Hoe volvo 850 losrijden?

Gestart door boone 850, 30-01-2007 18:05:34

Vorige topic - Volgende topic

boone 850

hallo ik heb vorige week een volvo 850 2.5 tdi gekocht van 1996 en 240 000 km van een oude man die is namelijk 63 jaar en heeft er altyd kalm en lngzaam met gereden ! en mijn vraag is hoe moet ik de motor weer losrijden  ik ben namelijk 18 jaar en wil toch somms een beetje doortrekken met die bak  en is het verstandig daar chip in te steken ? GROETEN BOONE :eusa_dance:

de boekhouder

Het blijft een diesel, dus in ieder geval eerst netjes warm rijden (en dat is niet in 5 minuten gebeurd   ;D);

vervolgens zou ik - voordat je begint met losrijden - eerst even kijken of de distributieriem vervangen moet worden (gezien de km. stand);

tenslotte: denk om je puntenrijbewijs   :angel:   ;D
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

de boekhouder

en nou vergeet ik het belangrijkste:

graag even voorstellen, en een aantal foto's van je bolide zijn ook zeer welkom !
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

-D©©©L-

Citaat van: boone 850 op 30-01-2007 18:05:34
hallo ik heb vorige week een volvo 850 2.5 tdi gekocht van 1996 en 240 000 km van een oude man die is namelijk 63 jaar en heeft er altyd kalm en lngzaam met gereden ! en mijn vraag is hoe moet ik de motor weer losrijden  ik ben namelijk 18 jaar en wil toch somms een beetje doortrekken met die bak  en is het verstandig daar chip in te steken ? GROETEN BOONE :eusa_dance:
Losrijden ?  Dat ding is nog niet eens ingereden !  ;D

Begin eens met een flesje injector cleaner.
Doortrekken met een diesel heeft geen enkele zin, vlot doorschakelen wel.
Koud zijn de meeste diesels nogal kwetsbaar,
eenmaal echt op bedrijfstemperatuur (olie op 80+ graden, na ca. 20 min rustig belasten) dan zijn ze bijna onverwoestbaar.
Denk aan je olie temperatuur, je water temp meter staat al op bedrijfstemp als de olie nog geen 30 graden is.

Bekijk de koppelkromme eens en trek je conclusies:

Boven de 3500 rpm is het gewoon een aflopende zaak.

Overweeg om het inlaadspruitstuk een schoonmaak beurt te geven en iets met de EGR klep te doen.
Andere luchtfilters etc geeft je wel meer herrie, niet meer vermogen.
Laat hem, na een lange of zware rit even een minuutje nadraaien, geen half uur.
Personenwagen diesels vinden lang stationair lopen niet echt fijn.

Een chip kan je aan meer vermogen helpen, het warmrijden wordt dan nog belangrijker.
Vergeet 1 ding niet: je bent onderweg met een 1600 KG reiswagen, geen 900 kg crx.

850Tim

Simply the best.......

Jeroentjuh

240.000km? De distributie-, pompriem en waterpomp al wel vervangen? Moet namelijk om de 120.000km! Niet vergeten! En goed warm rijden zo'n diesel ;D

Turbobiker

Natuurlijk wil je door trekken. Zeker als dat CRXje naast je staat bij het stoplicht. Vergeet 'reiswagen', lekker chippen en scheuren maar. Gaat prima met een 850.

(en als iemand dat nu ook DCCCL eens vertelt...) :eusa_think:
De Tussenpaus

t5karel

Van een oude man geweest zeg je? ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Emiel

Trappen met een TDI, succes met de keerringen opvangen... :eusa_whistle:

Johann

Citaat van: boone 850 op 30-01-2007 18:05:34

Elke paar honderd kilometer iets harder en verder doortrekken. Langzaam opstoken dus.

boone 850

ik haat crxjes  die gaste die der mee ryden van die dikke nekken  en ik wil ze wel laten zien wat een 850 kan  :eusa_dance: ik ben namelijk nog maar 18 jaar  en ik ben al altyd gek geweest van volvo  maar zou het verstandig zyn een ti chippen op een wagen met 240 000 km ? hoeveel km kan zo een 2.5 tdi doen groeten boone en bedankt voor de reacties  en fotos van de 850 volgen

BenC70ES

Citaat van: boone 850 op 30-01-2007 21:02:10
ik haat crxjes  die gaste die der mee ryden van die dikke nekken...

Aan je e-mail te zien had je nochtans de ideale voorganger  ;D -> 
E-mail:  caminoracer

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

t5karel

km? ;D.wel 6 ton man ;D.Denk dat je dan wel wat anders wilt .mocht je al op 6 ton komen.Chippen lijkt me geen probleem met die stand.ff flink schoonbranden dat blok hehehe ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

-D©©©L-

Citaat van: boone 850 op 30-01-2007 21:02:10...hoeveel km kan zo een 2.5 tdi doen...
Als je hem een beetje netjes behandeld ? (fluwelen voetje is niet verplicht)
600.000 km. geen probleem  :eusa_clap:

Chippen bij 240.000 ? ook geen probleem.
Zorg wel dat je "stage 0" voor elkaar hebt.
Wat dat is ? staat allemaal geschreven in het forum.  ;D
ff rondkijken dus.

Turbobiker

Citaat van: boone 850 op 30-01-2007 21:02:10
ik haat crxjes  die gaste die der mee ryden van die dikke nekken  en ik wil ze wel laten zien wat een 850 kan  :eusa_dance: ik ben namelijk nog maar 18 jaar  en ik ben al altyd gek geweest van volvo...

Ohoh, nu heb je Wez boos gemaakt... ::)

(en er rijden CRXjes rond waarbij ik het niet eens ga proberen :P )
De Tussenpaus