carterdruk verminderen

Gestart door Oele, 16-10-2006 10:01:05

Vorige topic - Volgende topic

Oele

Bij vol vermogen loopt de carterdruk te hoog op, standaard zit de carterventilatie aangesloten op de luchtinlaat net voor de turbo ingang op de PCV connector.

Het probleem is bij vol vermogen wordt hier een veel te hoog vacuum gezogen waardoor 2 catchcan's leeg gezogen worden en alle olie door de turbo-IC in de motor wordt verbrand.

De oorzaak van dit probleem is waarschijnlijk (blow-by) zuigers lekken compressie in het blok. Met gesmede zuigers en heel veel vermogen schijnt dit normaal te zijn.

Nu ben ik gaan lezen wat hieraan te doen is.

- vacuum pomp (mechanisch of electrisch) plaatsen gaat niet ivm (wet sump) systeem oliepomp krijgt het te moeilijk
- slashcut systeem ( buisje in inlaat spruitstuk ) gebruiken om vaccuum te creeren gevaarlijk grote kans op turbodruk die het blok in gaat.

en toen las ik dit, lijkt me ideaal

- een (slashcut )buisje in de uitlaat lassen waardoor vacuum gecreerd wordt en deze aansluiten op de catchcan. het buisje moet dan na de catalysator omdat er voor de cat nog druk opgebouwd kan worden daarna niet meer.

Zou dit een oplossing kunnen zijn?

Voordat ik hiermee begin ga ik eerst een drukmeter aansluiten op blok, zodat ik precies weet wat de carterdruk onder belasting doet...
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Eugene

Dus de carterdruk in het blok loopt te hoog op, en daarnaast zuigt de turbo de inlaat zo enorm vacuum dat alle olie de inlaat in wordt gezogen ?

Dat buisje op de uitlaat lijkt wel een mooie oplossing, maar dan hou je in principe toch hetzelfde probleem. Als je volgas geeft met die pk's dan trekt ie de catchcans toch ook leeg?

Enige wat je ermee oplost is dat de olie niet de motor in gaat, maar direct in de uitlaat komt. Weet niet of dit alleen de bedoeling is, of dat je ook van een hoog olieverbruik af wil? (want dat lijkt me redelijk hoog zo te horen)

If it's not blown, it sucks...

M a r c

Uitlaat creeert vacuum Eugene maar zuigt niet de olie uit de catchcan (als het goed is)  :)  De turbo deed dit wel. Laten we hopen dat het werkt!
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Eugene

Citaat van: M a r c op 16-10-2006 11:03:29
(als het goed is)

Dat bedoel ik ;)

Ik zou zeggen de uitlaat zorgt voor evenveel vacuum als de inlaat omdat dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst wordt. wat erin gaat moet er tenslotte ook uit komen?

Is dat vacuum zuigen noodzakelijk om te functioneren, maw werkt een catchcan met een open filtertje erop niet? (ik weet dat het verboden is, en stinkt)

If it's not blown, it sucks...

JCviggen

Citaat van: Eugene op 16-10-2006 11:10:56
Ik zou zeggen de uitlaat zorgt voor evenveel vacuum als de inlaat omdat dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst wordt. wat erin gaat moet er tenslotte ook uit komen?

Al die verbrande benzine doet ook nog wel wat hoor ;)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Oele

Inmiddels de peilstok eruit gehaald en de turbodruk meter er op aangesloten...

max 0.1 bar en eigenlijk altijd gewoon 0

Is dit een representatieve plek voor de carterdruk of moet ik em bovenaan meten onder het kleppendeksel?
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

ed

In principe is de kop en het carter met elkaar verbonden middels de carterventilatie pot. Als er ergens een blokkade zit natuurlijk niet, maar ik neem aan dat je alles goed schoon hebt gemaakt.

Om zeker te zijn of er niks mis is met de zuigers zou je eens een compressie meting kunnen doen met warme motor. Veel blow-by of niet, deze moet gewoon goed zijn, en in elk geval gelijk op alle 5 de cilinders.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Oele

Citaat van: ed op 17-10-2006 13:43:34
In principe is de kop en het carter met elkaar verbonden middels de carterventilatie pot. Als er ergens een blokkade zit natuurlijk niet, maar ik neem aan dat je alles goed schoon hebt gemaakt.

Om zeker te zijn of er niks mis is met de zuigers zou je eens een compressie meting kunnen doen met warme motor. Veel blow-by of niet, deze moet gewoon goed zijn, en in elk geval gelijk op alle 5 de cilinders.

Bedankt Ed, ik ga vanavond de compressie meten...

ed

Compressie zal lager zijn dan normaal natuurlijk vanwege de lage compressie verhouding (hoeveel is die eigenlijk?).
Belangrijk is dat ze op alle 5 cilinders gelijk zijn. Heb het zelf eens meegemaakt met een blok van een Honda 6 cilinder. Er was 1 gat gewoon veel te ruim geboord. De zuiger lag te rammelen in de cilinder, en was zo al duidelijk dat er iets mis was voordat de boel gemonteerd was. Dit was gewoon afgeleverd door de tuner alsof er niets aan de hand was.

Wel eerst even de motor warm draaien!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Oele

compressie verhouding is 8.2:1

vanavond als ik thuis ben is ie lekker warm gedraaid...

M a r c

Ik krijg straks nog info door over een eventuele restrictie die in de GT3076 of in de olieleiding naar de turbo kan zitten, dit zou de carterdruk kunnen verhogen. Als ik de info heb dan PB ik je die wel Michiel.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl