal reageerd verder merk ik geen verschil.


gr. Peter

tdidude

Las elders dat je met afdichtingspaatje en 4mm gaatje erin boren de handel kan foppen. geeft ca 85% afsluiting.

motormgmnt lampje is in iedergeval erg irritant. maar minder roet en iets vlotter oppikken weer niet ;-) 

ben erg benieuwd welke technicus HET antwoord gaat geven

5 cilinders is meer dan 4

ed

Aan een plaatje met beperkte doorvoer heb ik ook gedacht, maar dan zit je nog steeds met de vervuiling van de inlaat.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

tdidude

Ed,

85% minder is significant beter..tot er een betere oplossing is.

gekgenoeg was bij thuiskomst vandaag lampje uit.. Lampje is niet toevallig stukgebrand want dat heb ik ntrlk ff gecheckt.. als het zo blijft vindt ik het prima ;)
geen roet, direkter op pedaal, warom doe ik het nu pas???

Komende dagen maar eens aanzien

5 cilinders is meer dan 4

tdidude

En vandaag het lampje weer aan na aantal km...en niet meer uitgegaan :(
5 cilinders is meer dan 4

tdidude

Ben en na afgelopen tijd proefrijden achter dat lampje regelmatig aan-en uit gaat.
Het lijkt alsof er elke ca 3 minuten een cheksum plaats vindt.
Als je dan toevallig gasgeeft (meer last) dan gaat lampje uit omdat alles werkt (de EGR is nl uitgeschakeld). Bij weinig last springt hij dan verloop van tijd weer aan.. dit is dus ca. 3min.

Tot we weten welke sensor we moeten omzeilen voor een D2.5 zal lampje dus aan en uit blijven gaan tenzij je continue het gaspedaal flink beroerd.. en niet langer dan 3 minuten voor een stoplicht staat te wachten  :P :P :P

Auto rijdt wel stukke beter met de EGR klep dicht!
5 cilinders is meer dan 4

tdidude

5.4l/100km gem op een tank met egr klep disabled. In het eggie 1:16.5 als ik gereden km's deel op de tankbeurt.
voorheen 5.6 -5.8 !

Netjes voor Geschakelde 2.5d :)
5 cilinders is meer dan 4

myhobby

Naar aanleiding van jullie berichten, heb ik (ondanks het irritante dashboard lampje) ook de proef op de som genomen. De 5D uit 1999 (automaat) loopt beter, rookt minder maar lampje brand. Ipv 820-840 km op 60 liter, lijk ik minimaal 100 km op een tankbeurt te gaan rijden. Dus alleen voordelen (minus dat vervelende lampje dat ik buiten de ERG functionaliteit) graag zie werken.

Mijn vraag: Klopt het verhaal dat tuning bedrijven wel raad weten met dit lampje ?

Misschien een bron voor informatie ?

tdidude

Tsja het lampje--als je de oplossing hebt hoor ik het graag lampje eruidraaien is optie..maar zie je motorstoringen ook niet meer..niet dat het nu uitmaakt ;) Tunersnog niet van gehoord-- als je meer weet hoor ik het graag-
5 cilinders is meer dan 4

floortom

Na een tijdje geen rook meer gezien te hebben na het afstoppen van het EGR slangetje begint de auto nu toch weer te roken bij accelaratie vanuit rustig toerental. Ook merk ik dat vanuit stilstand bij het volledig intrappen van het gaspedaal (automaat) er een turbogat is. Zou dit in relatie kunnen staan met het afstoppen van de EGR :eusa_doh:?


gr. Peter 850 TDI 1996 330.000km

kyro

Citaat van: floortom op 09-06-2007 10:58:34
Na een tijdje geen rook meer gezien te hebben na het afstoppen van het EGR slangetje begint de auto nu toch weer te roken bij accelaratie vanuit rustig toerental. Ook merk ik dat vanuit stilstand bij het volledig intrappen van het gaspedaal (automaat) er een turbogat is. Zou dit in relatie kunnen staan met het afstoppen van de EGR :eusa_doh:?


gr. Peter 850 TDI 1996 330.000km

rij al dik twee en halve maand met klep afgesloten, en rookt
nog altijd bizar weinig !!

is die van jouw nog wel goed dicht ?

gr

floortom

zover ik kan bepalen is het slangetje goed dicht, met tyrap dubbelgevouwen en met propje siliconen afgedicht. Je zegt zelf "bizar weinïg" dat betekent dat je auto wel nog rook produceert. Mijn auto rookt ook beduidend minder maar ik was er vanuit gegaan dat na afdichting alle rook verdwenen zou zijn!

bedankt voor je reactie,

gr. Peter