Spanningverlies; accu of dynamo

Gestart door TaLLGuY, 11-04-2007 15:51:20

Vorige topic - Volgende topic

TaLLGuY

Dag collega volvo rijders. Ik ben al een aantal jaren in het bezit van een prachtige 850R. Behalve de verdamper nog geen noemenswaardige dingen gehad.

Over mijn probleem heb ik al een paar oude topics gelezen, maar er nog niet een eensluidend antwoord uit kunnen halen, dus hier komt ie:

Na twee tot drie dagen stilstand draait de startmotor net of net niet meer rond. Als ik vervolgens een kort ritje heb gemaakt is alles weer dik in orde. Voor zo`n twee dagen. Nu kom ik net van de garage (=dealer) die me vertelde dat de dynamo niet genoeg meer bijlaadt. Ik vind dit erg vreemd omdat na een kort (5 min.) ritje de accu het prima doet. Het lijkt er in mijn, ondeskundige, ogen dus op dat hij stroom verliest terwijl de auto stilstaat. De monteur zei dat hij op de meting van het bijladen vertrouwt. Verder waarschuwde hij me bij het wegrijden dat de auto wel eens stil kon blijven staan. Ik rijd al een maand zo rond, dus dat bevreemdde me ook wel.

Mijn vraag, hehe eindelijk,:
Maandag terug naar de dealer voor een nieuwe dynamo a veel euro`s, vind ik op zich niet erg, maar dan moet wel het probleem verholpen zijn.
Zijn er misschien mensen met een vergelijkbaar probleem en zo ja? wat was bij jullie de oorzaak? Dat zijn dingen die ik mijn dealer nog eens voor kan leggen zodat er niet voor niets een nieuwe dynamo inhoeft.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Marc O.

Ik zou eerst de accu laten vervangen. Ik heb iets soortgelijks gehad, wat met een nieuwe accu was verholpen. Bovendien is het vervangen van een accu iets goedkoper dan het vervangen van een dynamo, lijkt me.

Edit: Nadat je natuurlijk hebt gecontroleerd of je niet ergens een lekstroom hebt.
...The Nile isn't just a river in Africa...

-D©©©L-

Laat de accu even doormeten (evt na bijladen). meten = weten.

TaLLGuY

Dus even vragen of ze de accu meten en of er lekstroom is. Bedankt alvast. Als de accu goed is, dan kan het toch niet aan het bijladen, dus dynamo, liggen? Of snap ik het helemaal niet? Hij (monteur) zei namelijk dat de accu goed was.

In ieder geval bedankt, en als er nog meer tips zijn, graag!! Nieuwe dynamo is bij dealer rond 400 euro, incl. plaatsen.Zelf heb ik 2 linkerhanden, dus is geen (verstandige) optie...

FRANQ

het zelf monteren van een accu durf ik mn broertje nogwel te laten doen (en die heeft pas net geleerd hoe hij een schroef los of vast moet draaien  [18jaar] )
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

llinssen

Als ik goed herinner van een college door de ANWB zijn er een paar opties:
1) Accu op eind van het leven
2) Lekstroom
3) Dynamo kaduuk / onvoldoende.

1) Een cel van de accu kan kapot zijn Truuk van de ANWB, gebruik niet de - pool van de accu, maar van de auto (hou de min kabel tegen de carosserie aan. Als het starten dan beter gaat, kan een cel kaduuk zijn. Als een cel kapot is, lekt de stroom vanzelf weg. Dat kun je ook vaststellen door de accu los te halen na het rijden.
Accu kun je dan ook niet meer helemaal opladen. Dat schijnt ook te meten te zijn.
2) Een gps die aan staat, dashbord kastje dat open staat kan de accu helemaal leegtrekken. Dat is bovendien slecht voor je accu. ANWB zie dat als het onder de 2 procent is gekomen  (welke procenten? Geen idee), dat dan de accu blijvende schade heeft
3) te meten door de stroom naar de accu te meten (stroom of spanning?).

Hoop dat ik niets vergeten ben, maar dan vult men mij wel aan.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

TaLLGuY

eenacuu durf ik zelf ook nog wel, alhoewel..., het gaat echter om de dynamo waarschijnlijk...

HanV70

Voor de elektronica is het beter eerst de "Min" pool en dan de "Plus" pool los te halen.
Als je direkt na het afsluiten van het contactslot dit doet, is het verstandig voor het opslaan van de gegevens van de ecu tussen deze handeling 5 minuten te wachten.

-D©©©L-

Citaat van: HanV70 op 16-04-2007 22:33:08
Voor de elektronica is het beter eerst de "Min" pool en dan de "Plus" pool los te halen.

hmmm, dat mag je nog eens uitleggen/motiveren  :eusa_think:

llinssen

Met gevaar van klepel en klok: loshalen van plus trekt vonken. De min niet.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

-D©©©L-

Citaat van: llinssen op 16-04-2007 22:53:19
eigen ervaring ?

llinssen

Citaat van: -D©©©L- op 16-04-2007 22:55:46
eigen ervaring ?
Dat van die klepel en klok geldt toch bij horen? :-)
Nee, ooit gehoord als verklaring waarom bij gebruik startkabels zo moet aansluiten.

-D©©©L-

Citaat van: llinssen op 16-04-2007 22:58:29
Citaat van: -D©©©L- op 16-04-2007 22:55:46
eigen ervaring ?
Dat van die klepel en klok geldt toch bij horen? :-)
Nee, ooit gehoord als verklaring waarom bij gebruik startkabels zo moet aansluiten.
Dat heeft er mee te maken dat als beide min polen als eerste aan elkaar zitten,
een vallende plus kabel veel kans maakt om voor spetterend spektakel te zorgen.   ;D

frekko

mensen meten is weten en gissen is missen

alles is te meten en dat weet die monteur ook
een beetje garage heeft de middelen om zowel accu als dynamo door te meten
lijkt mij meer een geval van lekstroom

even wat meer info graag

maak je korte of lange ritten
hoe oud is je accu
als je accu eenmaal goed geladen is moet hij wel langer dan 3 dagen volhouden hoor
je kan het proberen zonder meet middelen door de min pool los te nemen en als je dan na 3 dagen wilt rijden even de minpool er weer op je accu kan dan niet door lekstroom leegraken
vergeet niet je eventuele radiocode anders doet deze het niet meer

eerst de min pool losnemen is alleen maar om te voorkomen dat je kortsluiting kan maken omdat je sleutel (als je de pluspool als 1e losneemt) waar dan ook de body kan raken wat ook massa is en dan heb je dus de vonkenregen

zou toch zonde van het geld zijn als het de dynamo niet blijkt te zijn maar die fout is dan voor de dealer zijn rekening lijkt mij die heeft de eventuele verkeerde diagnose gesteld
succes