Veel werk? Moeilijk?

Gestart door Aswin, 14-04-2003 23:07:59

Vorige topic - Volgende topic

Aswin

Ik bouw vandaag een radio in mijn net aangeschafte glt, blijkt dat van de hoge tonen speaker links en rechts verwisseld zijn. Het ergste is dat dit bij de lage tonen niet het geval is.

Toen ik de kabels er eens zo ver mogelijk had uitgetrokken bleek er stekker achter stekker achter stekker te zitten, een pijnhoop (oeps, puinhoop).

Nu heb ik het onzalige plan opgevat de audio bekabeling eens opnieuw aan te brengen, zodat ik alle stekkers kwijtraak en gelijk mijn stereo probleem verhelp. Daarvoor moet echter het dashboard los. Dit heb ik nog nooit gedaan. Is dit moeilijk? Veel werk? Hoe doe je dat?

Ik ben niet echt onhandig, repareer mijn eigen flipperkast, maar ben ook geen sleutelaar. Raad je het me af om dit zelf te doen?

Aswin

Aswin

Citaat van: Aswin op 14-04-2003 23:07:59
Ik bouw vandaag een radio in mijn net aangeschafte glt, blijkt dat van de hoge tonen speaker links en rechts verwisseld zijn. Het ergste is dat dit bij de lage tonen niet het geval is.

Oh ja, Ik heb al de basspeakers uit beide deuren losgeschroefd en gesoldeerd en daarna omgewisseld maar dat hielp niet.  ;)

s©ub@

uhmmm...

tsja; veel werk... laat ik zo zeggen; volvo telt er ongeveer 6 uur voor (uitbouw en inbouw) dus ga maar na...

als het niet echt noodzakelijk is zou ik het niet doen. Ik moet zelf aan een nieuwe airco-verdamper en daarvoor moet ook het hele zwikkie eruit maar dat laat ik door de airco-boer doen... (en dat terwijl ik de meeste dingen toch normaal zelf doe)

mocht je het zelf willen doen laat ff wat weten; misschien kan ik je nog een paar tips geven van toen ik mijn GLT uitelkaar geschroefd heb voor een lekkende kachelradiator
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

denkweb

Kun je de stekkers achter de radio niet 'gewoon' omzetten?? (Of is dit per ongeluk ergens gebeurd)...

succes!

Ramon

Dag Aswin,

Voor het opnieuw trekken van je audiobekabeling is het loshalen van het dashboard m.i. niet noodzakelijk.

Probeer met een dunne (las)draad met een soort haakje eraan, een soepele kabel door te voeren.

Je kan mogelijk ook een deel van de bestaande bekabeling als "trek-draad" gebruiken.

(Het grootste probleem zijn de dashboard speakers)

Voor de deurspeakers kan je de afdekplaten onder het dashboard loshalen en hier vanaf de middenconsole de bekabeling leggen.

De verbinding tussen de deuren en de carosserie werkt met een schroefconnector. Je kan vlakvoor en na deze connector je nieuwe bedrading solderen/klemmen of  een aantal vrije plekken in je connector iets opboren

(maat weet ik niet precies meer - je kan dan een 1,5mm2 kabel doorvoeren ("nadeel" - hoevaak haal je je deur eruit? -  is dus dat je deur er niet in een paar minuten uitkan)

Ik heb zelf 4 draden door de connector gevoerd (2weg composet en de scheidingsfilters "onder" het dashboard gehangen.

Het is wel een klusje, maar goed te doen.

Ramon ;D ;D ;D

Succes
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Reitse

Aswin,

Ramon roept "hele fijne" dingen over het doorboren van je deurconnector. Lijkt mij geen fijne bezigheid, alleen al omdat je om bij de deurconnector te komen echt je dashboard eruit moet trekken... De eerste keer de dekplaat verwijderen kostte me al een uur (kon twee schroefjes niet vinden, vandaar). De hele bekabeling omwisselen lijkt me ook niet echt noodzakelijk.

Als je handig bent met electronica en je hebt een voltmeter zou ik, zoals ik ook gedaan heb, proberen zoveel mogelijk kabels te traceren in je kabelbomen en kijken of die ook nog een beetje uitkomen bij je basisstekker. Samen met een vriend van me hebben we dat in 3 uur gedaan. Veel hoefde daarvoor niet los. Speakerkapjes eraf, speakers eruit en de panelen in de voetcompartimenten los (het paneel dat onder je stuur hangt en het vergelijkbare paneel bij de passagier. Dan is het even spitten in de kabelbomen en eventueel, als je de eigenwijze kabels gevonden hebt daar de bedrading opnieuw naar je radio leiden.

Ramon

Reitse,

Ik denk dat jij een andere connector bedoeld. De deurconnector waarover ik het heb (volgens mij de enige) zit aan een rubberen "zwanehals" aan de deur vast. Het contra-deel zit halverwege de A-stijl.

Dit contra deel is na verwijdering van de onderpanelen van het dashboard na losdraaien van de sluitring eenvoudig uit te nemen.

Dit is echt een klusje van 10 minuten en geen uren !!!

(heb het zelf meerdere malen gedaan)

Dit is een optie als je nieuwe bedrading wilt trekken en deze niet door connectors wilt onderbreken.

Zoals ik al zei is het aankoppelen van nieuwe bedrading vlakvoor de connectoren de makkelijkste optie.

Ramon ;D ;D ;D

Aswin

Ik denk dat ik voor de optie van doormeten ga. Het lijkt mij voldoende om alleen aan de tunerkant de wirwar van stekkers kwijt te raken. Ik hoef niet per se nieuwe kabels.
Kan je losse standaardstekkers kopen en heb je een speciale tang nodig om de kabels hierin te klemmen?

Ramon

Bij de Volvo dealer kan je natuurlijk de Volvo stekkers kopen.  Bij de automaterialenzaak kan je zogenaamde iso-stekkers kopen ("standaard"-aansluiting op de meeste radio's)

De draden aan deze stekkers kan je met kabelschoentjes verbinden met de originele bedrading.

Een goede tang om de schoentjes te verbinden is wel belangrijk.  Deze heb je vanaf ongeveer 20 euro.

Succes,

Ramon    

Reitse

Ramon,

Ik was zelf al 10 minuten bezig de stekker aan de A-stijlkant los te wrikken (zat nogal vast en je hebt er niet zo heel veel ruimte over, vast maken ging ook niet erg makkelijk. En volgens mij zit die stekker al aardig vol met de bekabeling voor de elektrische ramen en spiegel erbij in...
En je zegt zelf "heb het al meermalen gedaan". Da's net de crux, hoe vaker je iets doet, dan wordt het makkelijker, maar over het algemeen is het toch zo dat je het in één keer goed hebt zitten?

Ramon

Reitse,

Het door Volvo op (in ieder geval) de 850 gebruikte connector principe, zit op meerdere merken auto's.

Aangezien ik vaker audio-installaties inbouw heb ik deze connectors dus vaker in mijn handen gehad.

Het klopt dat er behoorlijk wat bedrading inzit (bij mij alle opties) maar als je goed hebt gekeken zie je toch echt nog "vrije gaten". (Ik heb zelfs een keer 6 draden voor een 3 weg systeem door kunnen voeren........)

Zoals ik al zei, die connector is redelijk goed bereikbaar en je dashboard hoeft dus absoluut NIET los!

Ramon     ;D ;D ;D