Speling op de aandrijving, motorsteunen uitgesloten...

Gestart door Pjot, 07-02-2007 15:02:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pjot

Het leeft op dit forum, speling in de auto bij het gas geven en het gas los laten. Toch schrijft er niemand over dit probleem te hebben aangepakt...

Een aantal oorzaken worden genoemd voor de speling...
Hoofdzakelijk spelen de motorsteunen hierin een grote rol.
Ik kan deze in mijn geval uitsluiten (zijn vervangen).

Wat er dan nog overblijft, zoals ik uit dit forum op maak zijn tussenas en homokineet.

Ik weet dat er gemeld wordt dat speling normaal is een veel voorkomt bij deze volvo's. Toch is dat in mijn geval haast niet meer normaal te noemen.

Voorbeeldje:

120 km/h op de snelweg ingeschakelde cruise control, tunnel in (afdaling) harde klap vanwege speling, tunnel uit (klimmen) cruise control geeft gas bij weer harde klap in de auto.

80 km/h in 5e versnelling, uitlaten rollen tot 60 km/h weer harde klap!

Dit gebeurt in alle versnelling, langzaam rijden door woonwijken (heeeeeeeeel weinig gas geven tot gas loslaten en weer heeeeeeel klein beetje gas) zit er al helemaal niet bij. Dit is verre van comfortabel!

Heeft er iemand ervaring met deze problemen?
Is er iemand die deze problemen heeft opgelost?

Ik ben het behoorlijk beu...het neemt gewoon het comfort voor het aller grootste deel weg, ZONDE!

Groet
Pjot

Volvo Felipe

Welke type van wagen en het is alleen maar bij oprtekken en afremmen van de wagen

grtz

Pjot

Een 850 T5 station.

Wanneer zou het ook nog op kunnen treden? Het gaat om het kantelmoment van krachtoverbrenging van de motor op de aandrijving. En het kantelmoment van het wegvallen van de krachtoverbrenging van de motor op de aandrijving.

Of te wel, gas los....even wachten (afhankelijk van de snelheid) motor stopt met krachtoverbrenging op de aandrijving en "pats" de enorme schok / klap. Tevens wanneer dus de voet weer op het gas gaat.

   

Pjot

De speling op de aandrijving zou op de volgende manier te testen zijn (heb ik me laten vertellen).
Til met een krik een van de voorwielen op, laat de ander op de grond staan.
Draai dan aan het wiel, is er uitslag (oftewel speling) dan zit er speling op de aandrijving. Een beetje is niet erg, maar een marge is geloof ik iets van 5 cm uitslag...Of die marge nou precies 5 cm is weet ik niet maar ik had wel ruimte 3 keer van de acceptabele speling.


Enno

Citaat van: Pjot op 07-02-2007 15:02:13
Een aantal oorzaken worden genoemd voor de speling...
Hoofdzakelijk spelen de motorsteunen hierin een grote rol.
Ik kan deze in mijn geval uitsluiten (zijn vervangen).


Heb je ook de voorste en achterste hydarulische steunen vervangen?

als die stuk zijn.....beweegt er ook van alles......

RoberT5

Heb misschien zelfde euvel. Heb een V70 T5 automaat. Als ik het gaspedaal helemaal los laat en een aantal seconden daarna weer intrap hoor ik een soort "klonk". Alsof iets ergens weer grip op moet krijgen. Ik dacht zelf speling op de aandrijfas. Misschien heeft iemand hetzelfde probleem (gehad)?