Verversing olie

Gestart door Schnappi, 24-03-2007 22:22:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

Zeker met de temperaturen die de olie bereikt in de turbo, zou ik niet graag 25.000 km dezelfde olie in het blok hebben.
Gewoon de standaard interval van 15.000 is echt wel het maximum, het tegenwoordige verkeer is ook veel sneller (sneller optrekken, ook harder rijden) en meer stilstaan (files, verkeerslichten). Al met al forse belastingen voor de krukas lagers (vooral dat eeuwige stationair in de files).
Ik doe de R (LPG) elke 7000 km met ELF 5w40 full-syth en deze is dan ècht niet vers meer.
D'r is nog nooit een 850 blok kapot gelopen van wat vaker olie verversen, qua kosten gaat het ook nergens over.

Laatst een 850TDI op de brug gehad, olie (5w40) 27.000 km oud (wel af en toe wat bijvullen)... zo dik als pek.

elianmars

Tussen de 5000 en 7500 km krijgt de onze nieuwe olie.

PaulBroere

#17
Citaat van: -D©©©L- op 10-05-2007 23:35:24

Laatst een 850TDI op de brug gehad, olie (5w40) 27.000 km oud (wel af en toe wat bijvullen)... zo dik als pek.

wat olie betreft is de olie in een diesel altijd veel meer vervuild, vaak door roet.

Wellicht dat 25.000 erg lang is... ik vind 5000-7000 erg kort, als tijdens het drukken van de handleiding 15.000 wordt aagehouden met de toen slechtere kwaliteit van olie.

Het gebruik van de auto blijft uiteraard weer bepalend.
Ik reed alleen maar stukken van 50 of 100 kilometer minimaal achter elkaar. Heel af en toe een korte rit van 10km.

In de zomer 3000 achter elkaar, met bijna alleen maar warme motor en rustige snelwegkilometers.

Ik dacht trouwens dat er zoiezo nooit een 850 blok kapot ging?   ;D ;D

Je hebt wel gelijk dat de temperatuur in de turbo heel hoog is, dat laat de kwaliteit van de olie wel achteruitgaan.

Als je het geld er voor over hebt moet je het zeker niet laten, slecht is het nooit, olie wat vaker verversen.



Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

Basbb

Volgens mij heeft het geen nut om van de fabrieksvoorschriften af te wijken als je over je rustig rijdt en een enkele keer stevig door trapt. De mensen die T5 hebben en regelmatig stevige rijstijl op nahouden is een ander verhaal:) 

Ik zit meestal met verversen op net wat vaker dan voorschrift, omdat ik niet altijd met de apk aan de kilometers zit voor de 2e beurt in hetzelfde jaar. Dus eerste keer is wel nabij 15000km en de volgende in zelfde jaar meestal rond 13000-14000km.

Ik ben overigens wel allergisch voor voorschriften die beweren dat je 30.000km de olie kunt doen.
s70 2.5 20v aut

Eugene

Citaat van: PaulBroere op 11-05-2007 02:41:35
Je hebt wel gelijk dat de temperatuur in de turbo heel hoog is, dat laat de kwaliteit van de olie wel achteruitgaan.

Na een rondje Nordschleife staat de meter op ~130 graden.....

If it's not blown, it sucks...

HaRdCoRe-WeZ

Ik vul nooit bij, dus elke 8000-10000km gaat er nieuwe Castrol Magnatec GTX 10w40 in + nieuw filtertje. Dus 2x per jaar minimaal.

Joachim1

Pfff laast na 3000km vervangen en eerder ook al eens na ongeveer 3000km.
Zit er nu weer aan te komen,maar eerst een nieuwe turbo   :angel: