V70 TDI oliewisselinterval

Gestart door zwaandekulas, 28-07-2004 13:00:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwaandekulas

Hoi, (weeral) een vraagje

Heb  de historieken eens doorgenomen van mijn volvo, blijkbaar wisselen ze iedere 7500 km van olie : CATXT F.SYNTH. 5W-30 (het betreft wel een wagen die op de kosten van het bedrijf werd onderhouden, ze hebben dus niet op een eurootje meer of min gekeken)

Ik ga niet proberen slimmer te zijn dan de paus dus ga ik dezelfde olie blijven gebruiken, weet iemand van welk merk dit type olie  normaal is ( CATXT ) ?

Wat ik misschien wel zou overwegen is het interval te wijzigen, heb ergens anders op dit forum gelezen dat met (dure) 5W-30 vol synthetisch wel 15000 km zou mogen.
Ik rij gemengd veel korte afstanden, de wagen heeft al 296000 km gelopen, en het olieverbruik is nihil.

By the way, iedereen spreekt over 5W-40 en op de volvo historieken staat 5W-30, is die 5W-30 speciaal gemaakt voor volvo of zo ?

Groeten
Follow the smoke trail

volvomen

Gewone olie erin en om de 15.000 km wisselen. 20.000 km kan ook geen kwaad. Wel een merk olie kopen dus geen merkloze van de bouwmarkt of supermarkt. Als je in het instr. boekje kijkt zie de oliesoorten staan.

ed

CATXT is Castrol TXT olie. Goede olie, maar vrij prijzig, en de viscositeit is niet juist voor jouw auto. Er hoort namelijk 10W40 in!
Met die dunne olien is de slijtage vaak te hoog.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

zwaandekulas

Hmm, niet dat ik alles in twijfel trek maar ...
waarom gooit de OFFICIELE volvo dealer er om de 7500 km die prijzige CATXT 5W-30 in als ten eerste die waarschijnlijk al duurder in aankoop is en ten tweede nog meer sleet op de motor komt ? Kappen die gewoon al 6 jaar de verkeerde olie in mijn motor dan ?
Ik moet er wel bij zeggen dat de vorige eigenaar er 292000 km heeft op gezet in 6 jaar.

Follow the smoke trail

ed

Uit onderzoek blijkt dat een te dunne olie teveel slijtage oplevert. De Subaru club Nederland doet regelmatig een groot olie onderzoek. Daarin worden van een groot aantal zelfde auto's (impreza GT turbo) oliemonsters gehouden. Daaruit blijkt dat zelfs een minerale 10W40 veel beter presteert dan een xW30. De slijtage delen wat in de laatste gevonden wordt is vele malen hoger. Heeft niets met merk te maken, maar alleen met viscositeit.

Rondom olie hangt gewoon een flinke mist, en de dealer plukt daar graag de vruchten van. Als jij graag die dure olie wilt gebruiken moet je dat zeker doen. Je gevoel is ook wat waard, maar ik zou mijn geld lekker in de pocket houden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

in ieder geval schakel ik terug naar 10W40 bij de volgende oliewissel. Dit verbruik had ik niet toen ik m kocht en er 10W40 inzat... Lijkt me sterk dat in 6 maanden tijd de zuigervereren naar de xxxxx zijn gegaan. Bovendien zie ik ook geen blauwe walmen...


855-Champagne

In mijn auto zat ook xW30 in dit is om de inwendigeweerstand te verminderen en daar mee dus ook het brandstof verbruik.

Koni wat natuurlijk ook kan is dat je auto voor die tijd dat olieverbruik ook had maar dat er iets aan de olie is toegevoegd (STP oid) om dat tegen te gaan.

bover

#7
Tja al die olie wijsheden zullen de beursen hoe dan ok spekken van de garages denk ik wel eens.

Elke olie maatschappy heeft labs die de olie testen. ( Shell, Fina, castrol )
Je kunt daar een setje aanvragen en je olie laten testen uit je auto.
Ik heb dat jaren geleden gedaan met vol synt olie  5/40 die 40.000km gelopen had in 11 maanden. Olie was nog niet afgekeurd voor gebruik, wel matig vervuild. Veel autobahn km.

Aanbevolen werd door het lab over enkele maanden de olie te verversen. Ik ververs al jaren de olie van de volvo twee keer per jaar .
Meestal juni en januari( rij nu 45000km per jaar ) Wel een vol syntheet erop doen en alles draait als een tierelier.
Volvo Monteurs zeggen het niet officieel natuurlijk,  maar zeggen mij wel dat het geen kwaad kan en de kwaliteit van de olie goed genoeg is.



denkweb

#8
Ik rijdt al vanaf dat ik de Tdi heb op 10w40, nooit geen klagen gehad.
Met een paar weken (zegge 5000 km) is er een oliewissel op komst, daarna zal het roken ook weer aanzienlijk minder zijn (leert de ervaring).

Moet trouwens wel even laten weten dat VADIS eveneens zegtdat 5W40 wordt geadviseerd als er diesels zijn die slecht starten bij koud weer ;)