olie handbak

Gestart door scania164, 03-12-2006 13:22:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Frans Harkema op 06-12-2006 11:09:13
Citaat van: scania164 op 04-12-2006 20:38:52
De nieuwe olie kan ook een slecht effect hebben

Kan iemand mij uitleggen waarom?    :eusa_think:

Ik denk dat dit niet helemaal van toepassing is op een bak, meer op een motor en dan veelal wanneer de motor oud is en op minerale medium kwaliteit olie z'n werk gedaan heeft.

De black sludge kan in dit geval een vervanger zijn voor lager vlakken welke beschadigingen hebben. De beschadigingen vullen zich met de black sludge en kunnen op deze manier nog jaren hun werk naar behoren doen todat er een nieuwe hele goede, vaak synthetische, olie in komt met goede dopes om black sludge tegen te gaan. Door het schoonspoelen van de lagers zullen deze in vrij korte tijd hun draagkracht/werking verliezen met alle gevolgen van dien.

Een ding waar ik mij bij Volvo wel een beetje over verbaas, op het laagste punt in de bak zit een magneet om metaal deeltjes uit de olie te trekken maar deze magneet kun je niet bij komen. Waarom niet een magneet in de aftap dop?

scania164

Hallo
Wat ik uit de vrachtwagen wereld weet van bijvoorbeeld scania is dat er slijtage delen aan het magneetje aan de stop meekomen bij het uitdraaien waardoor de schroefdraad kan beschadigen!
Dit is de enige reden wat ik me kan bedenken....maarja als dit bij de m56 bak zou zijn dan is er wel meer aan de hand denk ik. :eusa_think:

scania164

Hallo
Vandaag de koppelingset.homokneethoesen,v-bak olie,remslang vervangen!!!!!!
Wat een gigantische rotklus om te doen zeg!!!
Alleen de startmotor eraf was al een hele klus en het stuurhuis zat ook lekker vast.... :evil: :evil: :evil:
Maar hij schakelt nu weer zijde zacht en de koppeling gaat nu zooooo licht!! ;D ;D ;D
Oja de krukaskeering ook vervangen.
Je moet dus redelijk handig zijn en als je bv een volvo 940 gwend bent dan is dat gewoon kinderspel als je dit de 1e keer doet!!

Groeten chris

ed

Ik neem aan dat je bedoelt dat het bij een 940 een stuk makkelijker is?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Snellebaksteen

Hmmm, dan haak ik denk ik af. Ik laat het wel doen door een garage ofzo......

Ik heb idd ervaring met een 940 en dat vondt ik al een rotklus. Voornamelijk omdat het zo allemachtig lomp zwaar is allemaal.

Mooi dat het gelukt is!

Heb je nog foto's gemaakt?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

scania164

Hallo
Geen foto's gemaakt..
De 940 is echt een makkie,red je wel in 3.5 uur!!
Dit is andere koek,je moet redelijk inzicht hebben in het sleutelen anders maak je fouten denk ik.

Gr Chris

Emiel

940? Volvo-tijd is krap anderhalf uur ofzo...

Snellebaksteen

Hmmm, ik ben zeker 4 uur bezig geweest. Wel zonder brug, en gewoon met een potkrik en blokken....
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

scania164

Ja ik red het ook wel sneller,maarja het moet ook leuk blijven he!!!(en goed gebeuren)
En die volvo tijden slaan nergens op,vooral als alles lekker vast geroest zit!!!
Maak het zelf vaak genoeg mee met die flat tijden als bedrijfsauto monteur.

Chris