Vervangen van geplofte airbag

Gestart door wjv144, 22-11-2006 17:53:08

Vorige topic - Volgende topic

wjv144

Een tijdje geleden heb ik een klein ongelukje gehad met mijn 850. Ik vraag me nog steeds af waarom de airbag is geploft, maar goed daar is niets meer aan te doen.

Nu heb ik een ander stuur met daarin een ongebruikte airbag.

Ik weet wel dat ik bij het vervangen van het stuur moet zorgen dat het hele electrische systeem stroomloos is gemaakt.
Wat ik niet weet is of ik zomaar de airbag weer kan aansluiten (aan de computer).

Moet er iets gereset worden?
Is de 'crash' sensor bij de koplamp zomaar weer te gebruiken?

Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik straks weer met een geplofte zak en een te recyclen stuur kom te zitten.

heel erg bedankt voor alle tips en aanwijzingen!!

Walter

Ludo

Citaat van: wjv144 op 22-11-2006 17:53:08
Is de 'crash' sensor bij de koplamp zomaar weer te gebruiken?

welke sensor bedoel je hiermee?.
heb je er een foto van?.
de 'crash' sensor zoals jij het noemt (=aanrijdingssensor) zit in de middenconsole.

denkweb

De bumpersensor zal, evenals ALLE AIRBAGS EN SIPS vervangen moeten worden volgens de richtlijnen... evenals de gordels en de daarbijbehorende bevestigingsbouten e.d.

Uiteraard is het vervangen van de bumpersensor en stuur+bag al voldoende, de kans dat er iets weigert zal namelijk toch vrij klein zijn...

wjv144

Bedankt voor de feedback!

Ik wist dat eigenlijk ales vervangen dient te worden, maar daar hangt nogal een groot prijskaartje aan. Ik ga de bumper sensor netjes vervangen om de te voorkomen dat de airbag spontaan ploft door foute sensor output.

Ludo

Citaat van: wjv144 op 24-11-2006 09:53:40
Ik ga de bumper sensor netjes vervangen ...

volgens mij ga je lang moeten zoeken... 

mehn

Citaat van: Ludo op 24-11-2006 09:55:50
Citaat van: wjv144 op 24-11-2006 09:53:40
Ik ga de bumper sensor netjes vervangen ...

volgens mij ga je lang moeten zoeken...

Denk het ook

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

denkweb

die zit toch ergens in het middenconsole van de auto verwerkt... ? :eusa_shifty:

Kan er wel even achterkomen via V-info als alles meezit.

-D©©©L-

De sensor voor het airbag systeem zit i.d.d. in de middenconsole. Hij ziet er uit als een metalen blok van ca 7 x 10 cm, opgehangen in siliconen rubber. Sips is per kant helemaal zelfstandig (=los van SRS) en het is m.i. onzin om dat te vervangen als de sensor daarvan niet geraakt is. Zover ik weet gaat in een 850 alles altijd tegelijk af, de gordelspanners (in de B-stijl) zijn dus nu waarschijnlijk kapot en zullen vervangen moeten worden. Doe je dat niet, dan heeft het aansluiten van de nieuwe stuur airbag geen zit, het systeem zal buiten werking blijven door de defecte gordelspanners.
Nou heb je een '96-er 850, en die zijn wat lastig om zelf uit te lezen (1/2 OBD1 en geen OBD2, al staat dat wel op de stekker deksel). Je kan natuurlijk optisch checken of de gordelspanners nog heel zijn, betrouwbaarder is om het even uit te (laten) lezen, het SRS systeem verteld dan wat er stuk is.

Ludo

Citaat van: denkweb op 24-11-2006 11:03:16
die zit toch ergens in het middenconsole van de auto verwerkt... ? :eusa_shifty:

beter lezen Daan.  :P

Citaat van: Ludo op 22-11-2006 18:17:53
de 'crash' sensor zoals jij het noemt (=aanrijdingssensor) zit in de middenconsole.

:evil:

denkweb

Citaat van: Ludo op 24-11-2006 11:22:57
Citaat van: denkweb op 24-11-2006 11:03:16

beter lezen Daan.  :P

Citaat van: Ludo op 22-11-2006 18:17:53

:evil:

Ja, als ik alles eerst terug moet gaan lezen... ;)

wjv144

gordelspanners zijn inderdaad allebei inwerking gezet toen de airbag plofte. de SIPS gelukkig niet.

Ik had begrepen dat bij de bumper/ koplamp aan elke zijde een aparte sensor zit....fout begrepen dus....

fijn dat jullie even waarschuwen zodat ik niet alles voor niks open ga schroeven.

Nu een andere vraag, is het waarschijnlijk dat de sensor in de middenconsole bechadigd is?

Mijn ongelukje was van zeer beperkte omvang, met lage snelheid (30-40) in de file op de auto voor me gereden. Schade bestond uit kapot blik: spatbord , voorlicht en motorkap. Verder niks krom of kapot.

De airbag heeft nog voor de meeste overlast gezorgd: flinke brandwond op mijn onderarm

@®-

Citaat van: wjv144 op 26-11-2006 19:49:28
gordelspanners zijn inderdaad allebei inwerking gezet toen de airbag plofte. de SIPS gelukkig niet.

Ik had begrepen dat bij de bumper/ koplamp aan elke zijde een aparte sensor zit....fout begrepen dus....

fijn dat jullie even waarschuwen zodat ik niet alles voor niks open ga schroeven.

Nu een andere vraag, is het waarschijnlijk dat de sensor in de middenconsole bechadigd is?

Mijn ongelukje was van zeer beperkte omvang, met lage snelheid (30-40) in de file op de auto voor me gereden. Schade bestond uit kapot blik: spatbord , voorlicht en motorkap. Verder niks krom of kapot.

De airbag heeft nog voor de meeste overlast gezorgd: flinke brandwond op mijn onderarm
er zi een sensor ergens (bij de meeste auto in de middenconsole ergens) die de remvertraging meet en dus je airbags in werking zet, als de vertraging te groot wordt.
Deze sensor moet je altijd vervangen.

-D©©©L-

Citaat van: @®- op 26-11-2006 19:52:02
Citaat van: wjv144 op 26-11-2006 19:49:28

er zi een sensor ergens (bij de meeste auto in de middenconsole ergens) die de remvertraging meet en dus je airbags in werking zet, als de vertraging te groot wordt.
Deze sensor moet je altijd vervangen.

Ik weet niet of je hem altijd moet vervangen, is nou niet echt mijn dagelijks werk  ;)
Vadis zegt dit over dit onderwerp:

Na een aanrijding waarbij het SRS-systeem is geactiveerd

De volgende onderdelen moeten altijd worden vervangen:
-Stuurwieleenheid
-Passagierseenheid (indien van toepassing)
-Stuurwiel
-Contactrol
-Sensoreenheid (zie specifieke instructies verderop)
-Autogordel (inclusief sluitingen aan beide zijden)
-Ontstekingsstroomkring naar passagierseenheid (indien van toepassing)

De volgende onderdelen moeten worden gecontroleerd en bij beschadiging worden vervangen:
-De voorruit en de sponning.
Opmerking! De nieuwe voorruit moet worden vastgezet met PUR-lijm. Verwijder eventueel gebroken glas uit de auto. Vergeet niet de blaasmonden te controleren.
-Dashboard en frame
-Panelen onder het dashboard
-Luidsprekers (in dashboard)

Attentie! De sensoreenheid moet in de volgende gevallen altijd worden vervangen:
-Storingscode SRS-1-1-2 is opgeslagen.
-Een storingscode kan niet worden gewist nadat de auto is gerepareerd. Er treedt dus nog steeds een storing op in de sensoreenheid.
-De sensoreenheid is mechanisch beschadigd.
-De bodem is mechanisch beschadigd in de buurt van de sensoreenheid. Hierdoor kunnen de bevestigingspunten van de sensoreenheid zijn verzwakt. Verwijder in dat geval de sensoreenheid en controleer of de bevestigingspunten niet zijn gescheurd.

Attentie! Tijdens de garantieperiode mag storingscode SRS 1-1-2 niet worden gewist. De sensoreenheid moet worden teruggestuurd naar Volvo volgens de geldende procedures.