17 inch op een 855

Gestart door Björn, 18-11-2006 21:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Björn

Mensen,

Aangezien ik vorige week op de Overtoom een voorvelg aan gort reed en vervolgens nog een schroef dwars in mij achterban gereden heb was ik toe aan nieuwe banden en velgen. Nu vond ik dat financieel gezien niet interessant vind om meer dan 1000 euro aan cosmetisch onderhoud van ons familieblik te spenderen heb ik vanmiddag een setje gebruikte 17 inch velgen gehaald. Deze kwamen van een Mondeo (krijg het haast niet uit mijn strot). Het gaat bij mijn 855 nog om de viergats versie.

Zoals gewoonlijk ga je als echte man zonder enig overleg aan de slag en stuit natuurlijk meteen op gelazer.

De velgen gingen er niet op! boutafstand klopt, maar op de Volvo naaf zit dat pinnetje waar in de Volvo velg een gaatje voor gemaakt is. Nu is dit ding er met een 10er sleutel prima af te draaien, maar kan dit. Is dat pinnetje ergens goed voor of moet ik hem afzagen en terugdraaien?

Het volgende probleem was een nylon ring in het asgat van de velg. Dit ging net niet over de naaf. Scheelde maar 1 mm. Ik heb 1 wiel gemonteerd en daarvoor heb ik de ring eraf gehaald en nu is het gat groot genoeg en past de velg als een (zelf invullen).

Nu rees natuurlijk direct de vraag; waar is dat nylon ringetje goed voor? Ik kan me zelf niet voorstellen dat dat ding een constructieve bijdrage aan de verbinding wiel/ auto bijdraagt.

Mijn linker voorwiel is er af geweest voor controle. De locae Kwik-fit dodo heeft dit met de luchtsleutel zo hard aangedraaid dat de bouten niet meer los gaan.

Wie heeft een tip hoe je hardnekkige bouten los krijgt.

Als jullie tips voor mij hebben hoor ik het graag!!!!!

Zodra de wielen erop zitten zal ik een foto plaatsen. Het ene wiel staat wel aardig. Ze hebben de maat 7,5x17 ET 38 met banden 215/40/17.

BenC70ES

Die kunstof ring is een centreer-ring en daar moet je dan de juiste voor halen...

Bouten die ze met de luchtsleutel er op draaien moeten ze nadien met een momentsleutel juist natrekken.
Probeer een verlengstuk (buis) op je sleutel te zetten, dan moet het lukken.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Björn

Bedankt voor je reactie. Heeft die centreerring nog een practisch nut afgezien dat het misschien handig is bij de montage?

Is het mogelijk deze ringen uit te schuren tot ze wel passen?

BenC70ES

Het nut is dat niet alle kracht op de bouten alleen komt! Ringen kosten echt niet veel, beter is om de juiste te halen dan.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Zoals Ben al zegt, die kunststof ring is een centreerring. Als de naaf nu precies in het wiel past, is het goed.
Als er nog iets ruimte is, is het beter om goede centreerringen te halen bij de bandenboer.
Met zo'n ring kan je velg geen kant meer op. Zonder zo'n ring krijg je alle kracht op de bouten.

W.b. de vastgedraaide bouten: ik heb het ook gehad. Op de slotbout na (die draaide ik kapot) heb ik ze wel losgekregen door een stuk pijp op de moersleutel te zetten.
Later heb ik voor de zekerheid bij de bouwmarkt een uitschuifbare moersleutel gekocht.

De pinnetjes kun je volgens mij wel uitdraaien. In Vadis worden ze "guide pins" genoemd. Ik denk dus dat ze er alleen zitten om de velg makkelijker op de boutgaten te geleiden.

Björn

Ik denk dat ik hier wel iets mee kan. Ik zal morgen eens op zoek gaan naar en stuk pijp om de bouten te lijf te gaan. De originele Volvo moersleutel is verre van ideaal. Als je er echt veel kracht op zet schiet hij er gewoon af.

Als het een beetje opschiet was ik de auto miscchien zelfs nog, maar nu sla ik een beetje door. Bij onze Volvo is het altijd de keuze of vuil of krassen. Felukkig is hij onderhuids in topcondtie.

Scooby Doo

Die pinnetjes kan je er perfect uitdraaien, ze dienen enkel om de schijf exact op z'n plaats te houden als de wielen eraf zijn, en hebben het voordeel dat je r de originele velgen iets makkelijker mee kan plaatsen.
als het pinnetje weg is, en de schijf is (nog) niet vastgeroest aan de naaf, kan je als de wielen eraf zijn, en de wielbouten er dus niet doorzitten, de schijf over de naaf draaien, en komen de gaten niet netjes overeen met de schroefdraad.

Dit kan absoluut geen kwaad om ze niet te monteren, je houdt de schijf mee op z'n plaat smet de wielbouten.

succes ermee!! :eusa_dance: :eusa_whistle:
Puppy Power!!!

lange

het pinnetje is ook te vervangen door een boutje dan blijft de schijf ten opzichte van de naaf op de zelfde plek en kan de roest die er tussen zit geen onbalans veroorzaken. of trillingen tijdens het remmen
de portemonnee was leeg dus de Volvo weg.
auw auw auw
een Suzuki ignis terug gekocht

M a r c

Citaat van: lange op 24-12-2006 09:10:32
het pinnetje is ook te vervangen door een boutje dan blijft de schijf ten opzichte van de naaf op de zelfde plek en kan de roest die er tussen zit geen onbalans veroorzaken. of trillingen tijdens het remmen

De remschijf centreert ook al op het hart van de naaf. NU blijft de remschijf wel plakken, maar als je net nieuwe schijven monteert zijn die pin/boutjes wel handig. Draai er anders een M6 boutje in met platte kop.

@Bjorn: ik hoop overigens niet dat je 1000 euro aan een set gebruikte 17" velgen/banden hebt gespendeert.... daar heb je een nieuwe set voor.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

BenC70ES

Je hebt velgen en je hebt velgen...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Rudi

Citaat van: BenC70ES op 24-12-2006 13:06:25
Je hebt velgen en je hebt velgen...

Marc spreekt zichzelf tegen...17 "Sattellites doen nog steeds 400€ per stuk bij de dealer

Het is gewoon lachwekkend om te zien wat voor biedingen je krijgt op marktplaats ;D
Dr.Go-Fast...

Bouma206

Citaat van: Scooby Doo op 18-11-2006 23:14:22
Die pinnetjes kan je er perfect uitdraaien, ze dienen enkel om de schijf exact op z'n plaats te houden als de wielen eraf zijn, en hebben het voordeel dat je r de originele velgen iets makkelijker mee kan plaatsen.
als het pinnetje weg is, en de schijf is (nog) niet vastgeroest aan de naaf, kan je als de wielen eraf zijn, en de wielbouten er dus niet doorzitten, de schijf over de naaf draaien, en komen de gaten niet netjes overeen met de schroefdraad.

Dit kan absoluut geen kwaad om ze niet te monteren, je houdt de schijf mee op z'n plaat smet de wielbouten.

succes ermee!! :eusa_dance: :eusa_whistle:
Let goed op dat er geen roest achter je schijf gaat zitten. Heb het zelfde gehad en alles trilde. Ook die ringen had ik er eerst niet tussen met als gevolg trillingen door de hele auto omdat de wielen niet goed gecentreerd werden.
Fryslân boppe!!!!

Jeroentjuh

Citaat van: Rudi op 24-12-2006 13:24:16
Citaat van: BenC70ES op 24-12-2006 13:06:25
Je hebt velgen en je hebt velgen...

Marc spreekt zichzelf tegen...17 "Sattellites doen nog steeds 400€ per stuk bij de dealer

Het is gewoon lachwekkend om te zien wat voor biedingen je krijgt op marktplaats ;D

Weinig vraag naar de sattelites, iedereen wil tegenwoordig pegasus ;D dus wil je ze echt kwijt moet je zakken met de prijs  ;D