How to: Instapverlichting blijft branden (S70)

Gestart door MaxieS70, 20-01-2007 20:04:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StefanCJ

Waar is dat stukje binnenkant op geplakt?

JeroenV70

Citaat van: maartenv70 op 26-04-2009 13:13:43

Wel nog een kleine aanvullen voor de bestuurdersdeur:
Draai ook de torx bouten van de deurgreep los. Hier zit namelijk een staaf in waarmee de centrale vergrendeling wordt bediend. (met de sleutel van buitenaf)
De deurgreep moet je vervolgens een stukje naar buiten trekken, anders krijg je het slot er niet uit.

Bij het terugplaatsen is het wel even een precies werkje om die staaf weer in het slot te krijgen. Gelukkig zit er in de zijkant van de deur een extra gaatje (onder rubber dopje) waarmee je met een dunne schroevendraaier de staaf in de juiste richting krijgt.


Aanvullend beeldmateriaal specifiek voor de bestuurdersdeur.
De tip van de chef werkplaats bij mijn dealer was om een sleutel in het slot te steken zodat je de handgreep zonder risico verder naar buiten kunt trekken. Dit is later ook handig als je die staaf van de centrale vergrendeling met behulp van de sleutel wat wil draaien om hem in het daarvoor bestemde gat te krijgen.



De "staaf van de centrale vergrendeling". Deze draait dus samen met de sleutel.



Het gaatje achter de staaf is het "kijkgaatje" waar Maarten het over had, maar met een beetje goede wil kun je voelen waar het gat in het slot (zie foto hieronder) zit en de staaf daar met je vingers naar toe leiden.



Het is niet voor niets een sticky, dus ik hoop dat dit eventuele drempelvrees (die ik zelf zeker had voor de bestuurdersdeur) kan verlagen.  ;D

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Mocht je na het opnieuw inbouwen van het slot in het bestuurdersportier net als ik de volgende problemen ervaren:

  • Het bestuurdersportier laat zich niet meer openen of sluiten met behulp van de sleutel
  • De portieren laten zich niet meer van binnenuit sluiten met de lock/unlock knop op het paneel van het bestuurdersportier
  • De portieren laten zich niet meer van binnenuit sluiten met de lock/unlock knop op het paneel van het passagiersportier
  • Het klepje van de tankdop laat zich niet meer van binnenuit openen met de knop in het bestuurdersportier

Kijk dan hier voor de oplossing:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,74116.msg1574546.html#msg1574546

Succes!  ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

626Ronin

voor de goede orde: jullie hadden het probleem dat de deurverlichting AAN bleef?
wat nou als ik bij een portier juist geen lichtje aan krijg (nee, lampje doet het, als ik slot heen en weer piel hoor ik soms schakelaartje gaan en knippert ie wel even..)
moet er dan zo'n nieuwe switch in?
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

JeroenV70

#49
Citaat van: 626Ronin op 28-02-2015 19:30:54
voor de goede orde: jullie hadden het probleem dat de deurverlichting AAN bleef?
wat nou als ik bij een portier juist geen lichtje aan krijg (nee, lampje doet het, als ik slot heen en weer piel hoor ik soms schakelaartje gaan en knippert ie wel even..)
moet er dan zo'n nieuwe switch in?

De microswitches die de lampjes schakelen zijn "normally closed" of NC:

Als het licht blijft branden, betekent het dat de microswitch niet ver genoeg ingedrukt wordt om het contact te verbreken.
Bij een gesloten contact komt er stroom op het (rode draad) contact van het lampje, aangezien de zwarte aan aarde/massa ligt gaat er een stroom lopen (het lampje brandt dan dus). Als de microswitch ingedrukt wordt, wordt het contact verbroken en kan er geen stroom meer lopen. Het lampje zal dan niet gaan branden.

In jouw situatie lijkt het erop dat die stroom niet lekker kan lopen.
De kans dat de microswitch onterecht ingedrukt wordt bij geopende deur en dus vervangen zou moeten worden is onwaarschijnlijk. Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid dat de switch blijft hangen door vuil of vettigheid, maar dat zie je pas als je het slot in handen hebt. Een andere mogelijkheid is dat er slecht contact gemaakt wordt ergens in dit circuit.

Misschien toch even het slot eruit halen en schoonmaken? Je ziet dan vanzelf hoe de switch er voor staat.  ;D


JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

626Ronin

dank voor je heldere info, Jeroen!
ik denk dat ik het dan juist nog 1x probeer met een reiniging/spoeling.. dikke kans dat ie in oud vet blijft hangen..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Volvare

Ook last van. Accu liep leeg. Daarom zekering 15 verwijderd en zaklantaarn gekocht  8)

VolvoS70-fan

Bedankt voor deze waardevolle info !
Mijn binnenverlichting blijft ook branden als ik de bestuurdersdeur niet hard dichtklap.
Ik ga dus ook proberen om iets extra's tussen de microswitch te lijmen.
Zal een berichtje plaatsen hoe het is verlopen.

robbar

 :eusa_clap: Kijk hier kunnen we wat mee, duidelijk oplossing voor een probleem waar we allemaal wel last van kunnen hebben.
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

Historik

Vandaag de stappen van deze uitleg toegepast en de verlichting gaat weer netjes uit! Bedankt voor de goede foto's er ook bij. Het lastigste was nog om het slot weer terug op de originele plek te krijgen maar na wat gezucht en gekreun is alles weer op zijn plek!
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

Peultje

Begin deze week accu plat en dus niet kunnen starten. Binnenverlichting bleek niet meer uit te gaan. Vroeger hielp het hard dichtslaan van de linkerachterdeur hier prima tegen maar nu niet meer. Gezagsgetrouw als ik ben een ING-pasje opgeofferd en een stukje daarvan, zoals aangegeven op pagina 1 van dit draadje, onder de microswitch van het slot van die deur gelijmd. Ik was tevreden over mezelf en vol vertrouwen dus de boel weer in elkaar geschroefd alvorens te testen. Groot was mijn teleurstelling dat de binnen verlichting nog steeds niet uitgaat. Heeft iemand een idee hoe je simpel zonder alle deursloten te demonteren kan meten waar het probleem ligt? Slaan met de andere deuren, en hard ook, leverde niks op. Nu rijd ik zonder zekering 15 en dat gaat nog prima maar als het weer donker wordt is dat lastig.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70geRwin

Citaat van: Peultje op 28-05-2021 17:01:35
Begin deze week accu plat en dus niet kunnen starten. Binnenverlichting bleek niet meer uit te gaan. Vroeger hielp het hard dichtslaan van de linkerachterdeur hier prima tegen maar nu niet meer. Gezagsgetrouw als ik ben een ING-pasje opgeofferd en een stukje daarvan, zoals aangegeven op pagina 1 van dit draadje, onder de microswitch van het slot van die deur gelijmd. Ik was tevreden over mezelf en vol vertrouwen dus de boel weer in elkaar geschroefd alvorens te testen. Groot was mijn teleurstelling dat de binnen verlichting nog steeds niet uitgaat. Heeft iemand een idee hoe je simpel zonder alle deursloten te demonteren kan meten waar het probleem ligt? Slaan met de andere deuren, en hard ook, leverde niks op. Nu rijd ik zonder zekering 15 en dat gaat nog prima maar als het weer donker wordt is dat lastig.

Je kan het vast meten maar ze komen toch allemaal aan de beurt  ;)
En het wordt mooi weer komende dagen  ;D

Peultje

#57
Na wat nadenken en zoeken tot de volgende methode gekomen om te bepalen welk deurslot (of welke deursloten) het probleem is (of zijn). Dit omdat ik geen zin had en heb van elke deur de bekleding te verwijderen en de sloten te verwijderen.Dit werkte perfect en nu gaat de binnenverlichting, na het plakken van een stukje creditcard, van de R weer lekker uit bij dichte deuren. 

Het is uiteindelijk best wel simpel, het blijkt namelijk dat alleen het rode deurlampje van de deur die open is brandt:
-Ben er zeker van dat uw rode deurlampjes het doen
-Zet zekering 15 terug als u die verwijderd had
-Open een deur, het rode deurlampje gaat dan branden, doet ie dat niet, is die kapot en dient deze eerst gemaakt te worden
-Duw dan met uw vinger, deze wordt wel vies, het is een beetje vet daar, de deurgrendel, die zwarte stukken staal in de slotgleuf, in de positie "gesloten" (let op; er is ook een positie "half gesloten")
-Als het daar bij die deur goed is gaat het rode lampje dan uit, gaat die niet uit; gefeliciteerd, u hebt een deur met een probleem gevonden!
-Als u dan het handvat van de deur of de deurklink binnen uittrekt kunt u de vergrendeling van het slot weer naar de "open" positie krijgen en de deur weer sluiten
-Behandel dan de volgende deur, enzovoort, op dezelfde manier want het kan natuurlijk best wel zo zijn dat er meer probleemdeuren zijn.
-Met koffiepauze ben je dan in minder dan 10 minuten klaar.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Ries van de Zilverschuit

Gefeliciteerd! Eindelijk lees ik weer iets wat nieuw voor mij is. Althans, deze benadering om een probleemslot te vinden. Kan veel tijd besparen bij het stellen van de diagnose.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Christiaan850R

kleine tip. pak een schroeverdraaier ofzo om het deurslot dicht te drukken. dan krijg je geen vieze vingers.