Achterklep slot: verslagje van de- en montage

Gestart door Jak, 24-12-2006 14:03:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jak

Hallo allemaal

Het achterklep slot wilde soms niet meer open. Ik merkte dat bij het bedienen met de remote wel de deuren opengingen, maar het achterklep slot soms dicht bleef. Daarna wilden de deuren met de remote niet meer sluiten. Wel met de sleutel.

Nou aan de slag dan maar  :eusa_whistle:
Het resultaat mag er zijn: de klep sluit met een zachte klik, en het slot gaat weer mee open en dicht.

Fijne feestdagen, Jak

- Bekleding los: handvat bediening binnenzijde eraf. Plamuurmes erop aan de bovenkant en voorzichtig naar beneden drukken. 4 nokjes komen dan los. Uitnemen.
- dun karton tussen bekleding en vertikale stijlen plakken (tegen beschadigen)
- klep open-horizontaal. Vingers achter de klep en bekleding, bekleding aan onderzijde licht naar achter trekken (evenwijdig aan de klep), je hoort 4x klik, dan is het los. Goed vasthouden en niet laten vallen anders breken de bovenste klemmetjes.
- bekleding goed tegenhouden, het geheel 5 cm omhoogschuiven evenwijdig aan de stand van de klep, zo komt de bovenkant los. Beetje beleid noodzakelijk !

- handle binnenzijde losschroeven (2 bouten) en uitnemen


- De bedieningsstangetjes van handle buitenzijde los maken

- 3 bouten van slot losschroeven en van binnenkant uitnemen.
De plastic afdekplaat ligt er links naast


- Blijkt er bij inspectie een scheur in het slot te zitten. Vandaar dat de klep soms met wat geweld dicht moest !


- Motorhuis er afgeschroefd om te smeren. Doosje op de naad openbreken. Naad schoonmaken om later weer te lijmen


- Spindle van motorhuis. Alles zag er nog goed en niet versleten uit.


- De onderdelen. Kijk goed voordat je t uitelkaar haalt :)
Niet teveel vet aan de spindle. Electrische contacten schoonmaken en vetvrij houden.


- Scheur laten lassen. Daarna de las geverfd


- De klemmetjes zijn los verkrijgbaar, ze willen makkelijk breken. Onder op de foto zie je de bovenste klemmen. Door de ronde hoek kan je ze draaiend van de bekleding afhalen. De onderste (boven op de foto) kunnen aan de bekleding blijven zitten


- Bovenste (4) klemmetjes. Door de ronde hoek kan je ze draaiend van de bekleding afhalen. Dat is nodig omdat deze eerst aan de achterklep gemonteerd moeten worden, waarna de bekleding er rechtstandig opgeklikt kan worden. De bekleding krijg je niet gemonteerd als de bovenste klemmen aan de bekleding zitten, omdat het achtelicht in de weg zit.


- Onderste (4) klemmen kunnen blijven zitten. Bij monteren (klep horizontaal, staand achter de auto, goed tegenhouden zodat de bovenste klemmen niet breken) de bekleding "naar je toe trekken" om de klemmetjes in de onderste gaten te laten klikken.


- voor de volledigheid





Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Frans 50

#1
Citaat van: Jak op 24-12-2006 14:03:14
Hallo allemaal

Het achterklep slot wilde soms niet meer open. Ik merkte dat bij het bedienen met de remote wel de deuren opengingen, maar het achterklep slot soms dicht bleef. Daarna wilden de deuren met de remote niet meer sluiten. Wel met de sleutel.

Nou aan de slag dan maar :eusa_whistle:
Het resultaat mag er zijn: de klep sluit met een zachte klik, en het slot gaat weer mee open en dicht.

Fijne feestdagen, Jak

- Bekleding los: handvat bediening binnenzijde eraf. Plamuurmes erop aan de bovenkant en voorzichtig naar beneden drukken. 4 nokjes komen dan los. Uitnemen.
- dun karton tussen bekleding en vertikale stijlen plakken (tegen beschadigen)
- klep open-horizontaal. Vingers achter de klep en bekleding, bekleding aan onderzijde licht naar achter trekken (evenwijdig aan de klep), je hoort 4x klik, dan is het los. Goed vasthouden en niet laten vallen anders breken de bovenste klemmetjes.
- bekleding goed tegenhouden, het geheel 5 cm omhoogschuiven evenwijdig aan de stand van de klep, zo komt de bovenkant los. Beetje beleid noodzakelijk !

- handle binnenzijde losschroeven (2 bouten) en uitnemen
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/1%20Achterklep%20binnenzijde%20midden.jpg

- De bedieningsstangetjes van handle buitenzijde los maken

- 3 bouten van slot losschroeven en van binnenkant uitnemen.
De plastic afdekplaat ligt er links naast
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/2%20Achterklepslot%201.jpg

- Blijkt er bij inspectie een scheur in het slot te zitten. Vandaar dat de klep soms met wat geweld dicht moest !
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/3%20Achterklepslot%20met%20scheur.jpg

- Motorhuis er afgeschroefd om te smeren. Doosje op de naad openbreken. Naad schoonmaken om later weer te lijmen
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/4%20Achterklepslot%20motorhuis.jpg

- Spindle van motorhuis. Alles zag er nog goed en niet versleten uit.
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/5%20Spindel%20van%20achterklepslot%20motor.jpg

- De onderdelen. Kijk goed voordat je t uitelkaar haalt :)
Niet teveel vet aan de spindle. Electrische contacten schoonmaken en vetvrij houden.
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/6%20Achterklep%20slot%20motor%20in%20delen.jpg

- Scheur laten lassen. Daarna de las geverfd
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/7%20Achterklepslot%20met%20gelaste%20scheur.jpg

- De klemmetjes zijn los verkrijgbaar, ze willen makkelijk breken. Onder op de foto zie je de bovenste klemmen. Door de ronde hoek kan je ze draaiend van de bekleding afhalen. De onderste (boven op de foto) kunnen aan de bekleding blijven zitten
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/8%20Klemmetjes%20bekleding.jpg

- Bovenste (4) klemmetjes. Door de ronde hoek kan je ze draaiend van de bekleding afhalen. Dat is nodig omdat deze eerst aan de achterklep gemonteerd moeten worden, waarna de bekleding er rechtstandig opgeklikt kan worden. De bekleding krijg je niet gemonteerd als de bovenste klemmen aan de bekleding zitten, omdat het achtelicht in de weg zit.
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/9%20Bovenste%20klemmetjes%20nog%20gemonteerd.jpg

- Onderste (4) klemmen kunnen blijven zitten. Bij monteren (klep horizontaal, staand achter de auto, goed tegenhouden zodat de bovenste klemmen niet breken) de bekleding "naar je toe trekken" om de klemmetjes in de onderste gaten te laten klikken.
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/10%20Onderste%20klemmetjes%20gemonteerd.jpg

- voor de volledigheid
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/12%20Achterklep%20binnenzijde%20midden%20boven.jpg

Wat een nuttig verslag ... zeker met de foto's er bij.
Bij mij het euvel dat de CL wel op de gewone portieren werkt maar niet de achterklep mee op slot doet.
Lastig, ik kan wel de auto afsluiten met de achterklep en de klep met de sleutel op slot draaien.. maar centraal ontgrendelen werkt niet... dus zal ik eens moeten kijken naar het motortje.. met de electrische contactjes.
Bedankt voor de info. :D

Frans

Peer ke

Ik had ditzelfde probleem. Bij mij bleek het witte stangetje dat uit het zwarte motorkastje komt niet helemaal recht over het hefboompje van het slot te zitten. Waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik de klep ca. 100x open en dicht heb gedaan met het afstellen. Erop deduwd en hij klikte erin sindsdien geen problemen meer! 

VolvoDeMio

Zou dit een sticky mogen worden.
Veel vragen en topics over op het forum, en hier de uitleg en de plaatjes.

FGG

Citaat van: VolvoDeMio op 16-01-2008 13:25:04
Zou dit een sticky mogen worden.
Veel vragen en topics over op het forum, en hier de uitleg en de plaatjes.

mee eens

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

VolvoDeMio

#5
Citaat van: Jak op 24-12-2006 14:03:14
http://home.tiscali.nl/worldwideweb/Volvo/Achterklep/6%20Achterklep%20slot%20motor%20in%20delen.jpg

Jak, prima verhaal  :eusa_clap:

Over het volgende heb ik een uur na zitten denken. Om anderen die ook niet zo'n slotexperts zijn hieronder de vraag en het antwoord...

Waar ik me over verbaas, is dat de spindel wél (via het zwarte blokje) de witte stift naar buiten drukt (en daarmee de achterklep op slot doet), maar deze witte stift NIET naar binnen trekt. Dan wordt het zwarte blokje uit de witte stift getrokken.

Oplossing: het zwarte blokje gaat nog even door als de witte stift niet verder meer kan. Dan wringt het zwarte blokje zich tussen de witte stift door (dit is mogelijk door de twee veertjes op het zwarte blokje). Daarna zit het zwarte blokje aan de andere kant van de 'brug' aan het uiteinde van de witte stift, en kan dus de witte stift de andere kant optrekken.

Biedt zich aan.....'slotexpert'........ :eusa_whistle:


Tenslotte dit, bij mij is de oorzaak waarschijnlijk een stroef slotmechanisme geweest. De microswitch wordt dan niet altijd goed bediend (dichtgooien van achterklep is de lompe remedie hiervoor). Het schoonmaken hiervan kan waarschijnlijk ook zonder het demonteren van bekleding en motor. Dan spuit je remmenreiniger of zoiets in de openingen van de 'grijphaak' die onder de achterklep uitsteekt. De microswitch zit als je achter de auto staat aan de linkerkant.

vinger

Hallo iedereen,

Nu heb ik het volgende probleem met het achterklep slot.

Ik heb de reparatie zoals hiervoor omschreven met de foto's al zo'n 5 keer uit gevoerd. Ik ben inmiddels zo ver dat ik de bekleding er af laat omdat ik er toch weer naar moet kijken. :eusa_wall: Ik heb de moed al bijna op gegeven. Ik heb ook het motor-tje open gebroken en de delen gesmeerd met vaseline. Na het weer terug monteren gaat het slot 100% mee. Zelfs na 20x testen. De week daarop kijk ik dan steeds of hij mee gaat met de rest. Totdat je bijna het vertrouwen hebt dat alles in orde is. Blijft meneer weer steken >:(
Ik heb overigens de 2 helften met kleine boutjes weer aan elkaar geschroefd. Dit was pas mogelijk na het uitboren van de zelftapper schroefdraad. Met deze home made boutjes bevestig ik het motortje ook gelijk weer aan het slot. drupje lock tide er aan zodat het allemaal niet zo vast aan getrokken hoeft te worden.

Ik heb tevens geprobeerd om het stangetje van de slotbediening met de sleutel er af te laten. Dit leek ook weer te helpen totdat ik over de achterbank kon gaan klimmen om mijn achterklep weer van 't slot te krijgen  :-\


Wie weet raad?? Wat kan ik nog doen dat mijn slot wel mee gaat en blijft gaan??

Alvast bedankt voor de tips.

groeten, Jan
Goei'ndag-eeb'n.....

Zeg maar!

pwassink

Dat zit hoogstwaarschijnlijk in t microschakelaartje wat in het slot zit..
Of in de kabelboom die bij het linkerscharnier ergens meekomt ..

staat ook wel eea over geschreven.. zoeken op microswitch / schakelaar geloof ik ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

haasje

je schrijft dat je vaseline hebt gebruikt, nadeel van vaseline is dat het oplost/verdampt dit zou het terugkomen van je probleem na een aantal dagen kunnen verklaren. Beter kun je zuurvrij vet gebruiken (meestal wit van kleur)

johan283

Ik zal van de week ook eens kijken naar mijn estate die heeft nu het zelfde verschijnsel. Dus wel open op CV maar niet dicht. Bij mij blijft ook de de achterklep slot "hangen"

Jak

Yep, Mist
Bij vochtig weer altijd raak.
Groet, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

darius

Bij mij is het onderste deel helemaal losgescheurd. Hier door kan de klep wel op slot maar zit er veel "speling" op.(blijft rammelen tijdens het rijden) Kan ik dit reparareren met bv drie of vier puntlasjes of beter een ander slot monteren ??
No show, only go.

thuur

Citaat van: darius op 18-11-2008 12:42:41
Bij mij is het onderste deel helemaal losgescheurd. Hier door kan de klep wel op slot maar zit er veel "speling" op.(blijft rammelen tijdens het rijden) Kan ik dit reparareren met bv drie of vier puntlasjes of beter een ander slot monteren ??

Ik heb het slot toen eruit gehaald, wegens hetzelfde euvel, en tussen de bankschroef gezet. Was de speling ook weg. Een nieuw/ander slot kan altijd nog.


Gr ;)

darius

Thuur, Heb je hem in de bankschroef gezet en toen geheel doorgelast of met een paar puntlasjes gelast ? Ben namelijk bang bij doorlassen dat hij vervormt. Maar misschien zijn de puntlasjes te zwak (is immers niet voor niets gescheurd) Is echt horizontaal door gescheurd op de plaats waar hij een hoek maakt. Waarschijnlijk is dit koud vervormd bij de productie. Of kan het dat er van binnenuit te veel kracht op het slot heeft gestaan, bv door de deur met kracht te sluiten met volle belading. Alvast bedankt  Darius
No show, only go.

mehn

Gezien het feit dat lassen een van de weinige dingen is die thuur niet zegt te kunnen heeft ie m helemaal niet gelast ;)

Waarschijnlijk heeft ie m gewoon dicht gedrukt.;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: