Spontaan vermogen helemaal weg

Gestart door SvenB, 14-02-2007 20:15:50

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Trek de stekkers van de LPi injectoren er eens af en probeer het nog eens...
Kan maar zo dat deze bekrachtigd/geopend worden door een rotte LPi CPU.

Noot: Wel ff labelen, welke waaraf kwam  ;D

Ff lezen in de Vialle literatuur:

CiteerDe benzine-injectoren moeten worden uitgeschakeld zodra de motor overgaat van
benzine naar LPG. Om de benzine-injector uit te schakelen wordt een weerstand in serie geschakeld.
Door deze serieweerstand wordt de totale weerstand (weerstand spoel +
schakelweerstand) groter. De stroom door de injector zal hierdoor ongeveer met een factor 10 afnemen.
Door deze stroomafname zal de injector niet meer van zijn zitting worden getrokken
en zal de injector geen benzine meer inspuiten.
Deze weerstand is opgenomen in het onderbreekrelais en staat permanent in serie
met de benzine-injector. Tijdens benzinebedrijf wordt deze weerstand overbrugd door
de (NC) relaiscontacten. Op het moment dat de motor overschakelt naar LPG wordt
het relais bekrachtigd en openen de relaiscontacten waardoor de serieweerstanden
de stroom naar de injectorspoelen begrenzen. Hierdoor zullen de injectoren gesloten
blijven. De benzine ECU constateert door deze schakeling geen onderbroken circuit en zal
geen foutcode in EOBD genereren.

Zou het zo zijn dat het genoemde relais blijft hangen/wil schakelen en er zowel LPG als Benzine ingespoten wordt, met een enorm rijk mengsel als gevolg (ruik je wat achter je auto?)
--
Autogas Inside . . .

Ludo

foutcodes uitlezen helpt je waarschijnlijk vérder op weg dan gissen.

SvenB

Ik zal morgenvroeg de lmm eraf halen en dan gaan proberen. Tevens zal ik eens proberen met de stekkers van de LPi eraf, het ruikt wel een beetje ja.

@Ludo, als er een storing in het systeem zou staan, dan zou dat gele lampje op het dashboard toch moeten branden ?? Deze doet dat namelijk niet, vandaar dat ik dat nog niet heb laten doen.

Als dit alles niet helpt, maandag maar naar de garage.

vrgr, Sven.

elmarconi

Citaat van: SvenB op 16-02-2007 22:51:00
het ruikt wel een beetje ja.

Naar gas terwijl je op benzine rijdt?
--
Autogas Inside . . .

Ludo

Citaat van: elmarconi op 16-02-2007 23:58:54

ik gok op andersom, een benzinegeurtje alstie gas rijd.

lekke benzinedrukregelaar?.

elmarconi

Citaat van: Ludo op 17-02-2007 00:28:03
Citaat van: elmarconi op 16-02-2007 23:58:54

ik gok op andersom, een benzinegeurtje alstie gas rijd.

lekke benzinedrukregelaar?.

Citaat van: SvenB op 16-02-2007 20:57:48
Voor de duidelijkheid, zodra de auto op LPG loopt is er geen enkel probleem.

Ben benieuwd... ;)
--
Autogas Inside . . .

SvenB

EN DE WINNAAR IS: elmarconi !!

Ik heb de zekeringen van de LPi installatie eruit gehaald, op deze manier is de LPi volledig uitgeschakeld. En wat blijkt, probleem opgelost !!

Wat betreft de geurt, ruikt niet specifiek naar gas of benzine, ruikt iig naar onvolledige verbranding. Op benzine spuit het gassysteem dus blijkbaar nog lpg in waardoor het probleem ontstond. Of het nu een kapotte LPi computer of een erg lekke injector is weet ik niet, gok zelf op de computer, maandag maar gelijk bellen met Mesman en hopen dat alles voor de wintersport vakantie a.s. vrijdag gefixed is. Mesman kennende komt dat ook wel goed.

Bedankt allemaal voor de nuttige tips.

vrgr, Sven.

elmarconi

Geen dank, ben stiekum een beetje trots op mijn tweede correcte diagnose. (nr 1 was voor Thuur, ook leuk!!)
Ben overigens wel benieuwd wat het volgens Mesman precies was.

--
Autogas Inside . . .

Ludo

ja mooi dat je het gevonden hebt.
heb je ook de bekabeling naar de injectors eens gecontroleerd, of dat allemaal goed vastzit en/of geen kortsluiting veroorzaakt?.
Laurens had dit ook als oorzaak.

SvenB

Vandaag bij Mesman geweest en het probleem is opgelost. Het bleek ergens te zitten in een kabel of relais die ervoor zorgt dat de gastoevoer onderbroken wordt zodra benzine geselecteerd is, zo ongeveer.

elmarconi

Euhm, ja. Dat had ik ook al gezegd. Zo ongeveer...
Maar het verschil tussen kabel en relais is mij wel duidelijk. Zat het in de LPi CPU of in de bedrading?

Ach, ik hoef het eigenlijk ook niet te weten. Fijne rit op LPG toegewenst a.s. weekend.
--
Autogas Inside . . .

Ludo

dit is het onderbreek relais: