(sub)woofer

Gestart door Peer ke, 15-11-2006 19:24:15

Vorige topic - Volgende topic

Laserblue

Citaat van: Ricardo op 09-04-2007 16:24:29
Omdat ik nu een kast heb waar die Lanzar in zit; heb hem overigens net geplakt maar verwacht hier niet veel van; en ik deze makkelijk in kwijt zou kunnen wil ik terug 30cm. Die 500w rms is omdat ik nogal een zware versterker heb die woofertjes eet als ontbijt. Is Hiphonics eigenlijk een deftig merk had hier nog niet van gehoord?

Persoolijk ben ik niet weg van Hifonics maar ieder zijn smaak hè  :)
ga gewoon eens luisteren en je komt er vanzelf achter, laat je niet in een hoekje duwen door een verkoper die alleen maar MTX, Magnat, JBL, Lanzar of wat dan ook wil verkopen omdat dit het beste merk zou zijn. Verkooppraat :eusa_naughty:
Ga naar een goede zaak, dus geen Mediamarkt of Correct. ;D

wattage van een sub zegt niet veel Ik speel met 2 8"subjes van 450 watt rms maar met een klasse A monoblock die ze allebei 870watt geeft. :eusa_whistle:

Als je een sub koopt moet het wel toevallig zijn wil deze qua volume lekker spelen in dat oude kistje. een kistje is zo in elkaar geschroeft toch? ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Jeff

Citaat van: Laserblue op 09-04-2007 18:00:30

Media markt ben ik het met je eens maar Correct, is wel een van de betere audio winkels... :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Ricardo

Als je een sub koopt moet het wel toevallig zijn wil deze qua volume lekker spelen in dat oude kistje. een kistje is zo in elkaar geschroeft toch? ;)

Kastje heb ik los gekocht. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat die kast bepaalde afmetingen moet hebben. Is dat dan zo belangrijk? Kan ik niet zo maar een goede kast gebruiken met een gat van 30 cm?

Laserblue

Citaat van: Jeff op 09-04-2007 18:04:48

Media markt ben ik het met je eens maar Correct, is wel een van de betere audio winkels... :)

Sorry,

op een schaal van 1 tot 10 staat Correct niet hoger dan een 2 ;D

Jeroentjuh

Citaat van: Ricardo op 09-04-2007 18:14:42

Kastje heb ik los gekocht. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat die kast bepaalde afmetingen moet hebben. Is dat dan zo belangrijk? Kan ik niet zo maar een goede kast gebruiken met een gat van 30 cm?

Juiste volume voor een subwoofer is zeker wel belangrijk, voor een 12inch woofer heb je een dichte kist van zo'n 30/35 liter nodig? En een gepoorte kist zo'n 40/45 liter?

Kijk ook eens op CarMedia hebben ook leuk spul en vaak goedkoper als in de winkel....

Laserblue

Citaat van: Jeroentjuh op 09-04-2007 20:02:02
Citaat van: Ricardo op 09-04-2007 18:14:42

Juiste volume voor een subwoofer is zeker wel belangrijk, voor een 12inch woofer heb je een dichte kist van zo'n 30/35 liter nodig? En een gepoorte kist zo'n 40/45 liter?

ligt helemaal aan de sub ;)

op showyoursound kun je een kistja laten berekenen als je alle gegevens hebt ;)

dahouseman

Citaat van: t5karel op 09-04-2007 17:54:29
Gewoon dwars door het schutbord ;D.langs de passagierstoel onder de vloerbekleding zo naar achter.Wel ff alles loshalen en weer vastmaken ;).kwartiertje werk al met al.

Zet er wel een zekering tussen anders lontje je wagen op ;D.

Oke, harstikke dank. Klinkt niet heel lastig, moet wel lukken. Zo niet, tja dan probeer ik het gewoon net zolang totdat het wel werkt :P

Even over de keuze van de sub. Ik wil er een ten ondersteuning van de muziek, hij moet goed  hoorbaar zijn, maar niet té overstemmen.

Nu heb ik de keuze uit
1.  Pioneer   TS-WX206A 
2.  Pioneer   TS-WX22A 
3.  Sony   XS-AW81p5 
Iemand ervaring met deze 3 en is er een echt beter en/of slechter? Het is dus voor in de kofferbak van een 850 sedan.

Even over het loshalen van de bekleding. Als je naar de vloer kijkt zit er bij de deurposten van die plastic 'afdek' kappen over. Hoe krijg je die los?

Nog even een vraagje voor de zekerheid. Je moet de stroom kabel dus gewoon letterlijk op de pluspunt van de accu aansluiten. Maar waar 'hang' je die kabel mee op onder de moterkap?

Edit:
Ik heb de oude CR-905 nog in mijn auto liggen. Het orginele plan was om deze te vervangen met een nieuwe head-unit die ook gelijk een sub-uitgang heeft. Nu kwam ik de DIN6 stekker tegen. (AMP uitgang).
Is het mogelijk om via deze uitgang een versterker op deze radio aan te sluiten? Dan zou ik de bovenstaande subs waarschijnlijk niet moeten gebruiken. Maar een niet actieve sub samen met een volvo versterker???

Verder zag ik dat de CR-905 4*15W levert. Is dit niet aan de lage kant? De nieuwe die ik voor ogen had, had 4*45W uitgangen. Is dit via een en dezelfde versterker die ik dan voor de sub nodig zou hebben ook te verhogen?

Om de edit even kort samen te vatten: Is het mogelijk om sub en geluidboxe via de DIN6 (AMP) - Uitgang aan te sluiten? Weet ook iemand deze versterkers te vinden? En is dit kwalitatief wel een slim idee? of kan ik dan beter er een nieuwe head-unit inzetten?

Het nadeel van een nieuwe headunit is dat ze vaak zo'n disco-lampen-kleuren hebben, wat totaal niet bij deze volvo past. En daarbij vind het dieven-gilden die nieuwe dingen toch altijd aantrekkelijker als mijn CR-905.

Jeff

Citaat van: Laserblue op 09-04-2007 19:54:31
Citaat van: Jeff op 09-04-2007 18:04:48

Sorry,

op een schaal van 1 tot 10 staat Correct niet hoger dan een 2 ;D

Ik ben er een tijd niet meer geweest, maar slaagde er altijd wel voor me spullen.. :) Is het dan toch zo veranderd  :eusa_shifty: :eusa_eh:
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

dahouseman

Zo dan ben ik er bijna uit. Ik heb even in een handleiding gekeken en kwam dit tegen:

Als ik mij niet erg vergis dan zijn RCA pin-kabel toch gewoon van die Tulpjes?

Nu vroeg ik mij af. Als ik nu de AMP uitgang van mijn CR-905 gebruik. Dit is een DIN type 6 uitgang. Ik koop een Din-stekker en klus de 2 achter uitgangen om in twee female tulp stekkers. Kan ik deze dan als Subwoofer-uitgang gebruiken? (zie plaatje). Of krijg ik dan problemen omdat deze kanalen niet op lowpass gefiltert zijn?
ps. dit is een actieve sub, dus hoeft er geen versterker voor ;)

Wat ik mij wel afvroeg, de CR-905 heeft 4*15W uitgang en 1x AMP. Staat er genoeg spanning op die AMP uitgang om de sub er op aan te sluiten?

HaRdCoRe-WeZ

Nee, dat gaat nooooooooooooit werken. Je zult een sub met ingebouwde amp of een losse amp met sub moeten aanschaffen. Plus nog een zooitje kabels, zekering en zekeringhouder.

En als je een goede ondersteunende sub wilt, kijk dan niet naar Sony/Pioneer maar naar een merk als Focal bijvoorbeeld.

dahouseman

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 10-04-2007 15:27:51
Nee, dat gaat nooooooooooooit werken. Je zult een sub met ingebouwde amp of een losse amp met sub moeten aanschaffen. Plus nog een zooitje kabels, zekering en zekeringhouder.

En als je een goede ondersteunende sub wilt, kijk dan niet naar Sony/Pioneer maar naar een merk als Focal bijvoorbeeld.

Het is een actieve sub met ingebouwde versterker.

Versterker=AMP toch?

Jeff

Citaat van: dahouseman op 10-04-2007 15:42:41
Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 10-04-2007 15:27:51

Het is een actieve sub met ingebouwde versterker.

Versterker=AMP toch?

Dat heb je goed... Maar of dit gaat werken vraag ik me ook af  :eusa_think:

Daf46

een klasse A monoblock die ze allebei 870watt

:eusa_shhh: 870watt uitgangsvermogen in klasse A zou een continue dissipatie betekenen van 1740watt, lijkt me een beetje veel

Laserblue

Citaat van: Daf46 op 11-04-2007 11:28:23

:eusa_shhh: 870watt uitgangsvermogen in klasse A zou een continue dissipatie betekenen van 1740watt, lijkt me een beetje veel

RMS output per channel at 13,8 volts, < 0,1% distortion.
Mode : AB
Number of channels : 1 ( for subwoofer use )
Output power in 4 ohm : 500 W
Output power in 2 ohm : 870 W
Output power in 1 ohm : 1200 W
S / N ratio, A-weighted : > 100 dB
Damping factor : > 200 (!)
Input impedance : > 10 kohm
Input sensitivity, variable : 0,2 - 7 V
Filters : Lowpass: 50-125 Hz.  Subsonic: 25 Hz
Terminal for external cooling fan : Yes
Dual DC-inputs : Yes
Phase control 0-180 degrees : Yes
Remote sub level control with phase shift : Yes
Current draw, idle : 0,6 A
Current draw, maximum : 140 A
Dimensions W x D x H : 410 x 240 x 73 mm (16,15 x 9,45 x 2,87 inch)
Weight : 6,2 kg ( 13,67 lb)

Klik

Daf46

Citaat van: Laserblue op 11-04-2007 11:32:21
Citaat van: Daf46 op 11-04-2007 11:28:23

RMS output per channel at 13,8 volts, < 0,1% distortion.
Mode : AB
Number of channels : 1 ( for subwoofer use )
Output power in 4 ohm : 500 W
Output power in 2 ohm : 870 W
Output power in 1 ohm : 1200 W

...

AB wil eigenlijk zeggen dat hij maar bij lage signalen in A klasse werkt (zoals de meerderheid van de klassieke versterkers, en zeker niet slecht dus)

De zwaarste A-klasse versterker die ik ik in levende lijve heb meegemaakt was een Krell van 2x500wat en had het formaat van een degelijke salontafel (huiskamerhifi weliswaar)