Koppelingsproblemen met mijn 850

Gestart door Betje, 10-02-2007 18:29:12

Vorige topic - Volgende topic

Betje

Mijn 850GLT uit 1992 heeft de volgende problemen:

Al sinds de aanschaf schakelt hij "bonkig", en knippert het pijltje regelmatig. Heb in het begin inderdaad nog goed resultaat gehad van het heen en weer halen van de pook, maar dat helpt ondertussen niet meer.

Het volgende symptoom was het wel willen starten maar in "D" niet vooruit willen, hoeveel gas ik gaf. Uitzetten en opnieuw proberen hielp een tijdje. Pijltje knipperde.

Vervolgens begon de auto tijdens het rijden (bijv. op de snelweg tijdlang in de zelfde snelheid) plotseling in te houden, het toerental dropte even diep, en
vervolgens pakte hij de snelheid weer op. Ook sloeg hij af bij het afremmen, danwel bij het stilstaan voor de verkeerslichten, in de file, etc.

Het laatste symptoom is dat hij na het afslaan, of zelfs bij het eerst starten, niet meer wil starten. Startmotor draait gewoon.

Bij afremmen voor een verkeerslicht gebeurt het regelmatig dat de motor blijft trekken aan de auto ondanks het afremmen. De versnellingsbak lijkt niet te ontkoppelen. Na even stil gestaan te hebben is na een korte schok de koppeling los.

Probleem doet zich niet constant voor. Vanochtend nog reed ie als een zonnetje, niets aan de hand. Even later echter weer bovengenoemde problemen.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en wat het zou kosten om dit probleem te verhelpen? (Versnellingsbak olie is schoon en op peil, foutcodes zijn vorige week door garage uitgelezen en gereset.)

Jeroentjuh

Wat waren de fourcode's en welke zijn er weer terug gekomen? Ze zijn zelf uit te lezen  ;) lees A1 en A2 nog eens uit.....

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=12676.0

Harald

Hallo,

Ik heb exact hetzelfde probleem (nog wel in wat mindere mate en hoop dat het niet zover gaat komen). Vanmorgen heb ik op de A4 stil gestaan omdat mijn 850 T5 automaat afsloeg. Na weggesleept te zijn door de wegenwacht liep mijn auto weer als een zonnetje. Gewoon een kwestie van opnieuw starten. Het uitlezen bracht ook niet veel nieuws (bij een volvo dealer in Leiderdorp) en daarop heb ik besloten om mijn auto maar bij mijn garage te brengen zodat deze goed nagekeken kan worden.

Wellicht heeft iemand nog tips zodat ik hen van extra informatie kan voorzien.

Alvast bedankt.

Groet,

Harald
850 T5 Automaat

thuur

Citaat van: Harald op 13-02-2007 21:06:22
Hallo,

Ik heb exact hetzelfde probleem (nog wel in wat mindere mate en hoop dat het niet zover gaat komen). Vanmorgen heb ik op de A4 stil gestaan omdat mijn 850 T5 automaat afsloeg. Na weggesleept te zijn door de wegenwacht liep mijn auto weer als een zonnetje. Gewoon een kwestie van opnieuw starten. Het uitlezen bracht ook niet veel nieuws (bij een volvo dealer in Leiderdorp) en daarop heb ik besloten om mijn auto maar bij mijn garage te brengen zodat deze goed nagekeken kan worden.

Wellicht heeft iemand nog tips zodat ik hen van extra informatie kan voorzien.

Alvast bedankt.

Groet,

Harald

Hallo Harald en welkom op het forum! Stel jezelf en de auto even voor in het 'wie ben ik' board. ;)

Heb je ook bonkerig geschakel en knipperende pijltjes, of sloeg de auto zonder reden af? Indien het laatste: check eerst relais 103.

Gr 8)

Betje

Oke, ondertussen is mijn roffel 2 keer bij de garage geweest, bougies vervangen, temperatuursensor vervangen, en de tweede keer de pnp-switch vervangen.
Het pijltje is na het vervangen van de pnp-switch nog niet weer gaan knipperen, maar het bonkerige overschakelen en het stotteren bij het afremmen voor een verkeerslicht of voor afslaan of voor parkeren is ongeveer 20 km na het verlaten van de garage weer begonnen.
De foutcode die de laatste keer naar voren kwam was 3-1-3.

Wie heeft er enig idee wat er nog meer mis kan zijn. Overigens is mijn cruise control defect, kan het daar mee te maken hebben?