15 inch?

Gestart door jos_peppo, 05-06-2010 23:58:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jos_peppo

Goedenavond,
Ben in het bezit van een 850 estate 1996 10V. Ontzettend tevreden over mijn bakkie. Ik wil graag andere velgen. Er zitten nu 15inch velgen onder. Mijn vraag is het volgende: Kunnen er zonder problemen 16 of 17inch banden eronder gezet worden. Ga namelijk met de tent en mijn ook nog mijn gezin op vakantie en dan is die zwaarbeladen.
Iemand? En wat is nu precies de E.T. waarde?

Alvast bedankt.

-D©©©L-

welkom hier. 

Op zich kunnen 15" banden het gewicht prima dragen, mits de loadindex juist is.   Je ziet op je banden meestal iets staan als "195/60R15 87H"  (afhankelijk van de band.). de "87" is de loadindex.

jos_peppo

De bedoeling is dus om er 16inch of 17inch velgen eronder te zetten.
Mijn vraag is of dit wel kan i.v.m. gewicht tijdens vakantie?
En moet ik letten op e.t. waarde?

Ludo

16 of 17 inch kan zeker, is al honderden keren voorgedaan.
De standaard ET waarde is 43.
Een lagere ET waarde betekent dat de velg meer naar buiten gaat staan, met een hogere maat naar binnen uiteraard.
Wijk je (veel) van de standaardwaarde af, is er kans dat de band gaat aanlopen...
Nog wat uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde

Als je bij de standaard bandenmaat blijft 205/50/16 of 205/45/17, kan je bv bij de bandenboer banden met een loadindex van 91 laten monteren, 87 is het minimum toelaatbaar.
Dan zit je met een max gewicht van 615kg per band.
91 is dus ruim voldoende voor onze auto's als je ze volpropt, het zijn ook écht geen vrachtwagens...  ;D


UserID6342

#4
De 'standaard' banden die je tegenwoordig kunt kopen zijn bijna allemaal 87 als loadindex.  Dat betekend dat je per band 500 zoveel kilo kan hebben aan gewicht.  Vanaf Li 90 (dacht ik uit het hoofd, zou ik na moeten kijken)  geld het als een re-inforced band, dwz een band met verhoogd draagvermogen en deze tref je vaak onder bestelbusjes enzo aan.  Mooie uitleg hiervan is http://www.noordenbanden.nl/33/page/Draagkracht.html

Qua ETwaarde zit je wel gebonden aan een aantal maten.  De standaard waarde van een 17"velg is bijvoorbeeld ET43.