Hoe krijg je een aandrijfas kapot???

Gestart door Hylco, 13-11-2006 02:30:09

Vorige topic - Volgende topic

Hylco

Zoals al in een ander topic staat, is mijn aandrijf as op de naaf gebroken. Het hoe en wat precies weet ik nog niet. Ik ga maandag de garage bellen dat ik iig de oude onderdeeltjes wil hebben en de breuk wil zien.

Wat ik mij dus echt afvraag is hoe dit kan gebeuren. Kijk, als je met 80 een stoeprand pakt kan ik me er iets bij voorstellen, ookal zou je dan verwachten dat de band en velg het laten afweten en niet de naaf. De garage wist alleen als optie dat het kan gebeuren wanneer je hem te strak hebt vastgezet, maar daar er niks met deze naaf is gebeurt sinds ik de roffel heb (jaartje of wat) lijkt me dat ook heel stug.

Denkt eens met mij mee en kom maar op met de meest logische en onlogische redenen waarom mijn naaf kapot is, want ik kom er eigenlijk met m'n hoofd nog niet bij. Zeker niet daar hij door is gegaan op een heel rustig ritje door de stad. Geen gescheur of rally rijden ofzo. Het gaat trouwens om de rechter voorkant.

johan283

Waarschijnlijk dat er al een scheur inzat, die in de loop van de tijd verder is gescheurd tot het moment waarop de naaf het begaf. Kan een constructie fout zijn geweest  ???

Heb je al foto's? Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.....

Kris

Metaalmoeheid?
Slijtage?

Is het trouwens de as of de naaf die gebroken is? Volgens mij, en verbeter mij als ik fout zit, steekt de as in de naaf en zijn dat twee onderdelen. Ben inderdaad erg benieuwe naar eventuele plaatjes.

Kris
Is het een vogel...?? Is het een vliegtuig...?? Nee het is een VOLVO!!

Hylco

Het is een duidelijke brosse breuk, in de as. Dit duidt er op dat er naar alle waarschijnlijkheid een klein kerfje in de as zat, waarvandaan de breuk is begonnen. Tevens duidt het er op dat het materiaal waarschijnlijk niet heel warm is geweest, want dan was er een veel vezeliger structuur en meer plastische deformatie in de scheur te zien

Naast de asbreuk is de ABS krans is weg gesleten, het lager vast gelopen (oorzaak of gevolg?) en de behuizing van het lager viel er bijna uit toen ze de boel los haalden.

Hylco

Johann

Ik denk zelf dat waarschijnlijk het wiellager, of een eerder wiellager, heel lang slecht is geweest.

Hylco

Citaat van: Johann op 15-11-2006 14:48:19
Ik denk zelf dat waarschijnlijk het wiellager, of een eerder wiellager, heel lang slecht is geweest.

Zou kunnen, dit wiellager is het niet geweest, want het vet zat er nog in en is niet door hitte weggefikt (zei Marc net ook). Heb net Volvo Nederland gebeld en die hebben dit ook maar zelden gehoord. Nu wist mevrouw me wel te melden dat de fabriek zeer zelden schade aan onderdelen opvraagt van modellen die niet meer in productie zijn, dus de statistiekjes zijn onvolledig. Haar beste gok was dat de wagen ooit eerder schade heeft gehad en dat dit een zeer verlaat gevolg daarvan kan zijn.

Wel frappant dat er maandag bij dezelfde garage een C70 binnenkwam, ook met een gebroken aandrijfas. De eigenaar stelde gelijk de vraag of dit vaker voorkwam. Hoofd werkplaatst zei direct dat hij het (als 1 van de weinigen binnen die garage) wel eens had gezien, maar dat hij nu een V70 had staan met precies dezelfde schade.......

Racingbrick

Nou lekker dan...
Goedkoop zijn die dingen ook niet, en een berg gekloot heb je er van.

Welk merk schijf heb je daar liggen? Brakemax toevallig?

Hylco

Het was een hele mooie conversiekit van een bepaald tuningbedrijfje dat hier toch redelijk vaak genoemd wordt. CTF RS schijf. Helaas kon ie er niet zo goed tegen als hij langere tijd onder een hoek in de Redstuf blokjes werd geduwd. Zaten groeven van meer dan een mm diep in. Blokjes uiteraard ook niet veel meer van over  :'(