Auto wilde niet starten

Gestart door Frans 50, 26-12-2006 16:10:44

Vorige topic - Volgende topic

Frans 50

850 estate 20V BJ 1995.
Ik heb de auto nog niet zo lang en heb tot op heden geen problemen gehad, tot vanmiddag toen we weg wilde.
Auto wilde niet starten... dat heet... naar mijn gevoel geen ontseking.
Ik heb de kabels in gespoten met WD40... just in case of maar dat gaf niet het beoogde resultaat.
Toen de deksel waaronder de bougies zitten los gehaald niets te zien voor het gevoel de kabels wat aan gedrukt...!

Al met al was dat 10 minuten nadat ik de laatste keer gestart had.. dus maar weer eens geprobeerd... EN! lopen... wel met een enorme benzine lucht maar motor draaide mooi.. niet bokken, gewoon soepel.
Uit gezet deksel er weer op gemonteerd... en starten lopen.. stukje gereden niets te merken van onregelmatig lopen of zo.. Ik sta even voor een raadsel.  Heeft iemand een zinnig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn.
Het toeval speeld dat ik morgen om +/- 06:00 op weg moet naar schiphol :-[

Oja het was volgens de thermometer +2 graden... (zou toch niet echt wat moeten betekenen)
Ik hoop dat  ie morgenvroeg start... :evil:

Frans

thuur

Was het vorige ritje een extreem kort stukje?

Gr ::)

Frans 50

Citaat van: thuur op 26-12-2006 17:48:48
Was het vorige ritje een extreem kort stukje?

Gr ::)

Hoi Thuur,
Nee niet echt... 40Km en het blok was mooi warm... hoezo enig idee?? 't was dat ik alleen was anders had ik even een bougie in de kabel van de bobine naar de verdeelkap gestoken om te kijken of er wel iets van hoogspanning was.
Het zou natuurlijk kunnen dat de impulsgever op het vliegwiel bij kou niet helemaal toppie is.. ???
Verder zou ik het ook niet weten... als ze loopt dan loopt ze echt soepel +/- 800 a 900 toeren zonder ook maar een keer te hikken.
Of zou het kunnen dat de injectie de motor vol gespoten heeft?? ivm de temperatuur. lijkt me wat ver gezocht.  ;D
Verder heb ik op het moment ook geen idee.... :eusa_wall:

thuur

Niet alle hoor, maar er zijn legio 850's die verzuipen als je deze koud probeert te starten na de vorige keer alleen van de oprit af te rijden oid.

Heb je een startonderbreker?

Gr ;)

Frans 50

Citaat van: thuur op 26-12-2006 20:12:03
Niet alle hoor, maar er zijn legio 850's die verzuipen als je deze koud probeert te starten na de vorige keer alleen van de oprit af te rijden oid.

Heb je een startonderbreker?

Gr ;)

Ja z'n achterlijk ding waar je eerts een celletje tegen aan moet houden begint dan te piepen en op dat moment is het mogelijk om te starten.
Als je vergeet de start onderbreker te activeren is de auto op de verlichting na dood.
In mijn geval is het zo dat de motor tijdens het starten vlot rond draaide... maar er ogenschijnlijk geen vonk was of is. Tenminste daar lijkt het heel sterk op. Weet jij in hoevere de computer uit te lezen is op dit soort problemen... ik neem tenminste aan dat er ergens een error gegenereerd is...
Zal er anders eens mee naar een Volvo garage gaan misschien dat zij de computer voormij kunnen uit lezen...
't is maar een idee.

Of iemand op het forum moet een betere suggestie hebben... :eusa_think:

Frans 50

Thuur,
Of zou het kunnen zijn dat ik perongeluk op het gaspendaal gedrukt heb tijdens de eerste keer starten... misschien ongemerkt gedaan... kunnen de 850's makkelijk verzuipen tijdens het starten... ik dacht dat met de intrede van de injectie motoren tot het verleden behoord.... ;)

thuur

Nee ze verzuipen niet makkelijk, maar het wordt sterk afgeraden het gaspedaal met rust te laten tijdens het starten. Dus tenzij de motor verzopen is of je op hele grote hoogte bevindt: afblijven! ;)

Hoe je de auto uitleest staat bovenaan in het board 'Technisch onderhoud'..

Gr 8)

Ludo

Citaat van: thuur op 26-12-2006 20:28:49
maar het wordt sterk afgeraden het gaspedaal met rust te laten tijdens het starten.

niet afgeraden maar aangeraden.  ;)

Frans 50

Nee ze verzuipen niet makkelijk, maar het wordt sterk afgeraden het gaspedaal met rust te laten tijdens het starten. Dus tenzij de motor verzopen is of je op hele grote hoogte bevindt: afblijven! ;)

Gr 8)

Zal eens even kijken.... ben benieuwd... goed morgenvroeg 06:30 weten we het... ik hoop dat ie het doet... ik geen zin, met alle respect om in de Volvo 480 van onze zoon naar Schiphol te rijden.. ha ha.

Gr Frans

Frans 50

Citaat van: Ludo op 26-12-2006 20:31:51
maar het wordt sterk afgeraden het gaspedaal met rust te laten tijdens het starten.

niet afgeraden maar aangeraden. ;)

Je bedoeld te zeggen... voet van het gas tijdens het starten!... Wat ik me goed kan voorstellen...  ;D

Maar uit het vere verleden weet ik dat een verzopen motor dan vaak wel een plofje of id geeft de mijne deed gewoon niets... wel toe ze uiteindelijk liep rook het even naar pure benzine uit de pijp.. maar dat was een kort moment....  :eusa_doh:
Heb na dat ze liep vanmiddag een stuk gereden en de motor rustig stationair laten lopen toen uit gezet.... ook was ze al lekker warm... ook de accu weer wat geladen... heb redelijk lang door moeten starten vanmiddag...  :eusa_wall:

Frans 50

Citaat van: Frans49 op 26-12-2006 20:33:17

Gr 8)

Zal eens even kijken.... ben benieuwd... goed morgenvroeg 06:30 weten we het... ik hoop dat ie het doet... ik geen zin, met alle respect om in de Volvo 480 van onze zoon naar Schiphol te rijden.. ha ha.

Gr Frans

Zo net weer thuis van een rondritje Zutphen .... Schiphol.... Scheveningen .... Zutphen. En ja met de roffel. :)
Ze starte vanmorgen in een keer... probleemloos... verder onderweg ook geen bijzonderheden gehad. Lekker door kunnen tuffen... het was rustig op weg...
;D

)()()sT

Citaat van: Frans49 op 26-12-2006 20:37:21
Maar uit het vere verleden weet ik dat een verzopen motor dan vaak wel een plofje of id geeft de mijne deed gewoon niets... wel toe ze uiteindelijk liep rook het even naar pure benzine uit de pijp.. maar dat was een kort moment....  :eusa_doh:

De Volvo motoren krijgen bij de koude start extra veel brandstof... Als je dus start, even de oprit afrijdt en weer uitzet, heeft ie teveel benzine in zijn verbrandingskamers...
Dan wil het bij meerdere 850's voorkomen dat ie even lastig start.
Bij mij heb ik het niet altijd, maar als ik het wel eens heb loopt ie de eerste 15 seconden een beetje schokkerig en zal ie wat extra roken en naar benzine ruiken. Erna is het weg ;)

Frans 50

Citaat van: )()()sT op 27-12-2006 13:43:32
Citaat van: Frans49 op 26-12-2006 20:37:21

De Volvo motoren krijgen bij de koude start extra veel brandstof... Als je dus start, even de oprit afrijdt en weer uitzet, heeft ie teveel benzine in zijn verbrandingskamers...
Dan wil het bij meerdere 850's voorkomen dat ie even lastig start.
Bij mij heb ik het niet altijd, maar als ik het wel eens heb loopt ie de eerste 15 seconden een beetje schokkerig en zal ie wat extra roken en naar benzine ruiken. Erna is het weg ;)

Hoi Joost,
Bedankt voor de reactie, bij mij was het iets anders, de startmotor draaide het blok wel rond maar kreeg zelf het gevoel dat de onsteking niet werkte. Maar het zou best kunnen dat ik hem volledig verzopen heb gisteren....! :eusa_shifty: De motor gaf geen krimp... na een minuut of 10 wachten starte ze wel en liep gelijk mooi rond zonder pruttelen of bokken... wel een enorme benzine lucht.
Ik heb net in de vrieskou even de errors uitgelezen heb op A6 code 214 en op A3 code 142 en code 424 allen niet echt om zenuwachtig van te worden. :eusa_angel:
Alhoewel A6-214 wel betekend dat er even niet gezien is dat de motor draaide.. toeval!?
Vervolgens al deze codes ge-reset en over een paar dagen nog maar eens kijken wat er dan knippert. Ik produceer nu op alle A poorten 111.  :eusa_whistle:

Frans 50

Nu een paardagen verder en vanmiddag was het weer moeizaam de 850 aan de praat te krijgen.
Na 5 a 10 minuten etteren starte ze weer...ik snap er geen ruk van.
Moet nu toch maar eens een oude bougie in de auto leggen zodat ik kan zien of ze wel wil vonken...
Ik heb stellig de indruk dat daar mogelijk het probleem zit.
Accu heb ik getest met een professionele tester waarbij je het type accu en de ontlaadstroom moet instellen... deze gaf aan dat de accu okay is.

Als de auto weer even gelopen heeft start ze als een speer. En als ze start tijdens de probleem situaties dan springt ze aan op het moment dat je de sleutel los laat.
Dat gaf mij het idee dat de onsteking toch iets van te weing spanning krijgt, al hoewel ik vindt dat de motor toch redelijk snel ronddraait tijdens het starten.
Ik ga in iedergeval de proef met de bougie doen, vervelende is wel dat ik dan wel met z'n tweeen moet zijn..!  :eusa_wall:

Of heeft er iemand nog een ander of beter  idee...  :eusa_think:

thuur

Controleer eens of je drukregelaar in orde is ;)

Gr 8)