Banden en Winterbanden

Gestart door Gant850R, 27-10-2006 22:34:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gant850R

Bijgaand link voor naar mijn mening goedkope banden (zowel winter als droog)
iemand ervaring met deze leverancier?

http://ssl.delti.com/autobanden/start.html

Tip voor winterbanden:

let op dat  op de band een "ijsbergje staat" evt. in combinatie met S&M. gezien de tests van deze herfst in div. bladen kan men moeilijk gaan doen in Dtsl waar je verplicht bent om met winterbanden te rijden gedurende de komende maanden. Vergeet vooral de sticker niet die op je dashboard moet zitten (inake bandsnelheid) die overeenkomt met je winterband anders ben je alsnog de klos als je wordt aangehouden.

Gr. Gant850R 
' live life '

ewing

ik ken die bandenshop nog niet. ben benieuwd naar gebruikerservaringen.

weet iemand overigens waar je die sticker met max. snelheid evt. kunt bestellen?

Rick.

Bandenhandel of dealer.
Don't waste your time always searching for those wasted years.

italia

Verplicht?, verstanding: Ja maar verplicht?

Vals alarm over de winterband

Walter

Citaat van: italia op 06-11-2006 13:26:24
Verplicht?, verstanding: Ja maar verplicht?

Vals alarm over de winterband

De ANWB stelt wat anders...

CiteerDuitsland
Let op: vanaf mei 2006 moeten auto's in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winteruitrusting vallen met name voor winterse omstandigheden geschikte banden en voldoende ruitensproeiervloeistof. Deze verplichting geldt ook voor Nederlandse auto's. De boete op het rijden met ongeschikte banden is € 20; in geval van gevaarzetting of hinder is de boete € 40 en 1 strafpunt. Naast een boete kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Immers zonder winterbanden is er in winterse omstandigheden minder grip en een langere remweg.Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximumsnelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven.


Bron

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Vertigo

Ik vind dat nogal een krom artikel in het AD:

Je kan beter je geld steken in veiligheidsvoorzieningen als ABS en ESP dan in winterbanden. Als je een wat oudere auto hebt, steek dan je geld in een nieuwere met uitgebreidere veiligheidsvoorzieningen. Die voorzieningen voegen meer toe aan de veiligheid dan winterbanden
Tevens staat er dat tests uitwijzen dat op sneeuw een auto met winterbanden remmend vanaf 50km/u al stil staat terwijl die auto op zomerbanden dan nog 36 km/u rijdt... inderdaad, dat bereik je ook door te investeren in ABS of ESP ::)
En op besneeuwde berghellingen heb je niks aan winterbanden, want meestal zijn sneeuwkettingen toch verplicht en moet je die alsnog om ??? En al die wegen en hellingen dan tot aan de weg waarvoor die verplichting geldt? die zijn zeker 100% sneeuwvrij.

jpost

Onzin dat ABS en ESP een betere investering zijn.

Met ABS wordt je remweg niet korter. Het enige wat het doet is voorkomen dat de wielen blokkeren. En daarbij speelt grip juist de grootste rol! Immers, hoe meer grip, des te harder je kunt remmen zonder de wielen blokkeren.
Dus ben je met betere banden met meer grip beter af dan door ABS te monteren.
Met ESP is net zo., alleen accelereer je dan juist.

Pas als je de grip voor elkaar heb, goede banden + remmen + onderstel, dan hebben ESP en ABS een echt toegevoegde waarde, anders niet.

Voorbeeldje:
Denk je nu echt dat een T Ford veel beter remt met ABS? Nee, monteer eerst maar eens betere remmen, bredere wielen en betere banden.

Wat je wel moet kunnen als je geen ABS heb is remmen tegen het blokkeren aan. Oefenen dus. Dan weet je hoe dat voelt en lukt het ook als de situatie daarom vraagt.

Ludo

Citaat van: jpost op 06-11-2006 17:18:48
Met ABS wordt je remweg niet korter. Het enige wat het doet is voorkomen dat de wielen blokkeren.

dat is idd een gegeven dat bij véél mensen maar moeilijk begrepen kan worden.  ::)

Enno

Citaat van: Ludo op 06-11-2006 17:26:47
Citaat van: jpost op 06-11-2006 17:18:48
Met ABS wordt je remweg niet korter. Het enige wat het doet is voorkomen dat de wielen blokkeren.

dat is idd een gegeven dat bij véél mensen maar moeilijk begrepen kan worden.  ::)

Als je kunt remmen ;) ....dan helpt ABS er voor dat je toch nog tot stilstand kunt komen...het beste ABS zit tussen je oren ..zeg ik altijd maar.

Rick.

En in losse sneeuw wil je juist geen ABS omdat door het blokkeren van het wiel een hoop sneeuw voor je wiel wordt gevormd, waardoor je jezelf een beetje ingraaft en dus eerder stilstaat.
Don't waste your time always searching for those wasted years.

Ludo

#10
nee hoor, je gaat je écht niet ingraven in asfalt.
glijden, dát is het enige dat je dan zal doen.

Freulig

Ze zullen bedoelen dat het voor de gemiddelde automobilist beter is om niet te slippen en scheef tegen een boom of in een greppel te rijden, dan sneller stil te staan.
Doe eens een slipcursus en kijk vooral naar deze automobilisten: dan begrijp je wat ik bedoel.

Verder compleet met relaas eens: ABS is prachtig, maar verlengt je remweg eerder dan dat het je remweg verkort. Je hoeft alleen je best totaal niet te doen om te vertragen en uit te wijken. Als je de kunst van het remmen beheerst onder alle denkbare omstandigheden sta je sneller stil zonder.

En met slicks op de ijzel werkt ook je ABS niet. Dus eerst goede banden, dan je gedrag aanpassen aan de situatie, en dan gaat je ABS helpen.
Maar als je op sneeuw een bocht instuurt op kale achterbanden, redt geen TRACS of ABS je ooit..

Was getekend,

K. Spee (oh neeeeeeeee)

Ludo

Citaat van: Misha op 06-11-2006 19:26:56
ABS is prachtig, maar verlengt je remweg eerder dan dat het je remweg verkort.

nee dat klopt ook niet.
het énige dat ABS doet is zorgen dat de wielen niet blokkeren, waardoor de auto bestuurbaar blijft.
een auto met blokkerende wielen (=onbestuurbaar) heeft wél een langere remweg.

Freulig

ABS detecteert of een wiel blokkeert en laat dan kort -heel kort- de remdruk even los toch ?
Kan dat pas detecteren als een wiel stilstaat. Dus in theorie kun je harder vertragen dan als je ABS gebruikt. Je kan dit natuurlijk ook op een auto met ABS: immers, dan grijpt het ABS net niet in.
Je kunt het ook zien aan een remspoor van een ABS auto (en nog beter aan een remspoor van een vrachtwagen met ABS)

Dit is allemaal natuurlijk wel redelijk gel.l in de marge.(en een kleine marge ook.)

Maar : met betere banden heb je meer grip, met of zonder ABS / TRACS en hoe die troep ook mag heten :evil:


BenC70ES

Citaat van: Ludo op 06-11-2006 17:26:47
Citaat van: jpost op 06-11-2006 17:18:48
Met ABS wordt je remweg niet korter. Het enige wat het doet is voorkomen dat de wielen blokkeren.

dat is idd een gegeven dat bij véél mensen maar moeilijk begrepen kan worden.  ::)

Je moet maar onthouden: Altijd Blijven Sturen  ;)

@Vertigo, jij hebt duidelijk nog nooit met winterbanden gereden...  ::)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!