remmen Volvo waarom klagen we zo, andere merken hebben toch niet veel beter?

Gestart door Enno, 19-04-2007 21:26:20

Vorige topic - Volgende topic

Enno

Citaat van: thuur op 23-04-2007 10:01:50
Citaat van: Enno op 23-04-2007 09:52:33
Citaat van: thuur op 23-04-2007 09:43:20
Citaat van: Enno op 23-04-2007 09:38:46

Niet iedereen rijdt alleen in Nederland.

Afgelopen week heb ik me groen en geel ge-ergerd aan het groot aantal schildpadden op de weg.

Dat je hierdoor onveilige situaties op de weg krijgt laat zich raden. Ik kies er dan ook vaak voor op de snelweg zo ver weg mogelijk van deze "rijdende chicanes" verwijderd te blijven en zo snel als mogelijk door deze "rijdende" chicanes heen te schieten.

Wat mij betreft ben ik blij dat auto weer redelijk remt. neemt niet weg dat met huidig verkeersbeeld soms een goed stel remmen gewoon nodig is.

Ah, cognitieve dissonantie reductie :D

Gr 8)

welke tegenstrijdigheid zit er in mijn stelling die ik probeer te elimineren met mijn betoog?

Onveilige situaties schrijf je aan langzame weggebruikers toe, waarna je zelf zegt te 'chicaneren'  door het verkeer. Te snel rijd ik ook wel eens, maar inhalen doe ik echt van links. Zoals het hoort en zoals andere weggebruikers verwachten. Als jij van rechts voorbij iemand gaat die pas zijn rijbewijs heeft, en die schrikt zich rot met alle gevolgen van dien, ben jij de veroorzaker van de onveiligheid.

Gr :angel:

Rechts inhalen......gebeurt alleen in file situaties.....want rechts rijdt door & links staat meer stil of rijdt te onrustig. Tussen vrachtverkeer op rechter strook rijdt dan het lekkerst.

Afgelopen week verschillende keren meegemaakt dat mensen met 60-70 km/h menen te moeten invoegen en daarbij andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Dat je daar dan met een grote boog om heen rijdt is logisch tenminste als de situatie & auto het toestaan.

Ik ken een aantal van deze knooppunten waarbij langer links blijven of zo snel mogelijk links rijden  je uit de gevaren zone houdt.

Ben ooit een keer betrokken geraakt bij een aanrijding op de a13 bij Rotterdam. Ik reed gelukkig al links op de snelweg. Een medeweggebruikster dacht in de dode hoek te moeten hangen van een vrachtwagen. De vrachtwagen was aan het invoegen en de auto werd geraakt door vrachtauto. Auto geraakte met max. 100km/h in een tollende beweging en kwam voor mij tegen de vangrail tot stil stand.

Had ik geen goede remmen gehad dan was ik er vol op geknald. Was ik in de buurt van die auto blijven rijden dan was het anders afgelopen. Soms is het beter om uit de buurt van dit soort medeweggebruikers te blijven en er met een grote boog omheen te rijden. Uiteindelijk ben je toch afhankelijk van het gedrag van anderen om je heen.

thuur

Citaat van: Enno op 23-04-2007 10:25:38

Rechts inhalen......gebeurt alleen in file situaties.....want rechts rijdt door & links staat meer stil of rijdt te onrustig. Tussen vrachtverkeer op rechter strook rijdt dan het lekkerst.

In de file heb je geen grote remmen nodig.

Citeer
Afgelopen week verschillende keren meegemaakt dat mensen met 60-70 km/h menen te moeten invoegen en daarbij andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Dat je daar dan met een grote boog om heen rijdt is logisch tenminste als de situatie & auto het toestaan.

Ik ken een aantal van deze knooppunten waarbij langer links blijven of zo snel mogelijk links rijden  je uit de gevaren zone houdt.

Je hebt grote remmen en als het gevaarlijk wordt gebruik je ze niet?

Citeer
Ben ooit een keer betrokken geraakt bij een aanrijding op de a13 bij Rotterdam. Ik reed gelukkig al links op de snelweg. Een medeweggebruikster dacht in de dode hoek te moeten hangen van een vrachtwagen. De vrachtwagen was aan het invoegen en de auto werd geraakt door vrachtauto. Auto geraakte met max. 100km/h in een tollende beweging en kwam voor mij tegen de vangrail tot stil stand.

Had ik geen goede remmen gehad dan was ik er vol op geknald. Was ik in de buurt van die auto blijven rijden dan was het anders afgelopen. Soms is het beter om uit de buurt van dit soort medeweggebruikers te blijven en er met een grote boog omheen te rijden. Uiteindelijk ben je toch afhankelijk van het gedrag van anderen om je heen.

Als je ziet dat iemand in de dode hoek blijft hangen dat moet er al een belletje gaan rinkelen (als veelrijder). Afstand houden zodat je genoeg gelegenheid hebt om uit te wijken, of er voorbij gaan (een stukje is meestal al voldoende).

Overigens kun je nooit weten hoe het was afgelopen indien je de andere optie had gekozen. Misschien was je auto wel instabiel geworden en was je er schuin langsdoor geschoten. Want de remmen van de 850/x70 zijn echt niet het sterkste punt.

Ik blijf echter van mening dat ze ruim voldoende voor normale toepassing zijn (anticiperen en tussen 120-140 km/u). Of iemand meteen de linkerbaan opvliegt voel ik aan mijn water zodra deze nog op de invoegstrook rijdt. Extra leuk is dan om te zorgen dat je op tijd vaart geminderd hebt met je "slechte remmen", maar dan toch met groot licht + claxon op een paar meter er achter te hangen.

Ga je wat sportiever rijden en je moet een paar keer van 120 -> 50 b.v. omdat andere mensen je snelheid niet kunnen inschatten als je te hard rijdt dan voldoen de standaard remmen zeker niet.

Van 120 naar 80 kost veeeeel minder energie dan van 150 naar 110.

Groet,
thuur die de big brake kit al klaar heeft liggen :D

mehn

Citaat van: ambunicht op 23-04-2007 10:12:15
En het leuke daarvan is dat ik ook weer een leuk klussie heb :eusa_dance:

Zeker nog niet gelezen wat er op de A1 gebeurd is?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Enno

Citaat van: mehn op 23-04-2007 12:34:11

Wat is er op de A1 gebeurd?????

Turbobiker

Citaat van: Enno op 23-04-2007 13:56:41

Ambulance-broeder/zuster dood gereden door een pliesiewagen... :-\

(Vast door een V70 met matige remmen ::) )
De Tussenpaus

ambunicht

Dat zijn zeker geen leuke klusjes.Jonge collega van 35 jaar overleden door een stom ongeluk.Politie zullen zich vreselijk voelen.geen woorden voor.

mehn

Citaat van: Turbobiker op 23-04-2007 14:15:29
Citaat van: Enno op 23-04-2007 13:56:41

Ambulance-broeder/zuster dood gereden door een pliesiewagen... :-\

(Vast door een V70 met matige remmen ::) )

VW Golf variant...

De agente was met spoed op weg (op de linker baan) naar een automobilist die op de vluchtstrook stond met een beroerte.
De ambulance was er eerder en de verpleegkundige was in de buurt van de auto op de vluchtstrook.
De agente zag te laat dat ze er al was en gooide de politieauto auto naar de rechter baan en ging vol in de rem....vlak voor een vrachtauto.

Gevolg: automobilist zwaar gewond, verpleegkundige ook (later overleden) en de politieauto in puin. Kijken of ze haar nu ook artikel 5 geven en het rijbewijs afnemen...

XC60 D4 AWD:

t5karel

Sorry hoor, maar als je soms ziet hoe hulpverleners van huis naar kazerne scheuren :eusa_wall:.Tuurlijk t,is een noodsituatie waarin levens tellen,maar met gevaar voor eigen leven en die van een ander,dat kan niet de bedoeling zijn.Sommige politiewagens maken er ook een rodeorit van,zo gauw die blauwe lamp aanmag zijn ze niet meer te houden en denken dat ze vrijgewaard zijn van alles en nog wat.Stelletje blinde paarden :eusa_wall:.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Turbobiker

De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: t5karel op 23-04-2007 14:45:31
Stelletje blinde paarden :eusa_wall:.

En wat doen we met blinde paarden? Daar maken we lekker worst van :eusa_dance:
De Tussenpaus

mehn

Citaat van: Turbobiker op 23-04-2007 14:45:59
Artikel 5 ???

Dan nemen ze je rijbewijs af omdat je niet geschikt bent om auto te rijden, mag je naar het CBR om aan te tonen dat je het inzicht toch wel hebt.

XC60 D4 AWD:

t5karel

Citaat van: Turbobiker op 23-04-2007 14:46:50
Citaat van: t5karel op 23-04-2007 14:45:31
Stelletje blinde paarden :eusa_wall:.

En wat doen we met blinde paarden? Daar maken we lekker worst van :eusa_dance:
Ik zou ze lachend door de molen draaien ja :eusa_eh:.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Turbobiker

Citaat van: mehn op 23-04-2007 14:47:53
Artikel 5 ???

Dan nemen ze je rijbewijs af omdat je niet geschikt bent om auto te rijden, mag je naar het CBR om aan te tonen dat je het inzicht toch wel hebt.

Is zeker van toepassing op dit geval lijkt mij...

...maar ik denk dat ze dat zelf ook wel door heeft :-\

(en toont maar weer aan dat remmen van ondergeschikt belang zijn aan verkeersinzicht...)(om maar weer on-topic te gaan ;) )
De Tussenpaus

Enno

Citaat van: Turbobiker op 23-04-2007 15:00:25
Citaat van: mehn op 23-04-2007 14:47:53
Artikel 5 ???

Is zeker van toepassing op dit geval lijkt mij...

...maar ik denk dat ze dat zelf ook wel door heeft :-\

(en toont maar weer aan dat remmen van ondergeschikt belang zijn aan verkeersinzicht...)(om maar weer on-topic te gaan ;) )

Verkeersinzicht begint bij Afstand houden......en in je spiegels kijken....niet remmen als er een idioot op je bumper zit.

Dan kom ik toch weer terug bij de regel "je snelheid aanpassen aan het overige verkeer". Als 70% gewoon 100 of meer rijdt en er is een groep die 70 rijdt omdat ze het niet meer weten  om wat voor reden dan ook.....dan wordt het snelheidsverschil rechter baan / linkerbaan wel erg groot.

Afstand houden wordt met dit soort idioten op de weg wel erg lastig. Zeker als ze hun auto zonder op of om te kijken opeens van rijbaan laten veranderen. De enige vorm van anticipatie is je snelheid naar beneden aanpassen met als gevolg algehele filevorming / dichtslibben van de snelweg. IK heb gisteren in de file gestaan op de A1 en de A9 richting haarlem. Dat kwam niet door ongelukken maar wel door mensen die zich niet weten aan te passen aan het overige verkeer. Als je dan ook nog ziet dat in sommige gevallen de kinderen los achter op de achterbank zitten.....dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn.

In die situaties waarbij je "verrast wordt" door een rijdende schildpad ben ik dan toch blij dat ik weer "nieuwe" c.q. grotere remmen heb. Maar voor mij geldt als regel zoveel mogelijk afstand zien te houden tot je voorganger en zo ver mogelijk verwijderd blijven van de schildpadden op de weg.