Welke versnelling bij 1300 kg caravan trekken?

Gestart door M.Mulder, 13-05-2003 21:15:50

Vorige topic - Volgende topic

M.Mulder

Dag beste mederoffelaars.  ::)

De tijd van vakantieperikelen is weer aangebroken.

Sind enkele weken ben ik in het bezit van een caravan.

Deze sleurhut weegt leeg 1040 kg. en mag tot max. 1300 kg. worden beladen.

Zelf ben ik in het bezit van een Volvo 850 GLE estate (10 klepper) Met deze combinatie is het uitstekend rijden. Als ik niet oppas zit ik zo op de 110 km/u .

Toch vraag ik me af welke versnelling (handbak) ik het beste kan gebruiken op de (snel)weg.

Moet dit de vier zijn i.v.m. voldoende trek-KRACHT?
Of is de vijfde ook te gebruiken (overdrive en zuiniger in gebruik) ?
Mij is ooit verteld dat bij gebruik van welke versnelling dan ook, wanneer er iets gas wordt gegeven, de combinatie moet versnellen. Zoniet dan moet er worden terugeschakeld.
Wanneer ik dus in de vijf rijdt en geef iets gas, zal de combinatie niet of nauwelijks versnellen.
Wanneer ik in de vier rijdt, merk ik een enorme trekkracht.

Zijn er roffelende sleurders die hier ervaring mee hebben?

Vr. groet,

M. Mulder  8)
Volvo 240 D estate / Volvo 850 estate / C30 1.8F Heden: V70 2.4 T / C70 2.0 T. / 2.5 T

855-Champagne

Gewoon in z'n 5 blijven en als je moet versnellen gewoon terugschakelen.

Boom

inderdaad, als je wilt versnellen moet je terugschakelen als het niet hard genoeg gaat in de 5e versnelling. Misschien zelfs terug naar de 3e?

Weet niet tot welke snelheid de 3e versnelling bij jou kan, hier in ieder geval tot 160 km/h. Als ik 100 rijd en er dan zo snel mogelijk wil accelereren, dan schakel ik terug naar de 3e. Misschien moet jij dan ook wel naar de 3e terugschakelen, aannemend dat jij geen 110 met je sleurhut rijdt?  ;)
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

george

In mijn zeer nabije omgeving iemand met dezelfde combinatie. Uit ervaring is gebleken dat de combinatie zuiniger is als niet opschakeld naar 5 en het is nog beter  voor het motorretje want want bij 90km/h kom je onder de 2500rpm in 5. Motortje hoeft veel minder te werken als je in een gunstiger koppelgebied blijft zitten.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

patje

Citaat van: george op 13-05-2003 23:09:23
In mijn zeer nabije omgeving iemand met dezelfde combinatie. Uit ervaring is gebleken dat de combinatie zuiniger is als niet opschakeld naar 5 en het is nog beter  voor het motorretje want want bij 90km/h kom je onder de 2500rpm in 5. Motortje hoeft veel minder te werken als je in een gunstiger koppelgebied blijft zitten.

Ja dit klopt !

Het kan best zijn dat de motor bij 100 in 4 zuiniger is dan bij 100 in 5 dit ivm eigenschappen van de benzinemotor / smoorverliezen / optimale koppel

maar je zult dit proefondervindelijk moeten vaststellen denk ik .....

90 in 5 kan de motor wel doen maar de termische belasting is dan veel hoger en daarom is het misschien verstandiger om terug te gaan naar 4.

bij 110 in 5 is dat een ander verhaal, maar ja, 110 met een sleurhut dat mag volgens mij nergens...om over het verbruik nog maar te zwijgen....

D.Fabel

Een kennis van mij rijdt met een 855 2,5 10 klepper, als hij met z'n caravan van ongeveer 1350 kg rijdt.  Als hij dan 100 rijdt, haalt hij ongeveer 1 op 6  :'( :'( :'(en dit gewoon op benzine.

arjen

De mijne (2,5 20 klepper)schakelt vanzelf(automaat) en zuipt inderdaad ook vreselijk samen met de sleurhut.  Op gas zo rond de 1 op 5,5, op benzine 1 op 6,5  :-\

hendrik

met mijn t5 en caravan van 1300 kg rij ik 2 maal per jaar naar zuid spanje. ik rij altijd in de 4 op cruise control en als ik op de boordcomp. kijk gebruikt hij minder dan in de 5. de motor moet toeren maken en niet trekken. het rijdt veel prettiger het gebruik is bij een gemidd. snelheid van ongeveer 100 km. 1 op 7

M.Mulder

Beste mede-roffelaars.

Bedankt voor jullie reacties.

Uit voorgaande reacties heb ik de indruk dat je het beste in de vier kunt rijden.

Voor de motor is het natuurlijk beter en het schijnt zelfs zuiniger te zijn dan wanneer ik in de vijf te blijven rijden.

Toch ben ik hier verbaasd over. Wanneer een motor meer toeren maakt (in de vier dus ), lust hij (of is het zij?) toch meer benzine?  ::)

Bij dit verhaal moet ik ook denken aan het rijden in bergachtig gebied. Hier komt het vaak voor dat bestuurders verzuimen op tijd (of helemaal niet!) terug te schakelen. Gevolg kokende motor.  :'(

Misschien dat een "ervaringsdeskundige" technische uiteenzetting en/of advies kan geven?

Vriendelijke groet,

M.Mulder
Volvo 240 D estate / Volvo 850 estate / C30 1.8F Heden: V70 2.4 T / C70 2.0 T. / 2.5 T

PJ-T5R

Citeer
90 in 5 kan de motor wel doen maar de termische belasting is dan veel hoger en daarom is het misschien verstandiger om terug te gaan naar 4.
Is dat wel zo? In mijn vorige auto, een 745 turbo intercooler, zat een olie temperatuur meter. Als ik met mijn combinatie 95 km/h reed in de 5e versnelling, was de olietemperatuur 15 graden lager dan als ik in de 4e versnelling reed.
Stof tot nadenken?
Citeermaar ja, 110 met een sleurhut dat mag volgens mij nergens...
Viva la France........130 km/h
;D

Nu heb ik een automaat. zolang de weg vlak is, staat ie gewoon in D, weinig toeren en trekkracht zat. Als het iets heuvel op gaat zet ik hem het liefst zelf al van te voren in z'n 3.
Verbruik 1 op 7. Ik rij ongeveer 110 km/h, indien mogelijk.

PJ

s70

dit laatste kan ik bevestigen met automaat tijdig ( terugschakelen )
sinds kort start ik in l (2)  ik voel minder slip in de automaat , auto maakt meer toeren en zie op de boordcomputer 25 lit  ipv 50 lit  bij het optrekken
sleurhut ook 1350 kg

groetjes Daniel