Onderhoud....wat kun je zelf en wat niet?

Gestart door Hans.vo855T5R, 28-04-2007 11:54:24

Vorige topic - Volgende topic

Hans.vo855T5R

Beste mensen,
Ik plaatste al eerder een topic over een te koop zijnde 855T5-R. Nu de volgende vraag. Bij mijn 740 station (eerder verkocht) en 740 glt16V deed ik veel onderhoud zelf. Kan dat ook bij de 850 in zijn algemeenheid en de 855T5-R in het bijzonder? De voorwielaandrijver is natuurlijk lastiger, je hebt minder ruimte onder de motorkap en voor vervanging van stuurkogels moet er bijv. een subframe los, las ik ergens hier. Koppeling vervangen schijnt ook niet erg eenvoudig te zijn. Kortom is het mogelijk om op sleuteldagen een flink deel van het onderhoud te doen? Remmenwerk, schokbrekers etc. etc?
Hoe is jullie ervaring hiermee?
Bij voorbaat mijn dank!
Een mogelijk toekomstig 855 rijder.
Groet, Hans

ed

De standaard onderhouds zaken zijn net zo makkelijk te doen als bij jouw 740. Misschien iets minder ruimte, maar dat is dan ook alles. Ik bedoel hiermee naast een beurtje ook remmen, schokbrekers en alle andere zaken die stuk kunnen aan een auto. Dingen die je niet zonder brug of met heel veel werk kunt vervangen zijn de koppeling en airco verdamper. Stuurkogels heb ik nog niet stuk zien gaan moet ik zeggen, en of het subframe los moet weet ik niet.
Kortom, om het sleutelwerk zou ik het niet laten, ik denk alleen wel dat aan een 850 wat vaker iets stuk gaat dan aan je 740 door de complexe (en meer) techniek.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

rifwachter

hallo, ik heb vorige week zelf 4 schijven en blokken vervangen in 2 uurtjes, gewoon thuis.
met een beetje inzicht kun je zelf de kosten aardig naar beneden brengen.
onder de kap is het wat kraper, maar het is wel te doen.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

de geneRaal

inderdaad je kan zoveel zelf meer.
en als je er niet uit komt kan je altijd nog vragen op dit forum.
werk erg goed moet ik zeggen :eusa_dance:

maarja ik ben ook schadehersteller en weet best wel wat van ophanging e.d :azn:
Blackstone under construction

innocenti

Ook ik voer het meeste onderhoud zelf uit. Iemand die handig kan best een hoop zelf. Soms moet je alleen een beetje creatief zijn.

Schijven en remblokken zijn goed uitvoerbaar thuis met een krik.
Achterschokbrekers gaan ook goed met een krik
Voorschokbrekers wat lastigen omdat je een veerspanner nodig hebt, maar kan ook thuis op de stoep.
Draagarmen voor lukt ook

Dit om maar wat voorbeelden te noemen. Maar voor een aantal zaken heb je soms een brug nodig. T5-r is een mooie auto, maar als je mn alleen kan rijden door het onderhoud zelf te MOETEN doen zou ik er nog eens goed over na denken.