nieuwe banden / 2de uitlijning

Gestart door octaaf, 24-04-2007 16:30:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

octaaf

mede roffelaars... een vraagje:

nog geen 1000 km terug kocht ik een 855 2.5 10 V (foto's volgen in het gepaste topic) en heb ondertussen groot onderhoud gedaan.
banden vooraan waren door vorige eigenaar verwisseld van voor naar achter wegens scheve slijtage (hoe kon iemand daar zo mee rijden??!!).
ik heb de achterbanden (dus de slecht vroegere voorbanden) verwisseld door nieuwe michelin primacy's 195 / 60 R 15 88V en alles uitgelijnd. banden vooraan (uniroyal ralley) zijn volgens de bandenboer nog in goeie staat.
resultaat na uitlijning: veeeel beter, maar iets op snelheid (vanaf 5de versnelling) moet je het stuur nog wel tegenhouden want nog steeds neiging naar rechts.

terug naar de bandenboer en men stelt voor de uitlijning onder garantie nogmaals te doen. zekerheidshalve heb ik de voorbanden nog eens laten controleren en opnieuw zegt men dat die niet moeten worden vervangen (diep profiel, en aan de zijkant zie je nog steeds het fijne profiel).
nu stel ik mij volgende vragen:
1) of een 2de uitlijning dit kleine resterende scheeftrekken ueberhaupt kan wegwerken?
2) verwissel ik beter onmiddellijk ook de voorste banden, maar heb ik dan wel de garantie dat hij 100% recht zal rijden (in dit geval geldt natuurlijk nog steeds de extra uitlijning onder garantie).
3) stel dat ik enkel uitlijn en met huidige voorbanden verder rijd, kan dit dan kwaad voor de achterbanden indien nog steeds geringe scheeftrekking naar rechts?

natuurlijk kostelijk zonder werkelijke noodzaak 2 banden vervangen... maar wat stellen jullie voor? soortelijke ervaring, en al dan niet opgelost met 2de uitlijning en/of nieuwe banden vooraan?
donderdag 26/4 heb ik afspraak bij de B-boer... benieuwd naar jullie mening, waarvoor alvast hartelijke dank!

ed

Scheck de draagarm rubbers eerst voordat je verder iets doet. Deze willen door de tijd slap worden waardoor de auto ook een kant op gaan trekken. Tevens de fuseekogel en stuurstangen. Als dat allemaal goed is pas verder zoeken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

octaaf

ed, bedankt voor de tip!
'k heb het nodige laten controleren en dit bleek allemaal in orde. mijn conclusie was dan dat de banden toch ietwat scheef waren gesleten (hoewel nauwelijks te zien) en heb daarom ook vooraan nieuwe banden gelegd. vervolgens uitgebalanceerd en uitgelijnd... en nu zo recht als een latje! :-)

op oudere banden stond dot 1302??? vreemd... te interpreteren als 1ste maand van 2003?
op nieuwe staat 0907... ook vreemd, ze moeten nog gemaakt worden :eusa_whistle:

llinssen

Het zijn weken, niet maanden toch?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

octaaf


frekko

achterbanden zijn nieuw en de voorbanden zaten al voorop voor de 1e uitlijning?

ookal is het niet zichtbaar dan zijn de banden al ingelopen met een verkeerde afstelling
je kan proberen voor en achter te wisselen en nogmaals rijden
ook kan je lv en rv wisselen als de auto dan naar links gaat zit het zeker in de banden
en de oude banden zullen achter minder invloed hebben op de rijlijn

even proberen maar dan weet je wat

succes

octaaf

Citaat van: frekko op 26-04-2007 19:57:49
achterbanden zijn nieuw en de voorbanden zaten al voorop voor de 1e uitlijning?
ook al is het niet zichtbaar dan zijn de banden al ingelopen met een verkeerde afstelling

dit was inderdaad ook mijn vermoeden, wat na montage van de nieuwe banden werd bevestigd (en na controle van wat ed eerder aanhaalde).
het wisselen als test heb ik niet gedaan. gewoon 2 nieuwe vooraan. al bij al waren ze ondertussen al 5 jaar oud en voor een wagen zonder tracs vind ik een recent ontwikkelde band met goeie grip zo mogelijks nog belangrijker naar veiligheid toe. na ondertussen nog wat snelwegkm's te hebben afgelegd weet ik in elk geval zeker dat het probleem is opgelost, en hij nu zalig en kaarsrecht rijdt.