Hartinfarct automaat

Gestart door zwaandekulas, 27-07-2006 21:52:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwaandekulas

Hoi, al een tijdje geleden,

Kwestie van toch nog tijd te maken om wat ervaring te "sharen" het volgende ...

Ik rijd met een '97 V70 TDI automaat

Symptomen in het begin van de ellende :
- op autostrade (rond 120 per uur) : bij lichtjes gas bijgeven schiet de toerenteller plots naar de 4000.
(het betreft dus geen kickdown !)
het lijkt erop dat de transmissie slipt
later naar de olie gekeken, zwarte cola
maar nog steeds geen pijl op instrumenten te zien

- olie besteld maar ondertussen verder gereden
nieuwe symptomen
bij koude olie : schakelt normaal
na een half uurtje rijden : transmissie begint te slippen maar de wagen rijdt nog na de motor af te zetten en terug te starten

- olie nog steeds niet binnen, verder rijden tot ...
koude olie : schakelt normaal
na half uurtje : geen reactie meer na hendel te verzetten in D of R

Ik dacht eerst wel al de koppelingen en remmen in de bak zijn verbrand maar
- geen reactie op D en R wijst er enigzins op dat de pomp geen druk genoeg geeft om de koppelingen/remmen te schakelen
- kwaliteit van de olie moet in die mate slecht geworden zijn dat bij koude olie de (tandwiel-)pomp wel druk genoeg opbouwd (hoge viscositeit)
maar bij warme olie deze door de speling tussen de tanden zijn druk verliest

Eindelijk : ik kan aan een (grote) hoeveelheid ATF olie geraken

Olie afgelaten : onderaan bruin slijk
Transmissie gespoeld (14 liter nodig om rode kleur terug te bekomen !!)
Bij spoelen regelmatig motor afgezet om olie te laten zakken.

Nieuwe testrit : Bak schakelt normaal zonder slippen of andere ongemakken tijdens het eerste halfuur.
Na volgas de autostrade op te vliegen :
Motor weer naar 4000 toeren
Maar nu begint wel pijltje te knipperen.
Na een tijdje vallen lockup en 4e versnelling weg - noodprogramma in werking.
Olie is al donkerder geworden maar komt waarschijnlijk uit overige vuil in al de kleppen.
Nog een week in noodprogramma verder gereden om de rest te spoelen.
Opm. : de bak slipt niet meer in noodprogramma en koppelt goed. Wel traag optrekken in 3e.

Volgende week (of de week daarop) komt obd2 reader binnen dan ga ik de foutcode uitlezen.
Ik ga de bak resetten en daarna weer zelfde testrit doen.
Indien de bak geen foutcodes meer geeft en deftig schakelt ga ik de olie nog eens spoelen.

Na de historie geraadpleegd te hebben is de olie in de laatste 380000 km nooit vernieuwd geweest (hoeft zogezegd niet volgens volvo boekje)

Vanaf nu ga ik elke 70000 de olie vernieuwen

later meer
Follow the smoke trail

FelixB

Het flushen van een automaat na 200.000 km is hier op het forum goed bekend....
Wellicht kun je hier meerdere handige dingen vinden, suc6
855R & C70 T5 cabrio automaat

konniekip

Ga eens eerst kijken of je PNP nog goed is.

zwaandekulas

Hoi,

Beste wensen voor 2007 en een goede GEZONDHEID toegewenst !!!!!

de volvo rijdt alweer, (nu ondertussen al 386000 km op de teller)
heb er, ten einde raad, een tweedehandsbak laten in monteren
bij een niet officiele volvoreparateur
(800 euros voor de bak en 500 voor montage)
bij volvo kost een revisiebak al 2000, zonder montage en koffie
ik heb wel de oude bak terug meegenomen
met een nieuwe set voeringen heb ik dan een reserve

sedert de ingreep rammelt de auto rechtsvoor,
na zelf eens onder de wagen te liggen geconstateerd dat er 2 bouten van het sub-frame weg !!! waren en 2 andere vielen er bijna uit !!,
2 borgmoeren waren zelfs "vergeten"
kwaliteitsmonteurs zou ik zo zeggen, ach als je het zelf niet doet ...

heb via vadis de gehele montage terug overlopen en niks speciaals meer tegen gekomen, en toch blijft het rammelen rechtsvoor, alsof ik elk moment een wiel kan verliezen, ik denk dat de schokdemper waarschijnlijk los komt

Als de volvo volledig op is ga ik terug met mijn Chevy rijden,
geen rotzooi meer met elektronica, geen noodprogrammas,
een tank met bumpers van 3mm dik staal,
stukken die goedkoper zijn zelfs als je er het transport uit amerika bijtelt,
en qua verbruik 19 liter LPG versus 8 liter diesel komt het ongeveer gelijk uit.
Met een ringsleutel van 1/2 en 9/16 duim, een bougiedop, wat tangen en een schroevendraaierset kun je de hele wagen uit elkaar halen ZONDER VADIS.

Het enige spijtige is dat er voor de chevy Impala geen degelijk forum is als hier :)

By the way de ELM "scantool" die ik besteld heb kan het onderhoudslichtje niet doven (toch niet met de bijgeleverde software) , wel de DTC's van de automaat resetten. Live metingen doet het ding ook niet.
Dit maar ter info voor diegenen die ook zo'n ding willen aanschaffen.

De 2 errors in de bak waren dat de overbrengingsverhouding niet meer klopte (slippende voeringen) bij 3e en 4e versnelling.


Groeten.
Follow the smoke trail

Testrrom

Citaat van: zwaandekulas op 02-01-2007 19:58:25
By the way de ELM "scantool" die ik besteld heb kan het onderhoudslichtje niet doven (toch niet met de bijgeleverde software) , wel de DTC's van de automaat resetten. Live metingen doet het ding ook niet.
Dit maar ter info voor diegenen die ook zo'n ding willen aanschaffen.

Welke ELM Scantool gaat hier om? ELM Scan 5?

Basbb

Nou nou, wel beetje eerlijk blijven tegen jezelf.
Je hebt de bak bij chef de beun laten vervangen toen de wagen dik 350000km gelopen heeft.  Nu heb je nog een ander probleem, een vreemde rammel. Is het niet een idee auto toch maar bij een goede garage te parkeren en te laten onderzoeken? (kan hoop geld kosten, dat besef ik wel)

Houdt wel rekening mee met een teleurstelling wanneer je een modernere impala probeert aan te vallen met alleen een paar sleutels, er kan wel is veel meer eletronica inzitten dan dat je verwacht. Of je zult toch echt een oude bak uit Amerika moeten laten komen.

Eff op de chevy site gekeken, wordt royaal geadverteerd met allerlei computer gestuurde features. Succes :P Misschien toch maar weer een volvo?;)
Om bij de versnellingsbak te blijven bij een impala:
"Transmission
Hydra-Matic four-speed automatic, electronically controlled with overdrive"
s70 2.5 20v aut

zwaandekulas

Hoi terug, inderdaad de nieuwe Impalas zijn waarschijnlijk nog slechter maar de mijne is uit 1977, toen vakmanschap nog bestond en het de moeite waard was om iets te herstellen, vroegah weet je wel  :).

Het exacte nummer van de scantool heb ik hier niet bij me, er waren twee modellen toen ik het ding kocht , ik heb het model in een doosje met een doorzichtig deksel waar je de ledjes en het printplaatje in kunt zien, maar daar heb je weinig aan vrees ik.
Als ik andere software uitprobeer krijg ik hier en daar wel eens de melding not OBDII compliant.

Groeten
Follow the smoke trail