Dashboardlampjes repareren en klokkenwinkel demonteren

Gestart door Maarten, 07-02-2004 00:24:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

Hallo Vrienden ,
Ik ben vandaag bezig geweest met repareren van mijn lampjes , ik kwam erachter dat sommige van mijn lampjes boven de schakelaars van bv stoelverwarming een lampje hoort te branden die ook meegaat met het hele dashboard.
Ik moet wel zeggen dat ik blij was wat reserve onderdelen erbij te hebben van een 850 van de sloop" dat is de eerste 850 die ik op de sloop heb gezien en waar ik veel knoppen van heb afgehaald, ik heb goed moeten kijken waarom de auto hier stond, ik ben gewend dat een auto die op de sloop staat of roestig is of schade heeft", het vervangen is niet veel werk als je een beetje kunt solderen en wat gedult hebt, maar om een lang verhaal kort te houden vier lampjes gerepareerd, en als klap op de vuurpijl ook nog even een vriend in een GLT op gas gepraat met 270000 op de teller uit 1995 voor €3900
Mocht er een clublid zijn die dit ook wil doen dan wil ik met alle liefde dit aan diegene uitleggen.
Groet Maarten
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

ed

Citaat van: Maarten op 07-02-2004 00:24:59
ik kwam erachter dat sommige van mijn lampjes boven de schakelaars van bv stoelverwarming een lampje hoort te branden die ook meegaat met het hele dashboard.

Is lastig te vinden zonder verlichting in die knopjes aan de zijkant. De mijne zijn ook stuk. Hoe moet de unit uit elkaar: kan deze losgekoppeld worden, of moet deze ter plekke worden opengeschroefd?
En wat voor lampjes zitten erin?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Maarten

Beste Ed,
Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij een V70 zit want ik heb een 850 , maar het was vrij simpel hele schakelaar eruit en dan stekker los en schakelaar uit elkaar, en de lampjes komen van Pioneer voor een autoradio.
Groet Maarten
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

RonnieDuck

Vraagje, moet mijn knop van de achterruit/spiegel verwarming ook oplichten. Als ik die inschakel brand er wel een rood lampje maar als die uitstaat en het is donker moet ik toch echt even zoeken waar die zit!!! Dit ondaks dat mijn dashboardverlichting wel brand. Wie weet dit????

Ook mis ik 1 lampje van mijn gewone wijzerplaat verlichting. Mijn benzine meter wordt niet verlicht. Zijn deze lampjes makkelijk zelf te vervangen of moet ik dan het hele dashboard ontmantelen????

Alvast bedankt voor enige reacties!!!

Mvg Ronald
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

BartRas

Lampjes achter de knoppen zijn prima te doen, maar achter de wijzerplaat @#$%^&* ik had er geen zin in. Bij het vervangen van mijn verdamper gelijk gebeurd.
there is no substitute for PK's

ineke

Als dat lampje uitstaat, brand er geen lampje. Er moet immers verschil zijn tussen aan en uit. Om de achterruitverwarming aan te zetten, moet je dus even op gevoel zoeken. ;-)

Om het verlichtingslampje van de benzinemeter te vervangen, moet inderdaad het dashboard los. Dat klinkt erger dan het is. Maar ja, ik had mazzel.... mijn dashboard is op een clubmeeting losgehaald door een attent mede-clublid! Een tip: gelijk alle lampjes vervangen als de boel toch openligt.

ineke

RonnieDuck

Ik heb van de week mijn dashboard verlichting vervangen. Op zich valt het reuze mee. Het dashboard is zeer makkelijk los te halen. Uit mijn hoofd zeg ik 12 of 13 schroefjes, het geheel simpel uitgelegd op volvospeed.com.

Ook gelijk maar even mijn schakelaar van de achterruit/spiegelverwarming eruit gehaald en goed bestudeerd. Hier zitten dus WEL 2 lampjes in zodat je niet hoeft te zoeken in het donker. 1 voor het verlichten van de schakelaar en 1 om aan te geven dat hij aanstaat. Deze ook maar even gelijk vervangen. Was wel even solderen maar hij doet het!!!!!

Mvg Ronald
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Vogel

Na de post van RonnieDuck ook maar de verlichting van de schakelaars aangepakt.

Nou ik ben net klaar, lekker werkje zeg....
Moest er zes doen en zag dat de twee insteek lampjes in de verlichtings schakelaar ook kapot waren.

Maar het resultaat is mooi, vooral in het donker  ;)
Forget the rest, Volvo is the Best

Vogel

Van daag een iets minder moment,

Ik rij vrolijk rond genietend van de roffel krijg ik opeens warme billen, ik had toch niet de stoelverwarming aan gezet dacht ik bij mijnzelf. Dus ik probeer em uit te zetten niks hoor het oranje ledje beelf gewoon branden.
Maar toen rook in ineens zo'n overheerlijke printplaat/kunstof brandlucht en het oranje ledje flikkerde er lustig op los.  >:(

Gestop op de dichtsbijzijnde pakeer plaats en de zekering van de stoel verwarming verwijderd, dat had geen effect. Snel naar de zaak gereden en de schakelaar gedemonteerd.
Binnenin is van alles wegesmolten en waarom ik heb geen idee, ik heb er zes gesoldeerd en deze ene smelt weg.  ???
De schakelaar van de mistlampen voor daar brandt het ledje heel flauw als je deze aanzet.
Dus ik heb de vrienden van de volvo gebeld en een nieuwe schakelaar voor de linker stoelverwarming besteld en een schakelaarvoor de mistlampen voor.
Er is dus waarschijnlijk iets met het solderen van de lampjes niet goed gegaan, wat weet ik dus niet.  :-\
Forget the rest, Volvo is the Best

Bas850

Citaat van: ineke op 24-02-2004 09:05:50
Als dat lampje uitstaat, brand er geen lampje.

Lijkt me logisch ;D

Eentje voor de "Toch is het zo....!" topic.
"to finish first, you first have to finish"

Pretorian

Vandaag heb ik mijn dashboardlampjes maar even laten wisselen door de garage, oke er zijn mensen die dit zelf doen maar hier heb ik persoonlijk niet zo'n zin in. En voor die 96,- € kan je niet tobben.
If you want the job done right, hire a professional!          Volvo 850 Club lidnummer 0703300

855-Champagne

Voor de helft had ik het ook voor je gedaan ;D

mehn

#12
Citaat van: 855-Champagne op 24-03-2004 22:06:11
Voor de helft had ik het ook voor je gedaan ;D

En voor die andere helft ;D had ik je geholpen  8)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

s©ub@

96 eu voor 20 minuutjes werk en 4 eu aan lampjes...

auw :-\
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Raf

bestaat er eigenlijk een setje lampjes voor zo'n ingreep?

Raf
De gustibus non disputandum est!