Rookpluim direct na het starten!

Gestart door JochemV70 2,5d, 20-03-2007 15:20:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JochemV70 2,5d

Hallo forum,

als ik mijn vrouw weg zie starten dan zie ik een grote rookpluim achter de auto verschijnen. De kleur is donker (grijs/zwart) en ruikt zeer indringend. Enkel na het starten in de ochtend (of na lange tijd stilstaan) ontstaat 1 flinke puim daarna loopt de moter schoon. Als de motor warm is en je start dan zie je geen pluim. Hij rijdt goed, trekt goed (bij flink doortrekken rookt ie maar da's normaal), het verbruik ligt tussen de 1 liter op 14 - 17 km. En na 13.000km moet ik olie bijvullen.

Het ziet er niet uit die pluim!!

Waar zou het aan kunnen liggen?

moet ik me zorgen gaan maken ???

graag hoor ik jullie...

Groetjes,

Jochem

ps het gaat om een V70 2,5d   uit 2000 (tdi diesel)

@®-

Zwarte rook is brandstof.

Maak je veel korte ritten?

de boekhouder

Al onze diesels roeten. Dit is dus niets verontrustends.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

)()()sT

Diesels roeten idd. heel vaak bij het starten. Komt er bij stilstand meer roet los in de pijp ofzo?

Bij mijn ouders zie je nog steeds een zwarte plek op de oprit van de 740 D6 (die al bijna 10 jaar weg is  :-X)

;)

Esveldt

Zeker bij versnellen!

Oh oh oh gister ff doorgetrokken, nou nou nou.

Het was al donker maar nu zag ik de maan ook niet meer.

jan piet

Genieten jullie er ook zo van als je de auto's achter je bij het stoplicht uit de 'mist' zit komen?  :eusa_silenced:
In het donker inderdaad ook altijd goed zichtbaar in de lampen van de auto's er achter  ;D
'T schijnt niet te mogen volgens bepaalde groepen dat roken, maar 't is normaal. Wel merk ik als hij naar een beurt gaat dat het meer wordt. Nu ook: sinds vorige beurt 23.000 km, en voor hij mag ( begin april  :-\) zal er nog wel 4000 km bijkomen. Niet goed, ik weet het, maar die garage heeft geen tijd als ik tijd heb enz.
( En hij moet echt z'n 120.000 beurt voor de derde keer, staat nu op 263K, met waterpomp en een verse voorruit  8))

Bij 't starten merk ik dat hij meer, en inderdaad met kruidig luchtje, rookt naarmate hij meer aandacht in de garage wil. Betekent als zovak al aangehaald helemaal niets, behalve dat de pomp wellicht wat bijgesteld wil worden.

Gr,JP

denkweb

Welke olie gebruik je?? De mijne gebruikt 1 liter op 44.000km!!

Mogelijk lekkage ergens? Bij de diesels blijft dit vaak lang onopgemerkt omdat eea zich eerst in de bodemplaat ophoopt.

-D©©©L-

Dat was het ! De 5 pitter diesels....
Nou weet ik weer waarom ik een koolstof filter in de ECC aanzuig heb gezet.  ;D

M a r c

Een keer de verstuivers laten reinigen en afstellen zou ook niet verkeerd zijn vaak...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

JochemV70 2,5d

Inderdaad rijden we veel korte ritten van ongeveer 8 a 12 km per keer!

Wat betrefd de olie ik gebruik vol syntheet 5w40 total!

Als de rookpluim bijna de lengte van de auto gaat krijgen valt dit nog onder normaal? De auto heeft nu 240.00 km gelopen...


gr jochem

jan piet

#10
Citaat van: JochemV70 2,5d op 20-03-2007 16:05:56
Inderdaad rijden we veel korte ritten van ongeveer 8 a 12 km per keer!

Vinden diesels níet leuk, die wordt dus never nooit warm. Kost je een motorblok   :eusa_hand:en geeft inderdaad veel kans op roet. Moet ik'm daggie uitlaten ??  8)

Wat betrefd de olie ik gebruik vol syntheet 5w40 total!

Als de rookpluim bijna de lengte van de auto gaat krijgen valt dit nog onder normaal? De auto heeft nu 240.00 km gelopen...

Wat betreft de lengte: ligt aan je snelheid  :eusa_whistle: :eusa_whistle:
240.000 is nog niet eens halverwege ingereden, zie alle overige kmstanden! :eusa_think:

Gr, JP

Ludo

Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 20-03-2007 15:57:27
Dat was het ! De 5 pitter diesels....
Nou weet ik weer waarom ik een koolstof filter in de ECC aanzuig heb gezet.  ;D

ook dat helpt niet.  :evil:

maar voorgaande lezend worden deze 5 pitters weer goed onderhouden.  ::)

JochemV70 2,5d

-mmh ik start meestal als ik stil sta ;D

-Als ik het goed begrijp is mijn olieverbruik dus ook aan de hoge kant? Als ik onder de auto kijk zie ik geen olielekkage (druppels ed) zijn er nog andere plaatsen die moeilijk te zien zijn waar de olie stiekum kan weglekken?

jochem

)()()sT

Maar dan een antwoord op mijn vraagje:

Hoe kan het dan dat ze vaak pluimen als je start, ophoping van roet in de pijp?

En dan nog iets:

Zoals bekend lag dit blok ook in de T4 busjes van VW;
TDI was iets van 88 pk
TDI was 102 pk
TDI was 140 pk (net als de 850/70)

Een vriend van me reed een 88 pk bus; deze rookte bijna niet. Een ander had een 102 pk exemplaar, na een tijdje stilstaan blies ie ook een mistwolk, en ik heb wel eens de 140 pk versies gezien en die bliezen toch ook aardig  8)

;)

de boekhouder

Als je zulke korte ritten rijdt, hoeveel km. rij je dan per jaar ?

Ofwel, wat moet je met een diesel ? Of zijn het veel korte stukjes op een dag ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)