Bandenmaat 50 of 55; maakt dat uit

Gestart door Jipp, 25-03-2007 17:20:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Eigenlijk is het heel simpel; alles wat aanloopt is niet goed !  Worst of het nu te breed of te hoog is, het hoort gewoon niet, klaar !!

Ludo

Citaat van: Dirk342 op 03-11-2008 07:16:37
Eigenlijk is het heel simpel; alles wat aanloopt is niet goed !  Worst of het nu te breed of te hoog is, het hoort gewoon niet, klaar !!

die stelling gaat ook niet altijd op.
hetzelfde wiel met band, kan bij de ene 850 aanlopen, en bij de andere 850 niet.
daar zijn hier genoeg voorbeelden van te vinden.
m.a.w., het is van meerdere factoren afhankelijk.

Rogers XC 70 2000

heb de standaard 205/50/16 en bij mij lopen de banden bij maximale stuuruitslag aan...  dus precies wat ludo zegt!

jeunke

heb 205/55/16  op 850 sportline   lopen niet storend maaar aan de kappen te zien best hard aan     dus snel 205/50/16 of 195/50/16      iemand daar ervaring mee??   alvast bedankt.     

UserID6342

Citaat van: Ludo op 03-11-2008 11:21:11
Citaat van: Dirk342 op 03-11-2008 07:16:37
Eigenlijk is het heel simpel; alles wat aanloopt is niet goed !  Worst of het nu te breed of te hoog is, het hoort gewoon niet, klaar !!
die stelling gaat ook niet altijd op.
hetzelfde wiel met band, kan bij de ene 850 aanlopen, en bij de andere 850 niet.
daar zijn hier genoeg voorbeelden van te vinden.
m.a.w., het is van meerdere factoren afhankelijk.
Hoi Ludo, dus dan is de stelling nog steeds van toepassing !  Echter als je je aan de bandmaat houdt zoals voorgeschreven op de auto en het is een standaard onderstel, kan de band niet aanlopen !  Heel simpel, kijk als er allerlei "verfraaingen" zijn aangepast en de originele bandenmaat past al niet meer dan ben ik het helemaal met je eens natuurlijk.

Ludo

dat klopt ook niet allemaal Dirk.
een hogere band met een standaard onderstel, kan aanlopen als je bv slechte/versleten schokdempers hebt.
echter, diezelfde band, hoeft niet aan te lopen, bij een auto die verlaagd is, maar wel strakke/harde(re) dempers heeft.
....

UserID6342

Euh Ludo, sorry.... maar volgens mij kletsen we langs elkaar heen maar bedoelen we het zelfde.  Iedere auto, merk maakt niet uit, heeft een voorgeschreven originele bandenmaat.  Onverschillig wat dit is, als je deze maat onder 2 dezelfde type auto's monteert (bijvoorbeeld onze Volvo's met de standaardmaat 195/60-15) dan kan en mag dit niet aanlopen. Dus je monteert de set eerst op de ene auto en dan op de andere, uiteraard zijn het bijvoorbeeld wel 2 GLT's of T-5's met hetzelfde originele onderstel, dus waar geen modificaties zijn toegepast.  Heb je nu bijv. 1x een T-5 en 1x een GLT kan dezelfde band idd aanlopen bij 1 van de auto's en is dus niet goed.  Vandaar ook mijn opmerking; "iets wat aanloopt, is nooit goed".

Racingbrick

Ik wil niet zeuren hoor, maar volgens mij is de spoorbreedte bij een T5 anders dan bij een niet geblazen...
Je kunt het zelfs nog zien als je er naast staat.
Het gaat om enkele mm's, maar meer dan enkele mm's heb je niet nodig om langs je binnenschermen te schrapen.

Ludo

Citaat van: Dirk342 op 06-11-2008 08:28:46
Euh Ludo, sorry.... maar volgens mij kletsen we langs elkaar heen maar bedoelen we het zelfde. 

dat kan.
het topic ging erover of een 205/55/R16 band ook kon.
en dan hier om:

Citaat van: Dirk342 op 03-11-2008 07:16:37
Eigenlijk is het heel simpel; alles wat aanloopt is niet goed ! 
;)

daytonawim

stuur uitslag begrensers mischien :-)