klepstoters of dunnere olie

Gestart door dutchvolvofan, 04-01-2007 19:14:06

Vorige topic - Volgende topic

dutchvolvofan

hier spreekt de enige echte volvo fan menno .
mijn vader heeft een volvo 850 2.5 liter 20valve 5 cilinder zeer snel maar dat maakt nu even niet uit .
me vader en ik maken ons zorgen over onze auto , zorgen is ook een groot gezegt woord.
;)
maar nu het probleem onze auto 850 maakt de laatste tijd in de ochtend enkeld waneer het koud is een ritmisch getik .
we zijn gaan informeren en bleek dat er een te dikke olie in zat genaamd 15/w40
dit is net stroop en is in koude weersomstandigheden nog dikkerdan normaal .
het werdt ons aangeraden om 5/w40 olie erin te doen en dan ok nog de duurste te nemen full sintate , dit geeft een beschermend laagje in je motor aan .
maar nu we de olie hebben ververst is het tikken een heeel stuk minder maar is nog niet weg .
dit hou 1 tot 5 minuten aan dan is het compleet verdwenen .
ik heb gehoort dat er in onze 850 zelfstellende kleppen zitten .
die zich zelf moeten stellen .
maar dit weerslaat mij niet om te denken dat dit een kleine slijtage is van de klepstoters .
dit zijn die kleine rubbertjes die de kleppen tegen houden .
weetiemand anders wat dit kan zijn die iemand die misschien weet hoe je dit kan oplossen alvast bedankt  ;)

Turbobiker

Tikken is normaal en als het binnen vijf minuten verdwenen is hoef je je nergens zorgen om te maken. Je kunt de klepstoters vervangen, maar dat garandeerd nog niet dat je van het tikken af bent...

O ja, lees eerst even het forum door voordat je vragen stelt. Bijna alles is al behandeld en kun je terug vinden met de 'zoek' functie.
De Tussenpaus

)()()sT

Heeeeel normaal!!!

De zilvere van mijn pa wordt tegenwoordig vaker voor wat korte stukkies gebruikt  :-\, gevolg: ook een behoorlijk getik, maar dat gaat na 5-10 min echt weg hoor... Ik ben van plan komend voorjaar het zaakje eens te "flushen" om de klepstoters te reinigen...

Het luide getik hoor je trouwens al zolang pa hem heeft (bijna 10 jaar); bij de mijne hoor je het helemaal niet met gesloten kap.

;)