ervaringsvraag

Gestart door gerard12, 18-04-2007 13:07:44

Vorige topic - Volgende topic

gerard12

ik ben (nog) geen volvorijder, maar moet het komende jaar erg veel kilometers (tussen 50 en 100 duizend) maken die ik geriefelijk wil doorkomen.
ik wil hiertoe een oudere 850 estate aanschaffen, bij voorkeur op gas.

wat zijn nou de uitvoeringen die ik vooral NIET moet kopen en waar moet ik in ieder geval WEL op letten.
(ben niet auto-technisch...auto moet het gewoon doen...)

hoor graag aanbevelingen
alvast dank

gerard

RenéV70

Dag Gerard,
Waarom geen diesel? In verband met jou afstanden is dat wel aan te raden. Veel minder onderhoud, mijn V70 loopt gemiddeld 1:17 bij rustige rijstijl, de motor kan gemiddeld meer dan 500.000 km mee, een diesel is erg bedrijfszeker omdat er geen electrisch ontstekingsmechanisme in zit. Je hoeft niet te wachten op voorgloeien behalve bij erg koud weer.
Je zegt, de auto moet het gewoon doen, dan zou ik zeker met jou afstanden kijken naar een wat jonger type of een met weinig km.
Suc6 met je zoektocht

FGG

Diesel is idd wat minder storingsgevoelig dan LPG, maar ook LPG is goed te doen. Misschien een jonge 850 met weinig km's en LPG inbouwen?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

de boekhouder

Dat heb ik dus ook gedaan (hoewel, weining km's........)

Uitgaande van 75.000 km per jaar en de huidige brandstofprijzen (diesel 0,99, lpg 0,49; verbruik diesel 1:17 en lpg 1:9) en de huidige motorrijtuigenbelastingtarieven is lpg ergens tussen de 550,- en 600,- goedkoper. Onderhoud van lpg kan tegenvallen hoewel er ook geroepen wordt dat als er wat met een diesel is, dit vaak duuder is. Ook een 850 op gas doet bij normaal gebruik en onderhoud heel wat km's.
Daarnaast is vadertje staat niet van plan om dieselrijden ongemoeid te laten. Het verschil in vaste kosten kan dus nog verder oplopen.
Ik ben uiteindelijk overgestapt op gas, maar pas sinds kort; over een paar jaar mag ik dus eigenlijk pas meepraten (maar daar wacht ik dus niet op   ;D )
Veel onderhoud komt rond de 250 dkm. Ga daar ruim onder zitten of koop een 850 die daar overheen is en het betreffende onderhoud reeds heeft gehad.

Ik neem aan dat de keuze voor een wat oudere 850 gebaseerd is op het budget ? Oud is bij volvo een rekbaar begrip; geen bezwaren dus tegen een oudere...

Succes
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)