Pingelsensoren icm turbodruk en koelvloeistof lekkage

Gestart door Rossi, 31-12-2006 01:05:15

Vorige topic - Volgende topic

Rossi

Hoi mede roffelaars,

In juni van dit jaar kocht ik een 94'  T5 estate met 175.000 originele kilometers op de teller, voor vrouwlief+kinderen.
( en in het weekeind voor papa zolang de motor staat te overwinteren)

Auto reed goed maar na ongeveer een maand, bij fel optrekken, ging het koelvloeistoflampje branden.  Peil gecontroleerd (koud) en vat was leeg dus bijgevuld.  Probleem herhaalde zich na ongeveer 1500 km weer.
Ik las veel op het forum hierover: thermostaat, lekkende expansievat dop, zelfs mogelijkheid op lekke koppaking etc etc.  Mijn auto had tegelijkertijd echter nog een vreemd probleem nl.  de turbometer kwam maar voor max. een kwart in het witte gedeelte. Toch trok de auto m.i. goed. Toen ging echter plotseling ook het motordiagnose lampje branden en na uitlezing was de storing: pingelsensoren !
Ik heb de pingelsensoren laten vervangen (dealer) en wat blijkt: koelvloeistof lekkage is over ( reeds 4000 km gereden en peil blijft hetzelfde) en de turbo meter schiet tot zeker aan de helft van het witte vlak en de auto loopt voelbaar sterker en sneller.

Ik snap alleen de link van de pingelsensoren met de koelvloeistof niet. ( heb autotechnische opleiding gevolgd dus daar zou het niet aan kunnen liggen)

Ik vond het echter wel interessant om met jullie te delen want misschien zijn er collega roffelaars met hetzelfde fenomeen.

groet,
Ral.
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

elianmars

Is er verder echt niks aan de wagen gedaan, behalve de sensoren?

Onze wagen verloor ook koelvloeistof. Dop van het reservoir vervangen, maar nog steeds verlies.
Bij ons bleek de aanvoer richting de turbo te lekken. Die heb ik goed vastgedraaid en ik heb daarna geen koelvloeistof mee bij hoeven gieten.

Rossi

Goeie vraag maar dat is niet echt duidelijk geworden.

Er staat wel een pakking op de factuur maar dat was volgens de receptionist de pakking voor de pingelsensor.  Deze sensor staat volgens mij niet in verbinding met het koelcircuit.
Of ze verder iets hebben gedaan vertellen ze niet en is voor mij dan ook moeilijk te achterhalen.

Ik vond het verhaal met de turbodruk wel grappig omdat,  ik meende Oele, hier een keer iets over gepost had. Met name omdat de turbodruk al (te) laag was voordat het diagnose lampje brandde. ( dat ging pas 4 weken later ineens branden met de melding "achterste pingelsensoren")
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

fbm

Citaat van: elianmars op 05-01-2007 12:45:13

Onze wagen verloor ook koelvloeistof. Dop van het reservoir vervangen, maar nog steeds verlies.
Bij ons bleek de aanvoer richting de turbo te lekken. Die heb ik goed vastgedraaid en ik heb daarna geen koelvloeistof mee bij hoeven gieten.

Heb ik nu ook last van dat hij erg veel koelvloeistof gebruikt en daarom bij vel optrekken het lampje ging branden.............en toen bleef branden. koelvloeistof bij gevuld en gisteren reed mijn vriendin terug naar huis ging hij weer branden.

Nu heb ik er een nieuwe turbo op laten zetten vorige maand en op de terugweg ging hij soms aan (koelvloeistoflampje) dus thuis bijgevuld, maar nu is het dus weer raak. En wil dit dus graag zelf oplossen. Wat moet ik nalopen, en is er iemand die er een tekening van heeft? Zodat ik kan zien hoe het koelsysteem rond loopt
(heb al onder "ZOEKEN'' gezocht maar niet datgene gevonden)

Alvast dank.

elianmars

Citaat van: fbm op 05-01-2007 13:26:38
Citaat van: elianmars op 05-01-2007 12:45:13

Heb ik nu ook last van dat hij erg veel koelvloeistof gebruikt en daarom bij vel optrekken het lampje ging branden.............en toen bleef branden. koelvloeistof bij gevuld en gisteren reed mijn vriendin terug naar huis ging hij weer branden.

Nu heb ik er een nieuwe turbo op laten zetten vorige maand en op de terugweg ging hij soms aan (koelvloeistoflampje) dus thuis bijgevuld, maar nu is het dus weer raak. En wil dit dus graag zelf oplossen. Wat moet ik nalopen, en is er iemand die er een tekening van heeft? Zodat ik kan zien hoe het koelsysteem rond loopt
(heb al onder "ZOEKEN'' gezocht maar niet datgene gevonden)

Alvast dank.

Gewoon de leidingen volgen, zie je vanzelf waar ze op de turbo uitkomen.