Charliefox stelt zich voor ...

Gestart door CharlieFox, 05-06-2007 09:32:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris

Welkom hier!

Nette auto :) Veel plezier ermee!

CharlieFox

Zo, de auto is binnen. Uiteindelijk ook gelukt "plaatje" te plaatsen. Achteraf simpel. Was telkens een url naar een site aan het plaatsen ipv een url naar een foto. Enfin, niet belangrijk ... Viking, nog bedankt voor het plaatsen van de foto's. Die met die specs erin kan er nu dus uit want die staat er nu (vergroot) op.

Auto rijdt, zoals verwacht en zoals gemerkt in de testrit, perfect. Geen trillingen, spelingen, scheeftrekken, bijgeluiden etc. Moest alleen ff wennen aan het bochtenwerk bijv. als je een afrit neemt op de snelweg. Voelt natuurlijk heel anders tov mijn Astra station.

Waar ik minder blij mee ben en waar ik wel zo over ga bellen met de verkoper: Het ABS-lampje gaat toch weer aan (was eerst uit, tijdens de testrit, het autobedrijf had 'm laten maken) en de airco wordt helemaal niet koud. Natuuuuuurlijk al veel info uit dit forum gehaald zodat ik straks weet waar ik over praat als ik ga bellen. Kort samengevat lees ik dat het een kwestie kan zijn van bijvullen (Zwolle, bedankt!) maar ook van complete pomp etc. vervangen! ABS-lampje kan bijv. ook die bla-bla-bla computer (naam vergeten) zijn. Nou, maar hopen dat 't meevalt en eens ff horen wat dat bedrijf te melden heeft. En neen, ik heb natuurlijk geen garantie, dat was ook niet de deal. In het ergste geval een kwestie van dikke pech en zelf betalen.

Auto zelf is (naar mijn weten, heb wel een technische achtergrond) wel okay.

P.s Fotootje vliegtuig volgt ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Marc O.

Ik voel een forummeeting op 6000voet hoogte aankomen ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

thuur

Gefeliciteerd! :D

Van die ABS controller hoef je niet wakker te liggen ;)


Gr 8)

Boogie

Erg mooie wagen!
Een schuifdak lijkt me super.

CharlieFox

#20
Citaat van: Eugene op 05-06-2007 11:28:31
Welkom hier!

Mooie roffel, veel plezier ermee

Heb je ook foto's van het vliegtuig? ;)

Hierbij. Betreft een z.g.n. turbo-prop machine (propellor aangedreven door een straalmotor) een Cessna 208b turboprop (Cessna Grand Caravan). Het apparaat is goed voor zo'n dikke 650 PK's maar die heb je natuurlijk niet zoals bij onze Volvo's direct mechanisch op de wielen. Aandrijving gedurende het taxiën (rijden) verloopt puur door de prop (trekkracht) die zich door de lucht boort.

Edit 8-4-2009: Tekst en foto's aangepast ivm verandering van luchthaven, vliegtuig en foto-hoster











Zie ook http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=PH-JMP&distinct_entry=true
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Eugene

Leuk vliegtuig :)

Ik heb ooit een keer gevlogen in KH-TED. Was volgens mij ook een Cessna?

Wat weegt zo'n kist ongeveer en wat is het max. laadvermogen?

En natuurlijk de topsnelheid ;D

If it's not blown, it sucks...

CharlieFox

#22
Citaat van: Eugene op 23-06-2007 02:25:26
Leuk vliegtuig :)

Ik heb ooit een keer gevlogen in KH-TED. Was volgens mij ook een Cessna?

Wat weegt zo'n kist ongeveer en wat is het max. laadvermogen?

En natuurlijk de topsnelheid ;D

Zie http://www.newfoundland.nl/cgi-bin/rld_search.cgi?form Ik ken die "kist" (jargon) niet. Zeker verkocht naar buitenland of gecrashed. Afgeschreven komt zelden voor want vliegtuigen worden dermate goed onderhouden dat ze tientallen jaren meegaan. Ook doordat ze van aluminium zijn ipv onze rossen van staal. EW (empty weight) is circa 2100 KG. MTOW (max take off weight) is circa 4000 KG (bijna dubbele dus). Max. laadvermogen is zo te bepalen. Met volle bak aan para's erin is ie overweight. Kan dan niet helemaal afgetankt worden, dus kiezen we voor 2 uren fuel erin ipv de volle 5 uren. Idg kunnen er 20 parachutisten mee zittend op de vloer en uiteraard ik zelf op de bok. Max speed (lees: vliegsnelheid oftwel luchtsnelheid aangegeven op de indicator in de cockpit) is normaal gesproken circa 170 kts (is knopen, vermenigvuldig met 1,85 om in km/hr uit te komen). Echter met wind mee tel je daar nog de windsnelheid bij op of trek af igv wind tegen. Dan krijg je de actual grondsnelheid. Daarmee kun je de benodigde vliegtijd berekenen over een gegeven route. En die vliegtijd is weer belangrijk voor je fuel management. Omdat de wind zelden recht van voren of van achteren komt maar vaak onder een bepaalde hoek bereken je de uiteindelijke resultante (het sinus-cosinus verhaal van vroeger). Natuurlijk doe ik dat nimmer uit het hoofd maar lekker op zo'n zakjapanner. Verder navigeer je vrnl mbv radiobakens op de grond (VOR en NDB) en sinds enkele jaren eigenlijk alleen nog maar op GPS. Vliegkaart aan boord is trouwens nog steeds wettelijk verplicht. Snelheid is erg relatief op hoogte, merk je dus niets van. Wel als je (soort traditie) na de laatste load van de dag (laatste paradrop) flink laag over de DZ (dropzone) een low-pass maakt op circa 2 a 3x boomhoogte. Ik kies dan natuurlijk altijd voor wind mee. Dan kun je toch wel zo'n 170-190 kts bereiken = ca 350 km/hr (is grondsnelheid met wind mee afhankelijk van de windsterkte) en dat is op die hoogte heel goed merkbaar! Ik draai regelmatig paradiensten op EHTE (vliegveld Teuge) volgens een maandelijks uit te geven rooster. Ook prive-vluchtjes (in een ander toestel, "gewoon" piston engine en 4 seats) behoren tot de mogelijkheden. PB mij maar indien interesse ...

Oh ja, het hele vlieggebeuren is trouwens gewoon een hobby van me, sinds 1989 ongeveer. Ik vlieg dus niet beroepsmatig. Maar zoals het ook is bij koks of automonteurs: Je hoeft geen beroepskok of beroepsautomonteur te zijn om hetgeen je doet goed en kundig uit te kunnen voeren. Kijk eens wat sommige mensen prive in de keuken kunnen als hobby en deze 850-forummers aan hun auto? Zo is dat met mij ook. Ik ben, zeker de eerste jaren, zwakt wat af eerlijk gezegd, heel bevlogen geweest en heb zodoende behoorlijk wat ervaring, zeker op bepaalde type kisten. Met die parakisten kan ik bijna toveren ... Tot 1996 heb ik overigens ook zweefgevlogen op EHHO en ben daar ook intensief bezig geweest met het opslepen van zweefvliegtuigen. Dus zweefvliegtuigen omhoog slepen naar de afkoppel locatie mbv een sleepvliegtuig. In mijn geval destijds een Piper Supercub (2-seats in line, staartwiel) of een Robin Remorquer. Sterk Frans 4-seats kist.

Sinds 1998 (tot mijn grote vreugde) kinderen en tja, cliche, maar dan moet de beschikbare vrije tijd verdeeld worden. Nu dus "alleen nog maar" 3 a 4 x per maand een volle dag para's droppen en daarnaast hecht ik gewoon erg veel waarde aan zoveel mogelijk samen zijn met het gezin. We hebben een stacaravan (ja, ook wel wat cliche) op camping Bakkum nabij Castricum aan Zee en daar staan we dus ieder weekend.

Edit 8-4-2009: Tekst aangepast ivm verandering van luchthaven en vliegtuig
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Eugene

Erg leuk verhaal weer  :eusa_clap:

Ik begrijp dat je van de snelheid weinig merkt, maar het is toch leuk om dat soort feiten te weten :)

If it's not blown, it sucks...