ET Waarde /wegligging

Gestart door bbrruno, 08-12-2006 07:48:05

Vorige topic - Volgende topic

bbrruno

dag allemaal,

Ivm monteren van winterwielen: op mijn 850 bj 93 hoort 6.5 x 15 X 43.
Nu heb ik nog winterwielen liggen 6 x 15 x 49.5.

Zal dit veel afdoen aan de wegligging?

Eugene

Je zal moeten passen of ze dan nergens aanlopen. De velgen vallen dan ongeveer 6mm verder naar binnen. Qua wegligging zul je geen verschil merken, en als je dat al merkt zit het in de banden....

If it's not blown, it sucks...

JoopS

ET waarde is de velgbolling. Deze bepaalt het hart van de velg t.o.v. de plaats waar de velg op de naaf zit gebout. Volgens het voertuigreglement mag je daar 2% vanaf wijken.
Wat er kan gebeuren als je meer afwijkt is dat de "belaste schuurstraal" (zoek even op in www.mobikit.nl )groter wordt.
De krachten die vanaf je wielen op de stuurinrichting worden doorgegeven worden groter door de momentwerking op je naaf. Pak bij wijze van spreken je naaf vast en probeer deze te draaien/sturen. Gaat zwaar! zet nu een pijpsleutel op je naafmoer en probeer het nog eens. Lukt al beter  ;D De ophanging krijgt bij een grotere spoorbreedte dus meer voor zijn kiezen. Bij het rijden over een steen of in een zachte berm geraken kan je auto heftiger reageren!
In het geval van de door jou genoemde maten blijf je volgens mij binnen de 2% en is er niet zoveel aan de hand. Dat je auto wat anders zal reageren op de wielen staat vast, maar dat blijft een kwestie van uitproberen.
Tja........