Koplampwisser is de weg kwijt

Gestart door reneetje, 01-05-2005 21:36:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

reneetje

De laatste paar weken heb ik last van mijn koplampwisser die in de raarste positie's blijft staan.
Het is altijd de bestuurderskant die raar doet, de ene keer blijft ie recht op staan , de andere keer op 45 graden en nog een paar varianten hierop.
Met het weer op contact zetten doet af en toe de stand veranderen, met de ruitensproeiers spelen heeft geen enkel nut, en ook is ie niet verschoten op zijn as.
Heb der vanavond met alle verstand (voor zover dat er al is  ;) ) naar zitten kijken en concluderen , maar ik snap der geen hol van.
Dit is momenteel de stand ???


Wie heeft er raad ?

Rene :)
--edit--
fotoformaat
--edit--

thuur

Typisch Volvo kwaaltje... Kijk maar eens op marktplaats.

Wat ik heb gedaan (had er ook zo 1tje) is het motortje gedemonteerd, open gemaakt en opnieuw gesmeerd van binnen. Werkt weer als nieuw, de vraag is dus voor hoelang nog 8) ;D


Gr ;)

reneetje

Snap het verband tussen smeren en het telkens in een andere ruststand beginnen niet ???
Wat heb je dan gesmeerd ?

Rene :-\

thuur

Het hele motortje met mechanisme voor 'wis was en ruststand' was nogal droog en er zat een enorme lading zand in (behuizing was open gegaan). Kortom, het mechanisme trekt het gewoon niet meer en stopt op willekeurige plaatsen. Er zit een soort zaagblad in (lijkt op een heel grof zaagblad van een decoupeerzaag). Dit gaat over een tandwiel heen en weer en zorgt voor de op en neer gaande beweging. In de ruststand zit er een schakelaartje wat getriggerd moet worden zodat de stroom eraf gaat. Aangezien een elektromotor kan doorbranden bij stilstand zit er een beveiliging in die zorgt dat de stroom wordt afgeschakeld indien dit het geval in. Kortom, bij te veel weerstand zal de arm stoppen. In jouw geval als de wisser naar de maan wijst ;)

Je kunt het ook vervangen door een nieuwe, maar reken op zo'n 150 euro. Het meeste werk zit in het demonteren. Maar je hebt geluk: die wat daar zit gaat gemakkelijk eruit (armpje eraf, strip lostrekken, 2 boutjes losmaken en vanuit de motorruimte eruit halen). De andere kant is een ander verhaal (computers verwijderen, koelvloeistofreservoir aan de kant leggen, computerkabelboom opzij leggen, ruitesproeierreservoirvulslang (3x woordwaarde :P), etc.etc.


Duidelijk?

Gr 8)

johan283

Bij mij ook het zelfde probleem, wisser motortje blijft hangen. Uiteraard aan de "verkeerde" kant dus veel werk  

Liquid Force (00)

mijn wissers doen het helemaal niet meer. helaas :( misschien maar eens op zoek gaan naar een paar vervangings motortjes.
#50
S60 2.5T AWD Momentum Inscription Toscane iPod

bert850

Wie heeft een duidelijke beschrijving hoe ik de koplampwisser motortjes kan verwijderen en schoonmaken. Bij mij is het motortje aan de passgierskant die weigert, maar ik wil ze allebei onder handen nemen. Op het forum vind ik hier weinig bruikbaars.
Bert

thuur

#7
Pff, bestuurderskant: armpje losmaken, strip onder koplamp lostrekken, 2 boutjes losmaken, motortje uitnemen. Monteren: omgekeerde volgorde, armpje net onder het aanslagpunt erop zetten, vastdraaien en over het punt tillen.

Bijrijderskant: koelvloeistofreservoir lostrekken en wegleggen. Computers en kast uitbouwen, kabelboom wegleggen, armpje loshalen, strip lostrekken, 2 boutjes losmaken, motortje uitnemen (ja tis krap, maar het past). Inbouwen in omgekeerde volgorde, armpje onder de aanslag monteren.


Suc6


Gr 8)

bert850

Bedankt Thuur,
Dat is dus niet een klusje van een paar minuten, en om maar met  B100 ( bassie en adriaan ) te spreken : "ik heb ook altijd pech".
Toch maar eens proberen, want het moet wel gaan werken.
groeten uit het mooie Hoogeveen.

Ton

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden de wissermotor aan de bestuurderskant verwisselt. Was +/- 30 minuten werk. Het beste kan je eens proberen motortje zelf open te maken en schoon maken en nog een keer proberen. Dit doen ze volgens mij op de sloop namelijk ook, want bij mijn "sloop" exemplaar zat er nog verse pasta op een van de schroefjes. Ik zou zeggen gewoon proberen om het zelf te repareren, de motor is namelijk toch al kapot en kan in het slechtste geval alleen maar gaan werken. ;)
Zelf heb ik de wissermotor voor 45 € gehaald bij rima.

thuur

Ja, de mijne was ook gewoon te vol met zand en losse onderdelen :-X

Veel plezier ;D

Groeten uit het zonnige zuiden 8)

Iko

Mijn koplampwisser blijft aan 1 kant maar lopen de hele tijd... Wel klein ongelukje gehad aan die kant, maar kan echt niet vinden waar het inzit. Gelukkig wel het stekkertje gevonden waarmee het motortje los gaat zo dat ie stilstaat !

Is iets wat ik ook niet super mis gelukkig..

oldostofjas

Vandaag het motortje van de rechter koplampwisser vervangen. Verslagje voor het nageslacht:

Eerst de koplampunit eruit gehaald. Toen de twee bouten losgedraaid waar het motortje aan vast zit. Toen een gat gezaagd in het plastic om bij het motortje te komen.



Wil je dat niet, dan moet de bumper eraf en dat grote zwarte plastic ding waar het motortje (en nog veel meer) aan vast zit.

Mijn wisserarmpje was al afgebroken, anders moet je die eerst losmaken met het moertje. Daarna het motortje eruit halen. Mijn 'nieuwe' motortje bleek van een 850 te zijn. Motorje is wel identiek, maar er zit een andere beugel op. Die moest ik dus overzetten van het oude motortje (vier verroeste schroefjes).



Op het nieuwe motorje zat geen stekker, dus die van de oude eraan gesoldeerd. Daarna nieuwe motortje geplaatst en vastgezet. Koplampunit er weer in. Kapje van het oude armpje over het nieuwe armpje en armpje vastgemaakt. Slangetje erop en klaar!
There is no place like 127.0.0.1

Sbv

Bij de 850 heb ik de plastic bak met de o.a. automaatcontroller eruit gehaald en wat zaken losgeschroefd en klaar. Het was wel even prullen maar daarna ging de motor er zo in, en ook weer uit.