Hallo allemaal en meteen een vraag!

Gestart door golfer, 19-01-2007 18:57:28

Vorige topic - Volgende topic

golfer

Hallo allen,

Ik ben nieuw op het forum ondanks dat ik al 10 jaar Volvo rij. Had eerst een 850 en nu inmiddels 5 jaar een V70. Werd door iemand van het volvoforum naar hier doorverwezen ivm een vraag over de dimmodule. De garage meldde mij dat deze vervangen moest worden (dashboard functies werken niet meer), maar ik schrok wel van de kosten voor een dergelijke module, n.l. 1.000 euro ex kosten van vervanging.

Is er een goedkopere oplossing, module uit sloop auto of zo? Dank alvast voor het antwoord.

Ludo

wat bedoel je met dashboard functies?.
wat doet het dan niet meer?.

-D©©©L-

Welkom golfer  ;),

Voordat we met z'n allen helemaal het bos in gaan:

Citaat van: golfer op van volvo-forum.nlIk heb een v70 (2001) en volgens de garage is de dim module defect. Mijn dashboard verlichting werkt niet meer en de wijzers van de temp, km teller etc doen niks meer. Volgens de garage moet de dim module vervangen worden, kosten ruim 1.00 Euro!

Is een dergelijke module ook anders te verkrijgen (sloop of zo) ?

Dim module is dus een Driver Infomation Module, of in gewoon nederlands: de klokkenwinkel.

Ludo

ooh, het klokkenhuis.  ;D

gewoon op de sloop een andere halen.

Philip850

ja inderdaad of bij de onderdelenboer. zit er zo in, paar schroefjes en je bent klaar.

Groetjes Philip
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Ludo

:eusa_wall:

Citaat van: golfer op van volvo-forum.nlIk heb een v70 (2001)[/size]

een nieuw type V70.
dat zal dan waarschijnlijk anders zijn.

Philip850

my bad.  :eusa_wall:

maar het zal toch wel handig in elkaar zitten niet dan?

Groetjes Philip
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

golfer

Dank voor de antwoorden. De klokkenwinkel zoals jullie die noemen zorgt wel voor rare effecten. De ene keer blijft alles zwart en de volgende keer wordt wel de km stand, temp, en andere info weergegeven. Maar dan blijft na een minuut rijdende km-teller en de toerental meter "hangen".  Kan het een draadbreuk zijn? Module kapot lijkt me dat alles eruit ligt, maar dat is niet het geval.

De garage had de software uitgelezen en ge reset, dus die verbinding werkt dus wel.

Vertigo

Als ik de klachten zo lees denk ik aan een draadbreuk of slechte solderingen in de printplaat van de klokkenwinkel.
De gegevens worden immers soms wel doorgegeven en soms niet.

Iemand nog meer ideeen hierover?

Ludo

lijkt me toch dat het bovendek van het dashboard eraf moet.
dan zou ik eerst even controleren of de stekkers achterop wel goed vastzitten, vóórdat de rest uit mekaar gehaald word.

golfer

Kan het misschien zijn dat die module een opdonder heeft gehad van een inbraak in mijn auto (afgelopen maandag) waarbij met een steen de rechter en linkerruit zijn ingeramd (en helaas mijn net nieuwe tomtom 910 is gestolen)

Gmid

Zo dan... Das balen.  :o

'Auto op slot, buit eruit'

Als ik jou was zou ik t gewoon ff bij de garage na laten kijken. Ik denk ook niet dat je op dit forum veel wijzer zult worden, omdat dit forum voor en door 850 rijders en v70/s70/c70 classic rijders bedoeld is. Classic v70 is tot 2000, het oudere model dus.

Volvo C30 '12

golfer

Ok dank in ieder geval voor de genomen moeite, Mocht ik de oplossing gevonden hebben zal ik het in dit topic plaatsen.

groet

thuur

:o Tjonge jonge... Waar is de tijd dat ze met een klerenhanger je pinnetje omhoog wisten te vissen ???

Is het dashboard geraakt door de steen?

Anders zou ik Ludo's advies opvolgen.

Gr ;)