Garantie vervallen??

Gestart door elianmars, 03-03-2007 23:08:07

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Mijn vrouw rijdt op een zogenaamde tweelingfiets. Dat is een fiets waarbij de achterkant verlengd is, zodat er twee kinderen achterop kunnen zitten, zonder dat de fiets de kans krijgt achterover te lazeren.

Deze fiets hebben we van iemand overgenomen. Aankoopbonnen en garantiebewijs hebben we erbij gekregen.

Nu kwam ik er vanavond achter, dat één van de buizen van het frame finaal doormidden is...... Ook zit er een scheur in de lengte bij dezelfde buis.

Als eerste eigenaar van de fiets, krijg je 10 jaar garantie op materiaal- en constructiefouten van frame en voorvork.
Het recht op garantie vervalt, indien de fiets niet meer in het bezit is van de eerste eigenaar.

Kan dit eigenlijk zomaar, garantie laten vervallen als de fiets van eigenaar verandert?
Je mag er toch van uit gaan dat een frame langer heel blijft dan drie jaar (de fiets is van mei 2004).

Ik heb een mailtje naar de fabrikant gestuurd, maar ben bang dat ik nul op rekest krijg......  :-\

Als dat zo is, zou ik dan de hulp in kunnen roepen van bijvoorbeeld de consumentenbond?

Hier wat foto's:

FGG

Volgens mij heeft garantie betrekking op de levensduur van een product en niet op de eigenaar. Je kan je altijd beroepen op "verwachte levensduur". Ik denk dat de fabrikant geen poot heeft om op te staan.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

Citaat van: FGG op 03-03-2007 23:31:35
Volgens mij heeft garantie betrekking op de levensduur van een product en niet op de eigenaar.

ja dat klopt, is sinds 1 januari 2005 een europese regel geworden.

Ludo

eigenlijk wel grappig zo'n 'verlengde' fiets, nog nooit gezien.  ;D

daytonawim

DE wetgeving is iet wat veranderd, je maakt wel een goede kans hoor

FGG

Citaat van: FGG op 03-03-2007 23:31:35
Volgens mij heeft garantie betrekking op de levensduur van een product en niet op de eigenaar. Je kan je altijd beroepen op "verwachte levensduur". Ik denk dat de fabrikant geen poot heeft om op te staan.

mee eens volgens Ira.

Consumentenbond-ding of iets voor als je een rechtsbijstandverzekering hebt. Volgens mij kun je zelfs een gratis intake-gesprek met een advocaat nemen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elianmars

Ik wacht nog even met een advocaat inhuren  ;D

Eerst maar eens het antwoord van de fabrikant (de fiets is gemaakt in Nederland) afwachten.

Maar in ieder geval hebben we een grote kans dat er wat gedaan moet worden door de fabrikant, als ik het zo eens lees  :D

Kees.R.S

Wanneer de fabrikant begint tegen te stribbelen even voorzichtig beginnen over het TV programma Radar, en deze ook een briefje sturen of bellen tijdens de uitzending een typisch onderwerp voor hen.

Turbobiker

Op alle producten móet tegenwoordig twee jaar garantie zitten. Technisch gezien ook op slijtage-onderdelen, ik weet alleen niet of die onduidelijkheid nu al opgelost is. Maar inderdaad gaat het daarna om wat je redelijkerwijs mag verwachten. Een fietsframe zou langer mee mogen gaan.

Maar hier zitten wat haken en ogen. De fabriek hóeft dus geen garantie meer te geven. Een Azor is een goedkope fiets en ik denk dat de fabrikant voor de rechter zal roepen dat 'alle waar naar zijn geld is'. Een Azor is nu eenmaal eerder versleten.

Met een beetje geluk krijg je een nieuw frame, maar moet je alle ombouwkosten zelf betalen. Of je moet zelfs een beetje bijbetalen voor het frame. Je gaat er immers op vooruit.

Ik denk dat het tijd wordt de oudste een eigen fietsje kado te doen en moeders weer op een Gazelle te zetten...
De Tussenpaus

V70geRwin

als het lastig wordt vragen of de vorige eigenaar even mee wil werken...

kan ook een manier zijn om je recht te halen...

gr,
Gerwin

Marc O.

Taaie kost, maar de moeite waard om eens door te lezen:

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1214

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!prod!CELEXnumdoc&lg=NL&numdoc=31999L0044&model=guichett

Hier staat weliswaar dat je als consument recht hebt op twee jaar garantie, maar tevens dat een leverancier van een produkt verplicht is om gedurende de normale levensduur van een produkt (en hij geeft zelf al 10 jaar garantie, dus mag je er vanuit gaan dat deze levensduur minimaal 10 jaar is) garantie te verlenen, danwel met een acceptabele oplossing te komen in geval van defecten. In bepaalde gevallen is de leverancier gerechtigd om een deel van de reparatiekosten op de consument te verhalen. In dit geval echter zou ik dat niet reëel vinden. Het lijkt op een constructie/fabricage fout, en dus geen defect veroorzaakt door slijtage als gevolg van normaal gebruik. Mijn conclusie zou dus zijn dat de fabrikant, overeenkomstig deze Europese richtlijn, verplicht is om garantie te verlenen.

Nog een tip: post een klacht op www.klachtencentrale.nl en maak hiervan melding richting fabrikant/leverancier van de fiets. Positieve van deze website is dat je ook een bericht kunt plaatsen als een en ander naar tevredenheid is opgelost. Dat zou dan weer een stimulans moeten zijn voor leverancier.

Heb je een rechtsbijstand verzekering?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Turbobiker

Citaat van: spekkie99 op 04-03-2007 10:26:50

gr,
Gerwin

Nee, want dat 'recht' heb je dus niet meer...

(want dan zouden fietsfabrikanten meer garantieclaims krijgen en de prijs moeten opschroeven en daar word ik dan weer niet blij van. Dat is net als we hier lopen te mopperen op die lui die de verzekering oplichten, waardoor onze premie zo hoog is >:( )
De Tussenpaus

V70geRwin

Citaat van: Turbobiker op 04-03-2007 10:39:54
Citaat van: spekkie99 op 04-03-2007 10:26:50

gr,
Gerwin

Nee, want dat 'recht' heb je dus niet meer...

(want dan zouden fietsfabrikanten meer garantieclaims krijgen en de prijs moeten opschroeven en daar word ik dan weer niet blij van. Dat is net als we hier lopen te mopperen op die lui die de verzekering oplichten, waardoor onze premie zo hoog is >:( )

Rechters gaan uit van redelijkheid en billekheid.

In dit geval is het redelijk dat het defect onder garantie valt, los van de verkoop door de 1e eigenaar. En ook volgens de nieuwe wetten blijkbaar.

Als de praktische manier om dit te regelen dan via de oude eigenaar gaat (omdat de fabriek dat wel als spelregel erkent) dan heb ik daar geen moeite mee en kan je dat een hoop tijd en sores schelen. Uiteindelijk wil je namelijk graag met de fiets fietsen en niet touwtrekken om je gelijk te halen.

En het claimen van niet verloren zonnebrillen vind ik echt iets anders.

gr,
Gerwin

elianmars

Citaat van: Turbobiker op 04-03-2007 10:23:31De fabriek hóeft dus geen garantie meer te geven. Een Azor is een goedkope fiets en ik denk dat de fabrikant voor de rechter zal roepen dat 'alle waar naar zijn geld is'. Een Azor is nu eenmaal eerder versleten.

Nou.... echt goedkoop is zo'n fiets niet, hoor. Ik vind 900 euro voor zo'n nieuwe fiets niet niks.
Ze geven wel 10 jaar garantie op het frame en de voorvork, dus ze gaan er zelf ook van uit dat het wel langer mee zou moeten gaan dan 3 jaar.

Citaat van: Turbobiker op 04-03-2007 10:23:31
Met een beetje geluk krijg je een nieuw frame, maar moet je alle ombouwkosten zelf betalen. Of je moet zelfs een beetje bijbetalen voor het frame. Je gaat er immers op vooruit.

Het hoeft van mij ook niet een compleet nieuwe fiets te worden. Als ik een nieuw frame zou krijgen (al dan niet met bijbetaling van onze kant), bouw ik 'm zelf wel weer op.
Dan kan de fiets in ieder geval weer gebruikt worden.

Citaat van: Turbobiker op 04-03-2007 10:23:31
Ik denk dat het tijd wordt de oudste een eigen fietsje kado te doen en moeders weer op een Gazelle te zetten...

De jongens zijn beide even oud (tweeling van drie jaar  ;)) en hebben al een tijdje een eigen fiets.
Maar als mijn vrouw bijvoorbeeld naar de stad wil met het spul, is het toch echt veiliger om die twee achterop te zetten, dan dat ze met hun Loekie fietsjes met zijwielen over de weg slingeren......

elianmars

Citaat van: Marc O. op 04-03-2007 10:39:47

Nog een tip: post een klacht op www.klachtencentrale.nl en maak hiervan melding richting fabrikant/leverancier van de fiets. Positieve van deze website is dat je ook een bericht kunt plaatsen als een en ander naar tevredenheid is opgelost. Dat zou dan weer een stimulans moeten zijn voor leverancier.

Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Bedankt voor de tip! Ik was al op zoek naar zoiets om mijn verhaal kwijt te kunnen.
Maar voordat ik daar iets neer ga zetten, wacht ik eerst het antwoord van de fabrikant af, denk ik.

Ik heb allerlei verzekeringen afgesloten, behalve een rechtsbijstand- en glasverzekering. En laat ik nou net die laatste twee nodig hebben (gehad) in de afgelopen maanden......  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: