wat verbruikt een R op LPG?

Gestart door katuut, 26-02-2012 15:57:27

Vorige topic - Volgende topic

katuut

wat verbruikt een R op LPG?

Ik rij met de diesel 1 op 15, alleen maar snelweg a 130/140
Chronisch last van detaildiarree

Duell

Op de snelweg verbruik ik 1 op 9. (110/120)
In de stad, ach, dat is hopeloos.

Ik zie niet echt veel verschil met gas of benzine verbruik.

Sbv

reken op 1 op 7,5 ongeveer gemiddeld

Teddy81

)()()sT

Ik zit ook tussen de 1:7 en 1:8 :)

Duell

Citaat van: daytonawim op 27-02-2012 08:51:31
Op LPi reed ik met de T5 automaat circa 1 op 8.5 a 1op 9 op gas, wel met enigsinds normale rijstijl en veel snelweg. (120/130 km/h)
Mijn zoon korte stukjes en een zware rechtervoet 1 op 6 met dezelfde auto.

Het zijn ook geen auto's voor kleine stukjes en in de stad. En zeker als je wilt dan is 1 op 6 goed mogelijk. En zo nu en dan ook gewoon heel erg lekker.  :evil:

katuut

en qua onderhoud veel verschillend van een diesel?
Chronisch last van detaildiarree

KIM

Citaat van: )()()sT op 27-02-2012 08:39:21
Ik zit ook tussen de 1:7 en 1:8 :)

Same here.
Onderhoud valt mee. De onsteking vraagt wel regelmatige aandacht, de rest wordt sterk bepaald door je rijstijl.

UserID6342

Citaat van: daytonawim op 27-02-2012 21:54:32
Zelf vind ik het onderhoud van een benzine/gas auto goedkoper dan die van een diesel.

Euh, leg die eens uit Wim ? In mijn opinie is dit mede afhankelijk van het aantal kilometers wat je rijd.  Hoe meer km's hoe goedkoper over het algemeen.  Zeker qua diesel.

darius

Heb nog maar 1 tank lpg leeggereden (56 ltr) en 225 km later stond ik er weer  :eusa_think:
No show, only go.

UserID6342

Ach, ik meen dat bij de dieseltjes geld de distributieriem om de 120 dkm en de pompriem om de 60 dkm.  Meestal gebeurt dat laatste niet en vervangen ze dus alles om de 120 dkm. Vaak houden ze dat ook gewoon wel vol hoor, als er niets aan de hand is.  Bovendien, als je de pompriem breekt sta je gewoon stil en is er geen verdere schade.  Dat een diesel dus steevast duurder is als een benzine / lpg auto is gewoon niet waar.  Minder slijtagedelen (puur motorisch gezien) dus minder kosten over het algemeen.

Dat de verschillende garagebedrijven graag verschillende prijzen hanteren en hiermee een diesel, bijna steevast, duurder maken is eigenlijk een niet gewenst effect.  Bij voorbeeld onze Volvo's of je nu een benzine hebt of een diesel er word gewoon dezelfde motorolie ingemikt. Diesel motoroliefilter is iets duurder als benzine-oliefilter maar dat valt weer weg tegen de prijs van een benzinefiltertje / dieselfiltertje.  Prijs luchtfilters zijn identiek.  Komen er bij de benzine nog bougies, etc bij.  En bij een LPG auto vaak nog een beetje meer omdat het een toegevoegde brandstof is. Onderstel, etc. is allemaal gelijk ook al doen andere anders beweren.  Dus gelijke slijtage / kosten.

Het grootste verschil hier zit 'm in het feit dat je bij een benzineauto weer eerder aan de beurt bent om het spul te vervangen als bij een dieseltje. Ik noem maar even een fictief getal van 15 dkm tegen 20 dkm.  (weet deze niet precies) Tsja, en wat is dan goedkoop ? Rekeningen van anderen zeggen mij, in zoverre niets, dat dit vaak momentopnames zijn.  Als een auto lang niet bij een garage is geweest zal de rekening hoger zijn als bij eentje die regulier onderhoud krijgt.  Benzine / LPG of diesel maakt hierin niet uit natuurlijk.

Eigen ervaring met wat jongere auto's dan: Een V40 op G3 uit 2002 en in november 2003 ingeruild op een S60 D5 uit 2004.  De S60 was vele malen goedkoper bij gelijke en hogere kmstand qua onderhoud.  Een diesel gaat gewoon niet zo snel kapot als een benzine ding.