Auw, zonde hoor.......

Gestart door Bas850, 13-12-2006 13:42:23

Vorige topic - Volgende topic

JoopS

Citaat van: Ludo op 15-12-2006 18:46:48
Citaat van: Snellebaksteen op 15-12-2006 00:19:31
Als proffesioneel crash deskundige (ik ben crash dummy engineer) zie ik zo dat deze auto met een snelheid tussen de 40 en 50 kilometer per uur tegen de container aangereden is.

40-50 km/uur  ??? dat kan ik moeilijk geloven.
als dit werkelijk toch klopt wat je hier schrijft vind ik het érg bedroevend van Volvo.
een merk dat veiliheid zo hoog in het vaandel heeft staan!.
ik heb ooit met de 242 een soortgelijk ongeval gehad, maar wel met een snelheid van rond de 100 km/u.
de enige schade was 1 kapotte koplamp en gebroken grille.  :eusa_drool:
als een 850 zich al met 50/u zo 'plooit' is toch wel een reden om zo snel mogelijk een andere auto te kopen.
volgens mij doet Opel zelfs beter.  :-X

Ik denk als je met 100 km/h de remvertraging hebt om binnen 2 meter stil te staan, je hart en andere ingewanden het begeven  :eusa_sick: Dus alleen een bumper en koplichtje......... Ik weet het niet.
ANWB is destijds met bots simulatoren gestopt ivm nek kwetsuren bij 5 km/u.
Tja........

Joris_Scholte

Niet gehinderd door enige kennis of verstand van zaken denk ik dat er wel verschil is tussen frontaal tegen een betonblok danwel container rijden of een botsing met een andere auto. Denk dat bij de laatste situatie de vervorming relatief mee zal vallen, omdat de auto's "meegeven".  :eusa_doh:  :eusa_think:

jberg

f=m*dV/dt
f is de kracht op je lichaam
m de massa van je lichaam
dV de snelheidsafname 50 km/u = 13,9 m/s
dt de tijd waar het in gebeurd
als we uitgaan van een man van 80 kg en een tijd tot stilstand van 0,1 of 0,01 sec

f=80*13,9/0,1=11120N komt overeen met 1112 kg
of
f=80*13,9/0,01=111200N komt overeen met 11120 kg
ergo: je kunt beter een auto hebben die 1 meter kreukelt dan eentje die 10 cm indeukt

Jan_D.

Citaat van: jberg op 15-12-2006 20:46:29
f=m*dV/dt
f is de kracht op je lichaam
m de massa van je lichaam
dV de snelheidsafname 50 km/u = 13,9 m/s
dt de tijd waar het in gebeurd
als we uitgaan van een man van 80 kg en een tijd tot stilstand van 0,1 of 0,01 sec

f=80*13,9/0,1=11120N komt overeen met 1112 kg
of
f=80*13,9/0,01=111200N komt overeen met 11120 kg
ergo: je kunt beter een auto hebben die 1 meter kreukelt dan eentje die 10 cm indeukt

Juist, en daarom zijn auto's met een ouderwets ladderchassis ook erg onveilig: de auto staat snel stil, maar de bestuurder knalt nog wel ergens tegenaan of loopt in een gordel ernstige kwetsuren op.
Dus ""lekker kreukelen"  ;)

Jan

BenC70ES

@Ludo, geen paniek, Volvo heeft 't meest hoogtechnologische veiligheidstestcentrum in de wereld.

Daar worden vanuit alle hoeken wagens getest, en dus niet op één hoek zoals in de NCAP waardoor auto's als een Renault (die speciaal op die hoek verstevigd zijn) een goed resultaat halen...  ::)  weet je dat ze nu zelfs een ster extra geven omdat er een gordelwaarschuwer inzit (ja dat lampje dat er bij Volvo al meer dan 30jaar inzit).

Geef mij maar een Volvo... (die ook wel zijn grenzen heeft)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ludo

het ging me niet om ingewanden en of remvertragingen met mooie cijfertjes.
het ging om dit beeld:

zó verkreukeld bij een snelheid van 40-50km/u. ???
dan mogen de cijfertjes nog zo mooi zijn, of de sterren wereldsgroot, de Volvo 850 is dan écht geen veilige auto.
dit is zelfs angstaanjagend!.
je moet er niet aan denken dat je iets voor je krijgt met 80 of 120km/u, want wie rijdt er (hier  :evil: )nu nog 50km/u?.

Turbobiker

Beeld zal toch ongeveer hetzelfde zijn als je met 80 crasht. Is inderdaad gewoon de werking van de kreukelzone.

Maar in zoverre heb je gelijk dat dit eerder de schade is van 60-70 km/u... Aan de andere kant is dit denk ik toch ook een offset crash, kijk maar goed. En dan zou het wel weer pakweg 50 kunnen zijn...
De Tussenpaus

thuur

Ik denk dat het erger lijkt dan dat het is. Het wiel staat niet ver van z'n originele plaats, de dorpels en het dak zien er gewoon nog strak uit.

Bij veel (ook moderne) auto's had je de deur niet eens meer open gekregen, laat staan alleen een tand door je lip (zonder airbag!) en spierpijn ;)

Gr 8)

elianmars

Citaat van: thuur op 15-12-2006 22:26:55
Ik denk dat het erger lijkt dan dat het is. Het wiel staat niet ver van z'n originele plaats, de dorpels en het dak zien er gewoon nog strak uit.

Bij veel (ook moderne) auto's had je de deur niet eens meer open gekregen, laat staan alleen een tand door je lip (zonder airbag!) en spierpijn ;)

Gr 8)

En dat zei ik in mijn eerste reaktie op dit topic al. De voorkant mag dan flink in elkaar zitten, de rest is zo goed als ongeschonden.
Daar gaat het toch juist om? Liever de motor op een hoop, dan de mensen die in de wagen zitten, hoor.

Turbobiker

Ik krijg net een mailtje van een vriend dat er in Schoorl een 30cm dikke boom doormidden is gereden door een groene 850 (of ik het niet was...?) 850 schijnt ook bijna in 2en te liggen, rijder zo goed als ongeschonden...

Nog eens over doen in een Laguna?  ;D
De Tussenpaus

Scooby Doo

Die container weegt maximaal 3800 Kg als hij nog leeg was, (iets minder dan 5 ton).

Zoals gewoonlijk, altijd en overal lees ik hier weer veel gekanker over een geplaatste container (het zou niet mogen, ......... blablabla!!!), tot ze der zelf eentje laten plaatsen!! :eusa_wall:

Ik rij zelf met zulke containers (gaande van 8m² tot 40m³). Hier in België is het paatsen van containers op de openbare weg streng gereglementeerd, je moet toelating hebben en mag dus niet zomaar een container op de openbare weg plaatsen. Bij een container die ook in het donker blijft staan, moeten reflecterend rode/witte strepen staan, en moet er een reflecterend verkeersbord met pijl op staan, en een knipperende gele lamp. :police:

Ik weet niet hoe de reglementeringen zijn in NL, maar zoals hij op de foto staat, mag ie in België niet op de openbare weg. :police:
Wat iemand ander vernoemde van tegen een container te rijden in een parkeervak, en de schade te verhalen op de eigenaar van de container is verdomd goedkoop.
Als je zo'n ding niet staan hoor je niet thuis achter een stuur, je kan er verdomme niet naast kijken. :eusa_whistle:

Heeft er nog iemand een deurtje nodig?? Denk dat er een orgaandonor te koop komt. :eusa_boohoo: OOOWW, nog eentje, er gaat vast gesleuteld kunnen worden!! ;D

No Offense intended, just my 2 cents ;D
Puppy Power!!!

Turbobiker

Citaat van: Scooby Doo op 15-12-2006 22:54:21
Ik weet niet hoe de reglementeringen zijn in NL, maar zoals hij op de foto staat, mag ie in België niet op de openbare weg. :police:
Wat iemand ander vernoemde van tegen een container te rijden in een parkeervak, en de schade te verhalen op de eigenaar van de container is verdomd goedkoop.
Als je zo'n ding niet staan hoor je niet thuis achter een stuur, je kan er verdomme niet naast kijken. :eusa_whistle:

Daarom dus de suggestie om de schade op iemand te verhalen, de plaatser en daarmee waarschijnlijk dus de eigenaar. Want ook in Nederland zou het geen kwaad kunnen je container wat zichtbaarder te maken, zoals in België (Vlaanderen ::) ;) ) blijkbaar al verplicht is.

Over je laatste opmerking is al wat gediscusseerd en dus komt jouw opmerking toch wat bot over... :P
De Tussenpaus

elianmars

Citaat van: Scooby Doo op 15-12-2006 22:54:21
Die container weegt maximaal 3800 Kg als hij nog leeg was, (iets minder dan 5 ton).

Zoals gewoonlijk, altijd en overal lees ik hier weer veel gekanker over een geplaatste container (het zou niet mogen, ......... blablabla!!!), tot ze der zelf eentje laten plaatsen!! :eusa_wall:

Ik rij zelf met zulke containers (gaande van 8m² tot 40m³). Hier in België is het paatsen van containers op de openbare weg streng gereglementeerd, je moet toelating hebben en mag dus niet zomaar een container op de openbare weg plaatsen. Bij een container die ook in het donker blijft staan, moeten reflecterend rode/witte strepen staan, en moet er een reflecterend verkeersbord met pijl op staan, en een knipperende gele lamp. :police:

Heeft er nog iemand een deurtje nodig?? Denk dat er een orgaandonor te koop komt. :eusa_boohoo: OOOWW, nog eentje, er gaat vast gesleuteld kunnen worden!! ;D

No Offense intended, just my 2 cents ;D

Kan 't wat minder?  :eusa_naughty:

Snellebaksteen

Citaat van: Ludo op 15-12-2006 22:04:05
het ging me niet om ingewanden en of remvertragingen met mooie cijfertjes.
het ging om dit beeld:

zó verkreukeld bij een snelheid van 40-50km/u. ???
dan mogen de cijfertjes nog zo mooi zijn, of de sterren wereldsgroot, de Volvo 850 is dan écht geen veilige auto.
dit is zelfs angstaanjagend!.
je moet er niet aan denken dat je iets voor je krijgt met 80 of 120km/u, want wie rijdt er (hier  :evil: )nu nog 50km/u?.

Ludo, zoals anderen je ook proberen uit te leggen; juist het feit dat de auto zo verkreukeld is maar de kooi konstruktie onbeschadigd is gebleven zegt dat dit een heel erg veilige auto is. Beter je auto in de kreukels dan jij.
De energie moet ergens opgevangen worden, als de auto in 1 keer stil staat maar jouw lichaam wil nog steeds rechtdoor dan drukt de gordel je ribben dwars door je ingewanden heen. Aangezien je geen gordel om je hoofd hebt kan dat nog wel rechtdoor en breek je dus je nek. Dit kan al gebeuren bij een vertraging van 20 km/u tot 0 (als de tijd waarin deze vertraging plaats vindt maar heel kort is)

Het gaat erom dat die vertraging langzaam verloopt. De enige manier om dit te doen is de tijd van de aanrijding langer te maken, kreukelen dus. En bij voorkeur met een lange motorkap, want dan kun je nog langer doorkreukelen, daarom scoort een grote auto gemakkelijker een hoge score dan een kleine auto.

En het maakt mij niet uit of je mij geloofd of niet hoor, ik probeer alleen maar aan te geven dat er dus (mijns inziens) helemaal niet te hard gereden is en dat het dus of aan de zichtbaarheid van de container of aan de oplettendheid van de bestuurder heeft gelegen. Maar in ieder geval niet aan z'n snelheid, want die was niet hoger dan toegestaan.

Probeer niet uit het oog te verliezen dat je hier over een stilstaand, rigide object praat. Zelfs de foto van de crashtest van de Audi die hier staat is niet direct tegen beton maar eerst tegen een halve meter dempings materiaal. De ergste klap is dus al gedempt! En je ziet bij de audi de rimpels in het dak al komen. Dat is gevaarlijke vervorming want dat is de kooi konstruktie die direct aangetast wordt. De deur van de audi zal hier dus moeilijk open gaan, terwijl de deur van de Volvo zo te zien zonder geweld te openen is geweest.

Maar blijkbaar is het toch lastig om te geloven dat een auto die aan de voorkant geheel kapot gaat bij een botsing, een veilige auto is. Ik vertel hier nl niks nieuws, alles wat ik net zit te typen staat hier al.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Ludo

Citaat van: Snellebaksteen op 16-12-2006 01:10:19
Maar blijkbaar is het toch lastig om te geloven

ja ik snap dat allemaal wel, maar ik kan deze snelheid idd moeilijk geloven.
23jaar heb ik langs een zeer drukke verbindingsweg gewoond met aan beide zijden dikke eiken bomen, dat zijn ook stilstaande objecten. (er vallen hooguit wat eikels naar beneden bij een serieuze klap.  :eusa_drool:
in die tijd tientallen (wellicht méér) auto's in de kreukels gezien die er véél minder erg aan toe waren dan deze 850, met notbene véél hogere snelheden.
ik blijf dus écht verbaasd dat deze 850 neus zó 'plat' is bij zo'n lage snelheid...