850 T-5R CY | V60D

Gestart door )()()sT, 03-05-2007 16:52:15

Vorige topic - Volgende topic

Chris

Citaat van: Sbv op 09-12-2018 20:23:39
Nou Chris, Joost is blij met die ruim 3 ton oud ijzer a 12 ct/kg op de stoep :-)

Hahaha.. Ow zo :P ::).

spijky

Het Differentieel en secundaire as doen hetzelfde als de wiellagers met ingetrapte of niet ingetrapte koppeling.
Beste om de auto op de brug te hangen en in de 5e versnelling stationair te laten draaien. Met een ijzeren staaf tegen je oor en fuseestuk of bak kun je op zoek naar lager geluiden. Zo heb je de locatie zo gevonden.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

DJ--NeO--

Citaat van: )()()sT op 09-12-2018 18:10:02
De buurt zal blij zijn; bij de vorige bewoner stond er nooit een auto oprit, maar nu.....

Als t te erg wordt mag je hem anders ook wel bij mij op de oprit zetten :)
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

)()()sT

Citaat van: Sbv op 09-12-2018 20:23:39
Nou Chris, Joost is blij met die ruim 3 ton oud ijzer a 12 ct/kg op de stoep :-)

Pas op, die T-5R staat te licht op kenteken... scheelt wel een trede mrb  :eusa_dance:

R o b

Nog gefeliciteerd Joost!  :eusa_clap:

)()()sT

Jemig, stof aflbazen werkt niet eens, eerder uitscheppen van mijn blog!!
Inmiddels al weer een hele poos geleden dat ik iets in dit blog geplaatst heb, mede door de 'drukte' en ik ook in en om het huis altijd wel wat te doen heb, maar ook ontbrak het me aan motivatie om te bloggen...
Lijkt wel of het bloggen een beetje passé is. Logisch ook, je zit tegenwoordig na de tijd steeds vaker via de telefoon te netten, en dan is een blogje tikken niet echt heel handig.

Dat zien we natuurlijk ook hier op het forum. Ik vind het jammer om te zien dat dit forum soms op sterven na dood lijkt. Natuurlijk worden onze roffels zo langzamerhand een zeldzaamheid, maar als ik zie hoe weinig hier nog gebeurt dan verbaast me dat soms. Let wel, zoals hierboven moet ik mijn hand in eigen boezem steken, ook ik zit wel dagelijks even te kijken maar post ook maar weinig.
Technisch gezien zijn we natuurlijk wel uitgepraat over de techniek, maar toch jammer...

Goed, tijd om eens even de boel te updaten op diverse vlakken hier! Relatief weinig over onze 5-cilinders, maar daar rij ik dan ook maar weinig mee moet ik zeggen.
Mijn activiteiten naast werk in het bouwkundige vak en de hogeschool bestaan vooral uit 'lekker kloemelen' in en om het huis. We wonen er inmiddels 1,5 jaar en het bevalt uitstekend. Een perfecte moneypit om lekker op leeg te lopen, maar ach, beter dan een auto niet ;D

Een jaar geleden zitten soebatten met een vloerverwarming die niet warm werd, ondanks dat het gehele vloerverwarmingssysteem nieuw was aangelegd. Na lang zoeken bleek sowieso de CV-ketel op zolder te krap bemeten, maar bleek ook dat het leidingwerk naar beneden (en vooral de retour) compleet dicht zat met een soort gruis. Loisch gevolg: retourwater kon maar minimaal vanuit de vloer naar boven en er kwam dus ook maar weinig de vloer in om het water op te warmen. Helaas een rib uit mijn lijf, maar sinds de installatie van een nieuw systeem werkt de boel naar behoren.
In diezelfde tijd hadden we al de dakranden opnieuw laten bekleden met zink. Het huis heeft doorlopende kopgevels. Architectonisch een bewuste keuze ooit, bouwkundig is dat altijd 'sjit' en was de boel bedekt met half gare bruine alu-kappen. Wij hebben dus alles laten vervangen door zink.

Daarnaast de plannen geconcretiseerd om weer zonnepanelen te leggen. Ik moest er even mee wachten i.v.m. het dakwerk, maar toen dat klaar was kon ik de exacte maat bepalen om te kijken hoeveel panelen erop konden. Uiteindelijk zijn het 16 stuks geworden, 330 Wp dus dat levert een aardige levering op 8)

Vervolgens in de zomer aan de slag gegaan met een poort naast het huis. Tussen de woning en de rechter buur hebben we ca. 3 meter ruimte, na het snoeien van een aantal bomen en de haag die er zeker een meter af snoepte. Ideale plek om iets neer te zetten zoals een auto.
Het ging me er vooral om, om als we tijdens het seizoen meermaals met de sleurhut op trip gaan ik dat ding niet in de voortuin hoef laten staan maar dan tijdelijk naast het huis te kunnen 'moveren.'
Afijn, ik heb dus een dubbele poort geknutseld, het terrein tijdelijk 'verhard' met grind en dient deze plek nu als parkeerplaats voor de T-5R (goed idee hè, kwam Nynke mee maar ik had me dat natuurlijk al lang bedacht ;D ;D)

)()()sT

Als we het dan toch over die T-5R hebben: die is er nog! Afgelopen zomer voor de vakantietijd eens dat ding bij Sven gehaald omdat hij plek nodig had. Feitelijk heb ik er helemaal niks aan gedaan dit jaar, staat ook niet echt in de planning de komende tijd. Wel heb ik na de zomervakantie de ontsteking vervangen (bougiekabels uit 1994, imi-verdeler/rotor en niet originele bougies.

Dit omdat ie bij een beetje turbodruk begint te bokken. Helaas is dit nog niet verholpen. Komend jaar maar eens kijken of de IC-slangen niet gescheurd zijn, of dat de brandstofdruk niet voldoende is.
Vorige maand heb ik de auto laten keuren, en warempel: zonder opmerking goedgekeurd!
Er ligt een dubbele uitlaat onder (Simons ofzo??) waarvan het achterste deel bij de Y-splitsing een gat heeft. Na dit in een paar fasen vakkundig dichtgesmeerd te hebben geen opmerking bij de APK ;D
Inmiddels staat ie dus zogezegd naast het huis, na er een km. of 600 mee gereden te hebben deze zomer. Helaas niet binnen, maar in de toekomst maar eens een plekje ervoor zoeken.

)()()sT

De V70R heeft ook al zo'n rustig jaar gehad. Ik heb er welgeteld 1500km. mee gereden dit jaar. Simpelweg door het feit dat ie altijd binnen staat, en ik in de zomer dus ook mijn ritjes in de 850 heb gemaakt. Wel begint het op te vallen dat je, zowel met die T-5R als met de V70R steeds meer duimpjes krijgt. Erg leuk.
Wel heeft ie dit jaar een nieuwe distributieriem gekregen. In 2011 hebben Eugène en ik immers die nieuwe motor in de blauwe R gemonteerd, en leeft ie nu voort in de saffron. Qua kilometers heeft ie pas 85.000km. gedraaid, maar waren de jaren om en heb ik in juli de riem laten wisselen bij thuur.

Daarnaast ben ik in oktober met de auto naar een taxatiedag geweest welke via een Facebook-community van de C70 cabrio was georganiseerd.
De oude taxatie was inmiddels 3 jaar, en moest dus opnieuw uitgevoerd worden.
De taxatie begon wat moeilijk. Ja tuurlijk, bij deze meeting stonden cabrio's die in showroomstaat waren en steekt een V70 met bijna 4,5 ton op de teller een beetje af. De man begon wat mompelend over steenslag, een gebruikte bestuurdersstoel en wat stoeprandschade op de velg.
Nou heb ik totaal niet de illusie dat ik de jackpot heb, het gaat mij alleen maar om een taxatiebedrag voor de verzekering en heb en hoef geen auto die showroom-waardig is. Uiteindelijk was de taxatie voor mij zeer positief, ook hoger dan de vorige dus ik vind het best.
Ook de V70 staat inmiddels weer geschorst in de garage (die wel ;D)

Zomaar nog wat plaatjes....

)()()sT

Met de V60 rijd ik nog steeds naar volle tevredenheid rond. Het is en blijft een heerlijke kilometervreter en ook qua trekkracht is ie de beste caravantrekker die ik ooit gehad heb.
Na lang twijfelen heb ik in mei de auto toch verlaagd (kon het weer niet laten....). Met de 19" rims vond ik hem te hoog staan en heb ik toch een setje Eibach veren gekocht die de auto 30mm. zouden verlagen. Ik moet zeggen... helemaal niet verkeerd! De looks zijn er een stuk op vooruit gegaan en qua stugheid valt het me alleszins mee. De 19" platte bandjes zijn sowieso al redelijk stug maar de veren hebben de auto niet heel veel meer stugger gemaakt. Sowieso is een V60 vrij stug afgeveerd maar het voelt gewoon allemaal heel degelijk en strak aan.
Vervelende is wel dat ik na een week een soort kraak constateerde en dus maar het veerpootlager vervangen ook al was er niks van speling ofzo te zien.
Inmiddels kraakt de boel bij een drempel wéér! Het is niet echt een kraak, maar lijkt meer of de rubber stop dat geluid maakt. Heel irritant. Bij de winterwielenwissel eens de boel ingespoten en dat lijkt een beetje te helpen... maar toch eens nader bekijken want het stoort me enorm.

Met sleurhut ook prima...

)()()sT

Afgelopen zomer ook nog met de auto naar Spanje en zuid Frankrijk geweest, en ook daar heeft ie zich weer als een heerlijke auto bewezen. Wel heb ik, nadat ik met 40 graden bij Luik omhoog moest voor het eerst een waarschuwing gezien dat de motortemperatuur te hoog was. Best gênant om bij de daaropvolgende klim wederom de melding te zien, langzamer rijden en dan door een Xsara Picasso met caravan ingehaald te worden.
Verder niet meer gezien, maar op die momenten mis je toch de temperatuurmeter en lijkt het koelsysteem het bij extreme warmte niet helemaal aan te kunnen. Ooit wel eens een topic op het Volvo-forum gelezen over V70's die ook koelingsperikelen hadden en er soms 2 fans gemonteerd worden (ik roep nu maar wat, maar moet me er nog eens een keer over inlezen).

Hotjes...

Camping in España, druk, kleine plekken maar verder wel prima voor 1,5 week...

En weer terug naar la douce France:

Campinglife..... ;D

Zo, we zijn weer een beetje bij. De komende tijd dus weinig classic-onderhoud te bloggen, maar zal zo nu en dan wat bijpennen.

Ow wacht... we hebben nog een V70 classic erbij, aangezien we in februari met 2 auto's de wintereditie van de Carbagerun gaan doen 8)

EDIT: ik heb het even op moeten splitsen, het forum kreeg mijn update niet in één keer gehandeld ::) ;D

Chris

Leuk om hier weer eens wat te lezen maat!

Over de techniek zijn we inderdaad wel uitgepraat, alles is al eens gezegd en te vinden. Bloggen gaat wat mij betreft sowieso vooral om het delen van je belevenissen. Welke dat dan ook zijn.

Onze hobby is Volvo... ik vind dan ook dat het niet altijd om projecten, zwaar onderhoud of dikke tuning hoeft te gaan. Het is gewoon leuk om te lezen wat je met de auto's meemaakt. Dat kunnen ook roadtripjes zijn.

Hou het vol zou ik zeggen! :D Ik probeer het ook weer wat braver te doen. Zeker nu ik de R erbij heb, die hier ook thuishoort. Met alleen een V70N of de V60 nu was het wel eens twijfel.. maar ook dat vinden genoeg mensen leuk.

Ewout Schalkwijk

Sow hee, even een dag vrij genomen om te bloggen? ;D

Fijne update weer Joost, de notificatie voor je blog blijft aanstaan, ook al plinkt die niet zo vaak. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Marc O.

Zo dan, da's een beste update ;D Leuk om te lezen!
...The Nile isn't just a river in Africa...

Vulk

Wedden dat de 850 wel probleemloos de caravan de helling op kreeg?!

Ik ben benieuwd naar je carbagerun verhalen!

Taranis

Citaat van: )()()sT op 20-11-2019 15:34:00
Wel heb ik, nadat ik met 40 graden bij Luik omhoog moest voor het eerst een waarschuwing gezien dat de motortemperatuur te hoog was. Best gênant om bij de daaropvolgende klim wederom de melding te zien, langzamer rijden en dan door een Xsara Picasso met caravan ingehaald te worden.
Verder niet meer gezien, maar op die momenten mis je toch de temperatuurmeter en lijkt het koelsysteem het bij extreme warmte niet helemaal aan te kunnen.

Heb je soms Volvotune motortuning?

Mocht je echt een temperatuurmeter willen: je kunt eventueel je klokkenwinkel ombouwen naar de variant met het digitale display, dan doet de temperatuurmeter het ook gewoon. De auto is er namelijk wel op voorbereid. Ik twijfel ook nog steeds maar hik tegen de kosten aan :eusa_think: