Geen geluid uit de dumpvalve??

Gestart door Joris van Ginderen, 01-02-2010 21:51:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joris van Ginderen

Okay, ik begrijp je punt... Met de SBC hou ik de druk idd kunstmatig hoog, alleen wat er in de motor afspeelt (AFR, EGT) heb ik niet in de hand. Ik begrijp dat bij remapping hier wel rekening mee wordt gehouden, alleen ben ik dan de losse programma's kwijt. Dat zou wel jammer zijn, want ik rijd zeker niet altijd op 1 bar, meestal op 0,6 bar.

Heeft iemand al eens de lambdawideband erachter gehangen bij alleen verhogen van de druk richting 1 bar? Is er dan sprake van een gevaarlijk AFR of detonatie?

Ik snap dat ik geen appels met peren moet vergelijken, maar met de XU10J2TE idd  ;)... reed ik op 1 bar, met een keurig AFR (nog steeds aan de rijke kant zelfs).

Enneuh, uit pure interesse, hoeveel Peu-rijders zitten hier eigenlijk? (Sander Swinkels, Wout309T,Irian... Turbo-Geek)...hahaha.

KMvrtr

#16
Citaat van: Joris van Ginderen op 19-03-2010 20:16:32
Okay, ik begrijp je punt... Met de SBC hou ik de druk idd kunstmatig hoog, alleen wat er in de motor afspeelt (AFR, EGT) heb ik niet in de hand. Ik begrijp dat bij remapping hier wel rekening mee wordt gehouden, alleen ben ik dan de losse programma's kwijt. Dat zou wel jammer zijn, want ik rijd zeker niet altijd op 1 bar, meestal op 0,6 bar.

Heeft iemand al eens de lambdawideband erachter gehangen bij alleen verhogen van de druk richting 1 bar? Is er dan sprake van een gevaarlijk AFR of detonatie?

Ik snap dat ik geen appels met peren moet vergelijken, maar met de XU10J2TE idd  ;)... reed ik op 1 bar, met een keurig AFR (nog steeds aan de rijke kant zelfs).

Enneuh, uit pure interesse, hoeveel Peu-rijders zitten hier eigenlijk? (Sander Swinkels, Wout309T,Irian... Turbo-Geek)...hahaha.

Mij kun je wellicht ook nog enigzins kennen uit het PSA wereldje. Al ben ik geen doorgewinterde sleutelaar als Sander, Wouter of Hilgert (inmiddels al weer enige tijd ex V70 rijder), ik zat ook de bekende fora.
Mijn weapon of choice was -en is- een oude AX met veel Peugeot 106 Rallye en GTI onderdelen.

Turbo-Geek

#17
Citaat van: Joris van Ginderen op 19-03-2010 20:16:32
Okay, ik begrijp je punt... Met de SBC hou ik de druk idd kunstmatig hoog, alleen wat er in de motor afspeelt (AFR, EGT) heb ik niet in de hand. Ik begrijp dat bij remapping hier wel rekening mee wordt gehouden, alleen ben ik dan de losse programma's kwijt. Dat zou wel jammer zijn, want ik rijd zeker niet altijd op 1 bar, meestal op 0,6 bar.

Heeft iemand al eens de lambdawideband erachter gehangen bij alleen verhogen van de druk richting 1 bar? Is er dan sprake van een gevaarlijk AFR of detonatie?

Ik snap dat ik geen appels met peren moet vergelijken, maar met de XU10J2TE idd  ;)... reed ik op 1 bar, met een keurig AFR (nog steeds aan de rijke kant zelfs).

Enneuh, uit pure interesse, hoeveel Peu-rijders zitten hier eigenlijk? (Sander Swinkels, Wout309T,Irian... Turbo-Geek)...hahaha.

De XU10 was een redelijk koppelmonstertje, met als doel om heel snel drukvulling te hebben en constant koppel zonder een merkbaar turbogat, de naam TCT (Turbo Continous Torque) zegt het al.
Absoluut niet hoogtoerig en ook niet geschikt daarvoor (met name de nokkenas) maar wel snel veel koppel door relatief veel druk en met een logische rijke afstelling onder belasting maar ook in deellast.
Je ziet dat ook terug bij bijv. Subaru GT turbo's die af fabriek altijd best rijk lopen, dit om extra marge in te bouwen.
Het moge duidelijk zijn dat bij WOT (Wide Open Throttle) turbo motoren altijd een rijk mengsel hebben, ik heb het hier over de AFR waarde bij deellast.

Hoe de AFR van onze motoren standaard of met meer druk is ZONDER remapping is kan ik je niet vertellen, ik ben pas AFR gaan meten nadat ik de mijnes had laten remappen, Hij is nu Spot on en loopt rijk wanneer dat moet en in deellast loopt ie optimaal.
Het voordeel van een goeie remap is niet alleen dat ie qua AFR mooi loopt en je dus maximaal vermogen maakt zonder aan de onveilige kant gaat zitten (rijk mengsel is minder power en een  Arm mengsel is veel power maar grote kans op detonatie en hoge uitlaatgas temperaturen.
Bovendien merk je een te rijk mengsell ook in de portomonaie (verbruik !) en het is niet bevorderbaar voor oa je cat.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Joris van Ginderen

Dan is het dus ook niet gezegd dat het schadelijk is om met EBC de druk naar 1 bar te verhogen, tenzij iemand in deze setup heeft gemeten dat hij een ongezonde EGT heeft of AFR...
Overigens vind ik de T5-r behoorlijk dorstig, ook onder deellast, dus vraag me af hoe arm of rijk hij origineel loopt...
Overigens bedankt voor jullie uitgebreide reacties, leuke discussie dit!  :eusa_pray:

Turbo-Geek

Citaat van: Joris van Ginderen op 20-03-2010 21:50:19
Dan is het dus ook niet gezegd dat het schadelijk is om met EBC de druk naar 1 bar te verhogen, tenzij iemand in deze setup heeft gemeten dat hij een ongezonde EGT heeft of AFR...
Overigens vind ik de T5-r behoorlijk dorstig, ook onder deellast, dus vraag me af hoe arm of rijk hij origineel loopt...
Overigens bedankt voor jullie uitgebreide reacties, leuke discussie dit!  :eusa_pray:

Meten is weten !
Het kan zijn dat je setup prima voldoet, mischien gevaarlijk op het randje zit, goed loopt maar teveel verbruikt, etc etc. Het kan allemaal maar dat is nu gissen gebaseerd.
Als je zekerheid wilt, maximaal veilig vermogen en een gunstig verbruik (zo gunstig mogelijk, want een ECO green  motor wordt het nooit) dan zal je toch echt specifiek moeten mappen.
Dat geld voor iedere brandstof motor.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------