Hoe roest te behandelen?

Gestart door Schnappi, 24-11-2006 20:22:16

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

Bedankt voor de tips allemaal

ga het is maar proberen of het lukt, het is altijd goedkoper dan de schadehersteller

Groeten

jberg

dat roestomzetspul heet novarox, je kunt het krijgen in een spuitbus en in een flesje met een kwastje, het werkt echt super.
ik heb er de levensduur van mn eend 4 jaar mee verlengd, en dat is roesten van een andere orde.
even met de staalborstel erop, met water naspoelen en dan als het droog is insmeren met novarox.
t'is eerst wittig, melkerig spul, na drogen word t een soort rubberige zwarte substantie

gr jw

elianmars

Citaat van: animal op 25-11-2006 21:07:22
Citaat van: Red Venom op 25-11-2006 20:43:52

Goedenavond, allemaal

Ben vandaag naar een doe het zelf zaak geweest en is gevraagd wat een goedkope oplossing is voor dit  probleem. Verkoper zei dat ik hammerite moet proberen.  de volgende stappen moest ik volgens hem uitvoeren.

Hammerite voor speciale metalen (hechtprimer)

1. roest weg krabben of schuren
2. ontvetten
3. drogen
4. Hammerite smeren en een paar uren in laten werken
5. daarna lakken of spuiten

Is dit goed of niet? :-\

Graag antwoord

Groeten

Hammerrite geeft toch een ''hamerslag'' effect?
Als dit zo is,gaat het je nooit lukken om een mooi strak effect te krijgen op het te spuiten oppervlak.

Hammerite heeft ook gewone (hoogglans)lakken tegenwoordig.

Let wel op dat je niet meer met gewone lak over de hammerite kunt. Dus als je 't een keer in de goede kleur wilt lakken, moet de hammerite er weer af.

Frans Harkema

Citaat van: elianmars op 26-11-2006 12:55:26
Let wel op dat je niet meer met gewone lak over de hammerite kunt. Dus als je 't een keer in de goede kleur wilt lakken, moet de hammerite er weer af.

Dat valt denk ik nogal mee. Hammerite heeft een synthetische (alkydhars)basis, daar kun je gewoon weer met een andere synthetische lak overheen. Echter, de meeste autolakken van tegenwoordig hebben een acryl basis en die kunnen daar misschien niet overheen. Ik zeg "misschien" omdat je normaliter wel een acryl- over een alkydverf kunt zetten maar niet andersom. E.e.a. heeft te maken met het verschil in oppervlaktespanning van de verfsoorten. Maar veel autolakken op acryl basis zijn ook uit twee componenten samengesteld en worden dus ook keihard.

Schnappi

De doe het zelf zaak had mij dit voorgesteld om Hammerite voor speciale metalen (hechtprimer)
te gebruiken alleen was ik dus vergeten te vragen of men hier ook overeen moet lakken of kan men ook alleen de primer gebruiken als bescherming tegen roest.

Groeten

Frans Harkema

Citaat van: Red Venom op 27-11-2006 12:50:16
of kan men ook alleen de primer gebruiken als bescherming tegen roest.

Neen, een primer is een hechtlaag. Je zult het nog moeten afwerken met 1 à 2 volledige lagen lak.

Schnappi

misschien een stomme vraag maar stel dat men dat niet zou doen?

wat gebeurt er dan?

Groeten

-D©©©L-

Citaat van: Red Venom op 27-11-2006 20:39:42
misschien een stomme vraag maar stel dat men dat niet zou doen?

wat gebeurt er dan?

Groeten

Dan rot het weg  :eusa_wall:, ook wel het lokale "fiat ritmo" effect genoemd... ;D