850 2.5 20 v Loopt niet lekker, tips?

Gestart door mr-marco, 17-12-2006 14:17:23

Vorige topic - Volgende topic

mr-marco

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een 850 2.5 20V  AUT op gas G3. Nou was ik gister stappen en moest nog wel een stukje kachelen. Ik dacht laat ik eens doorrijden  8)
De roffel trekt aardig door tot de 180-185 en schakelt dan over naar de 4 maar doet helemaal niks meer, valt dan weer terug naar de 3 en tikt weer de 180-185 aan.
Dat niet orgineel voor een 2.5 20v neem ik aan. Ik kijken of hij dat op benzine net zo deed. En verdarrie hij trekt alleen iets harder dan maar de top is hetzelfde.

Wat kan dit wezen, want dit is drama. :police:

850 2.5 20 flappert uit 95

-D©©©L-

Welke banden maat is er gemonteerd en met welke bandenspanning ?
Kan je wat zeggen of evt belading ?
Op zich is 185 km/h geen vreemde waarde voor een non-turbo 2.5/aut op ams-LPG.
Dit heeft een tweetal oorzaken;

1) Door de gasring is de doorstroom opening iets wat beperkt en zal de top iets lager liggen.
2) Heel vaak wordt de klep onderin het luchtfilter huis vastgezet, zodanig dat alle lucht door het kleine gat aangezogen wordt. (=beperking)

mr-marco

Banden, 195 55, 15 en met een spanning van ongeveer 2.4 en 4 man belading. Zou hij op benzine niet beter moeten lopen dan?

Ludo

Citaat van: DCCCL op 17-12-2006 14:24:41
Op zich is 185 km/h geen vreemde waarde voor een non-turbo 2.5/aut op ams-LPG.

1) Door de gasring is de doorstroom opening iets wat beperkt en zal de top iets lager liggen.

dat "iets" kan makkelijk 50% zijn.  ;)

MUKKES

185 met vier man in de auto???  :eusa_shifty:  :eusa_shifty:

mr-marco

Is dat zo vreemd dan. Ik mag misschien niet vloeken op dit Forum. Maar ik doe het toch. Haha eerst had ik een Alfa 156 ja echt. een 1.9 jtd en die liep over de 200 met 5 man erin.
Maar is er wat aan te doen dan, wat beetje volvo moet toch iets harder lopen met een 2.5? Lees verder in dit Forum allemaal van die patser verhalen over hoe hard ze allemaal wel niet gaan.

Ik hoor het wel,

Jeroentjuh

Citaat van: mr-marco op 17-12-2006 14:43:05
Is dat zo vreemd dan. Ik mag misschien niet vloeken op dit Forum. Maar ik doe het toch. Haha eerst had ik een Alfa 156 ja echt. een 1.9 jtd en die liep over de 200 met 5 man erin.
Maar is er wat aan te doen dan, wat beetje volvo moet toch iets harder lopen met een 2.5? Lees verder in dit Forum allemaal van die patser verhalen over hoe hard ze allemaal wel niet gaan.

Ik hoor het wel,

Fabrieksopgaven van een automaat is 200km/u, dus 185 met 4 man erin en LPG..... :eusa_whistle:

mr-marco

Oke,
Nou als dat zo'n beetje normaal is dan heb ik niks gezegd, haha.
ALs iemand nog tips heeft om hem iets te kietelen dan?? Niet dat ik altijd zo hard rijd hoor, maar ik heb zo mijn momenten.

-D©©©L-

Zowieso is de top met een AT-bak inderdaad iets lager dan met een Handbak.

Onderin de lucht filterbak zit een klep, deze wordt normaal gesproken door een thermoding omgezet. Hierdoor is het blok sneller op temperatuur. Bij AMS-LPG installatie wordt deze meestal vastgezet om "uitwaaien" door tegemoet komend vrachtverkeer te voorkomen.

Wat heb ik gedaan:
Klep vastgezet in de andere richting (aanzuigen door het grote gat), de verseluchtslang vanaf het front verwijderd en net achter de radiator een een stukje kunststof gezet zodat "windstoten" gebroken worden. Verder de bougies, de kabels, verdelerkap en rotor vervangen. De bobine staat nog op nominatie.
Alles bij elkaar scheelde dit behoorlijk, niet alleen qua "oppakken" maar ook qua topsnelheid. Als bekend is LPG toch kritischer in de ontsteking dan benzine. Voor speciale kabels en bougies zie ik in een non-turbo echt geen toepassing, al zal hij vast 15 km/h harder lopen met "special parts" ;) :eusa_whistle:

[off-topic]
wat was dat voor JTD ? (een 1,9 110/115/140 pk ?)
[/off-topic]

mr-marco

Oke bedankt voor de tips.

Ik zal het eens rustig gaan bekijken, Ik had een JTD met 115 pk's. Maar ja ik rij 40.000  km's per jaar dus dan is een alfa zo afgeschreven en daarom heb ik een volvo gekocht.

MUKKES

Citaat van: mr-marco op 17-12-2006 14:43:05

het gaat mij meer om de verantwoording over vier man met die snelheid, doe het zelf alleen als ik alleen in de auto zit.

ik rij zelf ook een 2.5 20V met handbak en op benzine, als ik schakel van 4 naar 5 zit ik rond de 190 (op de teller) geen idee wat ie daarna doet maar vind 185 wel beetje zuinig.....

mr-marco

Snap wat je bedoeld,
maar op een rechte A1 met droog weer en wegverlichting durf ik dat nog wel aan. Tevens geef ik duidelijk aan dat ze gewoon moeten vertellen als het te hard gaat. Je heb gelijk als je verteld dat er altijd wat mis kan gaan, tevens heb ik enigsinds wat opleidingen gevolgd voor het besturen van voertuigen onder wat hogere snelheid.
En qua wegligging had die alfa wel iets meer te bieden, alleen niet qua comfort.

En om alleen zo hard te rijden als je alleen bent snap ik wel, maar t is ook niet helemaal veilig want er is nog gevaar dat je een ander meeneem in een ongeval

-D©©©L-

Citaat van: mr-marco op 17-12-2006 15:25:26
En qua wegligging had die alfa wel iets meer te bieden, alleen niet qua comfort.
Klopt, heb zelf jaren geleden in een marea JTD rondgereden (zelfde bodemplaat en ophanging als 156).
Als je ziet hoe die ophanging in elkaar steekt durf je echt niet meer onbezorgd 200 te rijden, wàt een eng dunne construktie. brrr.  :eusa_pray:

Misha

Geen LPi zeker ?

Ik heb geen automaat en mis 10 kleppen, maar auto loopt met 4 man erin op LPG met redelijk gemak boven de 200.
Is wel LPi, dat schijnt een bak te schelen.
Wel ander filter, andere uitlaat, andere inlaat : daarvoor ging het met 4 man op benzine net aan de 190.

En nu loopt het op benzine met 2 man net 200, met wat moeite 205, maar daar ben je lang voor bezig

Misschien is de auto om te bouwen naar LPi ?
Wat doet de auto op benzine eigenlijk ?

Trouwens, nu ik erover nadenk: mijn vorige wagen was een 854 met automaat (1996), 2.5-10v zonder enige modificaties, en die reed met 4 man erin op benzine toch ook wel 195 (op de teller, had nog geen GPS toen)
Maw: er moet wel meer in zitten
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

AntonioMontana

Mijn 10V op G3 haalde met 4man een krappe 200km/u, wel handbak, maar 185 AUT vind ik ook beetje zuinig.