Zwaar sturen na kwartslag insturen

Gestart door Taranis, 12-12-2006 17:40:04

Vorige topic - Volgende topic

@®-

Citaat van: t5san op 20-03-2007 14:40:21
Gewoon de rode stuurbekrachtigingsolie die in de meeste auto`s gaat. Bij ons in de garage heette dat donax tx van shell. Succes verder met de reparaties!
Gewoon ATF olie.

Donax TX is ook ATF olie, daar doet mijn stuurbekrachtinging het al 2 jaar mee.

Misha

Citaat van: Taranis op 20-03-2007 12:56:48
Citaat van: Snellebaksteen op 20-03-2007 12:52:04
Ja, de spanner moet je idd een stuk verdraaien. Bij mijn '94 heb je daar een grote vierkant (17mm ofzo ) voor nodig, maar bij jouw '92 zou het ook met een dikke ratelkop moeten kunnen (1/2") heb ik uit eerdere draadjes begrepen.

Mooi, bedankt!  :D

Met wat geluk heb ik vanavond de pomp al in huis, thermostaat en bijbehorende zooi vrijdag dus hoop aanstaand weekend uit te vinden of het probleem opgelost is met een andere pomp 8)

Stuurbekrachtigingsolie, heeft die nog bepaalde specificaties nodig of maakt dat niet uit wat je d'r in kiepert zo lang het maar stuurbekrachtigingsolie is? (zal zo ook wel even de zoekfunctie raadplegen)

En foto's maken he !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Taranis

Klotezooi  :eusa_wall:
Het is dus niet de pomp... met de andere pomp is het nog exact hetzelfde probleem. Het enige wat ik nu dus heb gedaan is heel omslachtig de thermostaat en temperatuurzender vervangen ::)

Ik blijf erbij dat het als iets mechanisch aanvoelt. Stuuraskruiskoppeling is al vervangen, homokineten waren goed (wat heeft dat er mee te maken?), pomp is nu dus ook vervangen... blijft over stuurhuis?

Foto's volgen als de accu van de camera weer opgeladen is...

Taranis

Zojuist een kennis van de garage op het dorp in de 850 laten sturen. Conclusie al bij het insturen van de eerste bocht: stuurhuis. Deze week kan ik de 850 niet missen dus zet ik hem er zondagavond na de Elandrun neer en dan wordt het beestje volgende week uitgebreid onderzocht (was nu geen brug vrij en ik kwam zonder afspraak binnenvallen) en krijg ik een prijsopgave om het stuurhuis te vervangen.

Nu heb ik weinig zin om een ander aan de 850 te laten sleutelen, doe het liever zelf. Dus... stuurhuis vervangen, hoe moet dat? Waar moet ik op letten? Een brug lijkt me sowieso al een eerste vereiste maar dat valt te regelen. Ideeën en tips welkom 8)

Verder de beloofde foto's nog... eerst de pers- en retourleiding (die nu net niet zichtbaar is op de foto, moest ff opschieten want accu bleek leeg) eraf halen:

Vervolgens de bouten eruit halen (ze kunnen enorm vast zitten!) volgens de perfecte handleiding van Snellebaksteen. 1 bout hoeft niet los en dat is de voorste bout aan de rechterkant. Als je die een paar slagen loshaalt, pak je de pomp er zo al uit. Het ziet er dan zo uit (kun je meteen zien waar de bouten zitten, is ff voelen door de poelie heen):

De grote slang naar het thermostaathuis is er dan ook makkelijk af te halen en is de thermostaat en tempzender wisselen een eitje eigenlijk (zie de handleiding van Misha).

Daarna alles in omgekeerde volgorde terugzetten en klaar...

Misha

Wat een ranzig blok man !

Maar wel weer coole foto's..

Snellebaksteen

Ranzig?? Hahahaaaa, jij bent echt niks gewend!!

@ Taranis: lullig dat je de stuurpomp voor niks vervangen hebt, een stuurhuis lijkt me trouwens heel wat meer werk, ik heb het iig nog niet gedaan.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

Laat dat stuurhuis maar  :eusa_whistle:

Vandaag eens naar de raad van Misha geluisterd, de auto op een brug gezet met de voorwielen los van de grond en zelf de wielen gedraaid. Die gast van de dealer is of ontzettend sterk, of een enorme *** dat ie het niet gemerkt heeft maar ik kreeg de wielen amper gedraaid. Toen ik vervolgens het rechterwiel probeerde te draaien, hoorde ik iets kraken bovenaan de rechterveerpoot, en viel me op dat de rechterveerpoot met schokken draaide in plaats van vloeiend. Motorkap open en eens met de schroevendraaier geprobeerd het spulletje te bewegen en dat ging, dus daar zit iets niet helemaal goed. Daarna auto weer terug op de grond en gereden en het stuurde toen een stuk 'anders'. Niet noodzakelijkerwijs lichter, maar wel anders.
Meteen maar andere lagers/schotel/kommen besteld voor beide veerpoten. Aanstaande week geen tijd, week erna wel dus dan hoop ik de hele boel te vervangen (heb de handleiding van Zippo al gezien).

Laat het tegen die tijd nog wel even weten maar ik verwacht dat het probleem dan opgelost is, zonder een ander stuurhuis te hoeven monteren.

Stiekem toch best leuk om het zelf uit te vinden wat het is ;D

Misha

Citaat van: Taranis op 29-03-2007 19:59:01
Laat dat stuurhuis maar  :eusa_whistle:

Vandaag eens naar de raad van Misha geluisterd, de auto op een brug gezet met de voorwielen los van de grond en zelf de wielen gedraaid. Die gast van de dealer is of ontzettend sterk, of een enorme *** dat ie het niet gemerkt heeft maar ik kreeg de wielen amper gedraaid. Toen ik vervolgens het rechterwiel probeerde te draaien, hoorde ik iets kraken bovenaan de rechterveerpoot, en viel me op dat de rechterveerpoot met schokken draaide in plaats van vloeiend. Motorkap open en eens met de schroevendraaier geprobeerd het spulletje te bewegen en dat ging, dus daar zit iets niet helemaal goed. Daarna auto weer terug op de grond en gereden en het stuurde toen een stuk 'anders'. Niet noodzakelijkerwijs lichter, maar wel anders.
Meteen maar andere lagers/schotel/kommen besteld voor beide veerpoten. Aanstaande week geen tijd, week erna wel dus dan hoop ik de hele boel te vervangen (heb de handleiding van Zippo al gezien).

Laat het tegen die tijd nog wel even weten maar ik verwacht dat het probleem dan opgelost is, zonder een ander stuurhuis te hoeven monteren.

Stiekem toch best leuk om het zelf uit te vinden wat het is ;D

Use the force, Taranis, use the Force....

Taranis

Citaat van: Misha op 29-03-2007 21:20:11

Ja, achteraf is het makkelijk lullen natuurlijk maar het is nu wel ineens heel logisch dat de uitlijning rechtsvoor niet goed te krijgen is/was, dat het ding voorbanden vreet die scheef afslijten en dat de hele ophanging lijkt te flexxen als je even flink hard een bocht neemt...
Had hier op het forum gelezen dat wanneer die lagers gaar waren dat het dan enorm kraakte bij het rijden over drempels. Maar daar heb ik dus geen last van... en het kraakt ook niet als je gewoon stuurt met het stuur, alleen als je vanaf buiten aan het wiel draait.

Misha

Ach, het belangrijkste is dat je iig iets gevonden hebt wat zeker niet goed is...
Een grotere K-klus dan het stuurhuis vervangen kan het niet zijn... :D

Taranis

Goed, zojuist het schijthok© terug opgehaald aangezien ik zelf toch geen tijd en vooral geen zin had om de boel te vervangen. En het stuurt weer als vanouds  8)
Wat een verademing dat je het stuur weer rond kunt draaien zonder dat alle schroeven spontaan uit je schouder springen ::) Ik kon een grote grijns niet onderdrukken eigenlijk ;D Sowieso lekker dat de oorzaak nu dus gevonden is en bovenal dat ik het zelf gevonden heb :P

Natuurlijk is het weer niet in 1x goed, dat zou te makkelijk zijn ;D Vroeg nog bij het ophalen of ie nu dan ook opnieuw uitgelijnd was. Volgens de werkplaatschef niet nodig, want hij had het nog expliciet gevraagd. Ja dus... ? Lijkt me dat gezien de uitlijning ongeveer met de minuut veranderde met die oude lagers, met de nieuwe lagers opnieuw uitgelijnd moet worden. Anyway, op weg naar huis bleek het stuur nu naar links te staan en de auto naar rechts te trekken, dus een keertje uitlijnen lijkt me geen overbodige luxe  :P

Het hoort verder ongetwijfeld in een ander topic thuis maar ben even te lui om het op te zoeken: de resonantie in de uitlaat is ook voor 95% weg, evenals het blazende geluid waar ook de R van haRtV70R last van heeft. Het bleek de koppeling in de uitlaat te zijn. Ondanks dat de bouten goed vast zaten, zat er iets speling op en dit rammelde bij bepaalde toerentallen en zorgde dus vooral bij koude motor voor het blazende geluid. Nu is de boel aan elkaar gekit en is het grotendeels weg. Heb nog geen echte test kunnen doen (circa 170 km/h was het het ergste) gezien de drukte op de snelweg maar dat komt binnenkort wel.

Nu de rekening nog afwachten... stuuraskruiskoppeling is immers nodeloos vervangen evenals het zetten van extra klemmetjes aan de uitlaat van de standkachel terwijl het de uitlaat van de motor zelf was die rammelde ::)

-D©©©L-

Citaat van: Taranis op 29-03-2007 21:29:49

Ja, achteraf is het makkelijk lullen natuurlijk maar het is nu wel ineens heel logisch dat de uitlijning rechtsvoor niet goed te krijgen is/was, dat het ding voorbanden vreet die scheef afslijten en dat de hele ophanging lijkt te flexxen als je even flink hard een bocht neemt...
Had hier op het forum gelezen dat wanneer die lagers gaar waren dat het dan enorm kraakte bij het rijden over drempels. Maar daar heb ik dus geen last van... en het kraakt ook niet als je gewoon stuurt met het stuur, alleen als je vanaf buiten aan het wiel draait.

Use the force Taranis, use the force  ;D: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4524.msg306885#msg306885

Taranis

Citaat van: -D©©©L- op 11-04-2007 17:56:49
Citaat van: Taranis op 29-03-2007 21:29:49

Use the force Taranis, use the force  ;D: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4524.msg306885#msg306885

Komt ie nu mee  :eusa_wall:  ;D

Die thread heb ik wel gelezen, maar het ging daar over een 'tikje' tijdens het sturen. Dit was geen tikje, dit ging zo achterlijk zwaar dat toen ma vorige week mijn auto had 'geleend', ze in een bocht naar rechts het stuur niet meer gecentreerd kreeg omdat het zo zwaar ging en op een vluchtheuvel is gereden... tevens was het gekraak bij mij volledig afwezig en weet ik het uitlijnprobleem aan de schade die ie ooit rechtsvoor gehad heeft. Wat dus gelukkig minder ernstig blijkt te zijn dan ik dacht ;)

Misha