Mijn stuur schudt

Gestart door JorritV70, 06-09-2007 18:22:07

Vorige topic - Volgende topic

JorritV70

Hoi allemaal,

Sind kort schut mijn stuur, dit houd in dat het stuur trilt maar duidelijk van links naar rechts, dit voel je met name bij rustig rijden. het voelt als of de auto heel zoekerig is maar dan maar een heel kleinbeetje. Als je harder gaat rijden voel je er niet zoveel van (trilt nog wel maar minder).

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt!

Groet Jorrit

de boekhouder

Uitlijnen, balanceren, homokineet, steentje oid in een van de voorbanden ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

jberg

hoogteslag in een van je banden, wissel ze is van voor naar achter

balanceren helpt denk ik niet, maar je kunt dan wel goed zien of er idd hoogteslag in zit

CharlieFox

Idd hoogteslag in je banden. Ik heb dit vaker gehad en niet alleen bij mijn huidige Volvo. Het euvel is goed te merken bij langzaam in de vrijstand uit laten rijden op een gladde weg. Ligt vaak aan de kwaliteit banden.

Bij Fulda banden heb ik het 2x gehad. Echter, omdat op die banden 2 jaar garantie zit (KwikFit) kon ik de banden gratis om laten wisselen. Wellicht heb jij ook nog garantie op je banden? Hoogteslag valt daar bij dat merk ook mss onder (anders dan sterke slijtplekken natuurlijk).
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

-D©©©L-

Citaat van: JorritV70 op 06-09-2007 18:22:07
Hoi allemaal,

Sind kort schut mijn stuur, dit houd in dat het stuur trilt maar duidelijk van links naar rechts, dit voel je met name bij rustig rijden. het voelt als of de auto heel zoekerig is maar dan maar een heel kleinbeetje. Als je harder gaat rijden voel je er niet zoveel van (trilt nog wel maar minder).

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Is dat zowel met koude als met heel warme banden zo ?
(warme banden = 20 km snelweg op tempo)
Wat is je bandenspanning, bandenmaat, loadindex en hoe oud zijn ze ?

JorritV70

Het zijn 225/45/17 Goodyear Eagle F1 ze staan op ongeveer 2,2 bar (koud (misschien iets aan de hoge kant)). er is nu ongeveer 20.000 km mee gereden (bij deze banden geldt dan dat ze naar mijn idee bijna op zijn) 3 a 4 mm profiel over. En dat met een 2,5 tdi, en een vrij rustig rechter voetje  :angel:(ik wil niet weten wat dit op een T5 doet 7 a 8000? :eusa_doh:)Banden zijn een ongeveer 1/2 jaar oud.

groet Jorrit

Antonio

zou ook nog slag / plat vlak in velg kunnen zijn. Heb ik gehad. Kennelijk stoeprandje/kuil geraakt. Plat vlak / slag in de velg en hobbelen maar.

Ronbroek

Heeft een zig zaggende vrachtwagencombinatie misschien sporen gereden in nieuw geasfalteerd wegdek op jouw dagelijkse route  :eusa_think:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

-D©©©L-

Ik heb eagle F1 gs-d3 in de maat 215/45ZR17 onder de auto. Bandenspanning 2,5 rondom.
nu 12.000 km mee gereden en net 1 mm kwijt van de 8. Gemeten met een profieldiepte meter, geen gokwerk.
Banden zijn op als de slijtage indicator op de band dat aangeeft.

2.2 Bar is erg zacht, zeker voor een diesel.
De klachten die je aangeeft wijzen in de richting van:

- Verkeerde bandenspanning, daardoor extreem gevoelig voor spoorvorming
- Ochtend zool (gaat over als ze warm worden, vandaar de vraag)
- versleten stuurkogel
- versleten fusee kogel (dan ook scheef afslijten van de band)
- versleten veerpoot lager (bovenin)
- aandrijf as problemen (onbalans)

JorritV70

Waar zit die veerpoot lager en waar aan kan ik voelen of deze versleten is? Aandrijf as problemen (onbalans) Kan dit spontaan ontstaan?

Groet Jorrit

b0nkolok

Hoi,
In de eerste plaats weer de Nederlandse taal: schudden, dus hij schudt (niet hij loopd, maar hij loopt, toch?)

Verder zijn alle euvels voor het schudden al genoemd. Resteert er nog 1, en die loste het bij mij op: versleten of vastzittende schokbrekers. Na montage van nieuwe was het meteen weg.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

JorritV70

Ik had al het gevoel dat het niet klopte maar ik kan het gelukkig afschuiven op mijn dislectie, tot dus ver met alles 2X na lezen ging het redelijk, iig nog weinig correcties gehad, maar ja moet toch een keer door de mand vallen :eusa_shhh:

Nou versleten zijn ze maar zitten zeker niet vast, alleen wil ik graag koni FSD dus die staan al een tijdje op het verlanglijstje, maar das toch weer gauw 550 euro dus is even sparen.

Alvast bedankt!!

Groet Jorrit

Antonio

tot die tijd, je stuur goed vasthouden dan maar!  ;D