Nwe accu, terugval stationair toerental

Gestart door Jak, 17-09-2006 17:05:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jak

Hallo,

Sinds er een nwe accu in mn 850 10V zit van 70 Ah (oude was op, type 55 Ah denk ik), valt het toerental naar 500 tpm terug als ik t gas loslaat :eusa_doh: Even later klimt het langzaam naar 850 tpm.

Waarom een zwaardere accu? Ik vergeet de binnen lampjes wel eens als de kids die aandoen, en na drie keer lege accu dacht hupla, beetje meer kan geen kwaad. Ja en de lichtjes check ik tegenwoordig

Zou hij nog niet goed bijgeladen zijn ? Na een uurtje rijden was het niet beter, na korte stukjes 4000 rpm rijden blijft de terugval bij stationair bij 600 tpm, daarna klimt het toerental traag terug naar 850 tpm.

Wat zou er aan de hand zijn ? Meer bijladen ? Accy te zwaar, dynamo te licht ?
Geduld hebben ?

Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

thuur

Lijkt me toeval. Reinig je gasklep en stationairregelaar maar eens, zoals voorgeschreven op dit forum ;)


Gr 8)

Jak

Met alle respect ik betwijfel het hoor. Echt precies op hetzelfde moment ?

Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

thuur

Citaat van: Jak op 17-09-2006 17:42:08
Met alle respect ik betwijfel het hoor. Echt precies op hetzelfde moment ?

Jak

Dat is de definitie van toeval ;D

Zonder flauwekul, een accu die je nieuw koopt is opgeladen (anders zou je niet kunnen starten). Na het starten zou je met een kwartiertje rijden (stationair laadt de accu bijna niet op) deze weer vol hebben. Mocht de accu echt leeg zijn geweest dan is een ritje van zo'n 3 kwartier voldoende om deze weer vol te krijgen.

De dynamo heeft ook een maximum wat ie aan stroom kan leveren en dat zal nooit meer vermogen wegpakken dan b.v. een airco-pomp. En dan nog: ik ken een 850 met DeltaMil airco waarvan de computer niet op de hoogte is wanneer de pomp wordt ingeschakeld. Je ziet de motor inkakken naar 600 toeren op het moment dat deze wordt ingeschakeld, maar de computer weet dat binnen 2 seconden weer terug te regelen (middels de stappenmotor) naar een strakke 850 toeren.


Zo iets beter onderbouwd?


Gr ;)

VolvoSpecialist

Gewoon het gasklephuis reinigen zoals thuur schrijft, dan is het probleem vrijwel zeker over.

Ik denk dat de accu langere tijd los heeft gelegen en daardoor zijn "ingeleerde afstelling" is vergeten, als je hem langere tijd stationair laat lopen regelt hij waarschijnlijk weer bij, maar het gasklephuis reinigen is het beste.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

thuur

Citaat van: VolvoSpecialist op 17-09-2006 23:45:50
Gewoon het gasklephuis reinigen zoals thuur schrijft, dan is het probleem vrijwel zeker over.

En de stationairregelaar (stappenmotor, CIS klep), Ben ;)


Gr 8)

Jak

Dag thuur,

Dus het is de dynamo om het even hoeveel Ah er aan hangt te laden.  :eusa_think:

Je refereert aan een link op het forum. Heb je de link misschien voor me? Zoeken op gasklep levert nog niet het juiste resultaat. Er wordt ook heel veel "gereinigd", maar de gasklep zie ik over t hoofd

Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

thuur

Citaat van: Jak op 18-09-2006 22:37:29
Dag thuur,

Dus het is de dynamo om het even hoeveel Ah er aan hangt te laden. :eusa_think:

Je refereert aan een link op het forum. Heb je de link misschien voor me? Zoeken op gasklep levert nog niet het juiste resultaat. Er wordt ook heel veel "gereinigd", maar de gasklep zie ik over t hoofd

Jak

Een accu mag een bepaalde maximumlaadstroom trekken en zeker trekt een zwaardere accu meer dan een lichte. Maar 70Ah is niet zo extreem dat je dynamo het overdreven zwaar krijgt.

Gasklep reinigen kan op 2 manieren, je haalt hem los (wel nieuwe pakking halen) of laat hem zitten. Verder veel met remmenreiniger en een oude doek goed boenen. Haal de zwarte aanslag weg en vergeet de 2 gaatjes net voor de klep niet (wellicht even doorprikken met een naald nadat je de slangetjes hebt losgenomen). Let op dat je geen troep achterlaat, dat wordt je motor in gezogen. Remmenreiniger zelf brandt prima ;)


Gr 8)

Jak

Bedankt voor de aanwijzingen. Zelfs met twee linkerhanden en een schietgebedje   :eusa_pray: klinkt dat nog te doen

He, maar wat me opviel, na en dag of twee stilstaan is het probleem min of meer verholpen. Dwz, de terugval is bijna verdwenen. Ook toeval ? Ik snap t niet  :eusa_wall:


Kaj

Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Enno

grapjas ;)

is het niet zo...accu er af.......

auto begint weer met schone lei...terug op basis instellingen ....alles gereset......dus ook stationair toerental is van slag...

Paar 100 KM later is alles weer normaal....


Jak

#10
Mooie auto he   :eusa_clap:

Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Volvo 850 Eindhoven

Citaat van: Enno op 27-09-2006 15:25:50
grapjas ;)

is het niet zo...accu er af.......

auto begint weer met schone lei...terug op basis instellingen ....alles gereset......dus ook stationair toerental is van slag...

Paar 100 KM later is alles weer normaal....



is dit zo heb namelijk vandaag mijn accu los gekoppelt om mijn claxon te repareren. en weer aangesloten en nu heb ik dit voorgaande probleem ook.

heb hier echter niet de oplossing bij zien staan
Volvo S70R (silver snail) geexporteerd naar Duitsland
hier voor een BMW f650GS 800cc special edition in de plaats gekomen.

Jak

Hi
Geen idee, het ging vanzelf over.
Zelfde euvel laatst weer gehad, ging ook vanzelf over

Sterk spul he  :eusa_think:

Jak


PS: een reset van de ODBI of II kan helpen
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Volvo 850 Eindhoven

reset van de odbI zal vast wel ergens wat over op het forum staan zal me er eens in verdiepen bedankt voor je reactie ;D
Volvo S70R (silver snail) geexporteerd naar Duitsland
hier voor een BMW f650GS 800cc special edition in de plaats gekomen.