Stabilisator stangen

Gestart door Eugene, 01-11-2006 14:46:20

Vorige topic - Volgende topic

Eugene

Thnx voor de uitleg, Johann :)

Ik kruip vanavond eens onder de auto, om die achterwielophanging eens goed te bekijken.

Stel die IPD bars zouden zorgen voor onderstuur, dan is dat zo opgelost door de koni's achter gewoon helemaal dicht te draaien ;D

If it's not blown, it sucks...

elianmars

Citaat van: Eugene op 01-11-2006 16:26:53
Citaat van: V70Enno op 01-11-2006 16:20:31
de IPD is massief...en hoewel de dikste van volvo bijna net zo dik is als de IPD zou dit toch verschil kunnen uitmaken....

Klopt, probleem is dat IPD alleen complete sets verkoopt. Met een 25mm voor heb je volgens mij nog meer onderstuur dan origineel. Achter de dikste mogelijk, en aan de voorkant de originele 20mm houden of een 21mm plaatsen, dan krijg je het meest neutrale gedrag.

Zoals Johann al zei, het lijkt me toch dat IPD een goede set bij elkaar heeft gezocht.

Ik vind de wagen heerlijk rijden met de IPD set, maar heb geen idee hoe een andere 850 met een andere setup zich gedraagt.

Wanneer kom je eens langs om te vergelijken (je zou in Goes al langskomen)?  ;)

Eugene

Citaat van: elianmars op 05-11-2006 19:16:34
Wanneer kom je eens langs om te vergelijken (je zou in Goes al langskomen)? ;)

Ja, dat is waar ;D

If it's not blown, it sucks...

rob850/480

Stof stof en nog eens stof.

Ik ben met een grondige stage 0 bezig.
Hiervoor heb ik de hele motor met subframe onder de 850 R sedan gehaald.
Nu wil ik ook de stabilisator stang vervangen welke 20 mm is.
Wat is nu de juiste keus?
De zelfde terug plaatsen of de 21.5 mm stang, en past deze gewoon.
En zou deze nog bij volvo leverbaar zijn.

de Boeing

Juist, het moment om ook deze mee te pakken.

21.5mm (geel-blauw) past 1-op-1 en zal iets beter presteren maar de verschillen tussen alle OEM anti-roll bars is klein. Echte upgrade is een 25mm van IPD of vergelijkbaar. Ik heb de IPD er onder zitten en dat is héél goed te merken!

V70R^2

Ja, gelijk een set van IPD nemen, of ultra racing, daar zal je geen spijt van krijgen!

Stefan

Zoals hierboven al vermeld, van dikke swaybars onder je auto wordt je erg vrolijk. Wmb een van de beste upgrades voor je onderstel! Vergeet de swaybar achter niet, als je alleen voor upgrade wordt de auto een beetje nerveus aan de achterkant  ;D

De dikste originele swaybars die nog leverbaar zijn, zijn bij Skandix vrijwel net zo duur als die van IPD of Ultra Racing, (dealer prijzen weet ik zo niet).
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

rob850/480

Met jullie info me nog even verder ingelezen en inderdaad is het beste meteen voor en achter te doen.
Zie een set staan van ipd bij european tuning voor 539. En alleen voor €255.
Is weer iets,,,,,, meer dan....
Stage 0 gaat al rap over de €2000,00 en dan komt de revisie van de turbo er nog bij en tal van andere  kleine kosten.
Denk dat ik er nog even een nachtje over ga slapen of ik het in de wacht zet of niet.
Maar ja nu is de boel los motor van het subframe dus kan er zo bij.
Is het lastig om het later onder de wagen te vervangen want wil eigenlijk van de zomer als er weer budget is de achter ophanging gaan doen.

V70R^2

Ik heb anders nog wel een nieuwe 18t turbo voor je liggen voor minder dan wat die revisie moet kosten waarschijnlijk, kan je dat budget naar de sway-bars schuiven ;D

arjenT5R

Citaat van: V70R^2 op 12-11-2019 22:59:40
Ik heb anders nog wel een nieuwe 18t turbo voor je liggen voor minder dan wat die revisie moet kosten waarschijnlijk, kan je dat budget naar de sway-bars schuiven ;D

Dude...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rob850/480

Vandaag besloten dat 1 van me kinderen niet gaat studeren en european tuning gebeld.
Niet op voorraad,,,,,,
Een week of 2 levertijd, fffff.
Vandaag ook de nieuwe stofhoezen bij me volvo vrienden opgehaald en hop weer een paar flappen weg.
Maar ze zitten wel kompleet in een mooi doosje.
Klepseals ondertussen ook vervangen dus hij gaat lekker.
O en het gaat 25mm voor en 22 mm achter worden want 25 om 25 is niet meer leverbaar en volgens hem ook niet geschikt voor op de weg.

RemkoT5

Kleine opgraving/aanvullingen:
mn codering op t type plaatje is: HHYHANS

Mn achterste stabi is voor de 2de keer gebroken
NIeuwe stabistang aangeschaft, art no: 9191462 met nieuwe boutjes en moertjes etc.

meteen even opgemeten en zit tussen de 22mm en 22.15mm dikte zal afhankelijk zijn van de coating.

Zit ik wel met een montage vraag wie o wie heeft handige tips,
Ik kan volgens Haynes de boel op moment aanzetten stage-1: 50 Nm voor de M10 boutjes en 65Nm voor de M12 bout, maar stage 2 gaat met hoekverdraaiing. 90 gr voor de M10 en 120gr voor de M12 bout?

Als het bout en moer materiaal 8.8 staal is dan zit ik met de hoekverdraaiing al over de maximale Nm waarde?

Iemand tips hoe ze goed vast te zetten?

En volgens Haynes zou een bout eruit moeten van de deltalink om de stabistang te plaatsen, maar ik dacht dat dit niet nodig was, zou je spoorprobleem mee kunnen krijgen en misschien weer moeten laten uitlijnen.
Ik dacht dat ik de vorige keer de stabistang er zo tussen gefrot had, maar voordat ik begin even m´n mening toetsen.

V70R^2

Ik frot ze er ook zo tussen, maar het is wel krap!

En het is maar een stabistang, gewoon goed vast is vast ;D , het is geen cilinderkopbout o.i.d. waar dat moment wel echt cruciaal is.

RemkoT5

Doe dat maar is bij je veerpootbrug voor met van die slappe moertjes, kijken maar hoe vast die kunnen :angel: