Waas op achteruitkijkspiegel

Gestart door The Saint, 02-05-2007 07:25:48

Vorige topic - Volgende topic

The Saint

In mijn C70 uit 1998 zit een achteruitkijkspiegel met een knopje onderaan. Dat knopje schijnt bedoeld te zijn om verblinding automatisch of niet automatisch te laten gebeuren.

De eerste weken na aankoop (de wagen had een jaar stil gestaan) was er niets bijzonders aan te zien, alhoewel ik het automatisch verblinden niet heb getest. Nu zit er sinds een paar dagen op de bovenste helft van het spiegeloppervlak een waas. De onderlijn van de waas verandert constant heel langzaam van vorm. De waas blijft wel zitten.

Niet dat het een ramp is, maar ik zou die waas wel weg willen hebben. Iemand een idee of dat gaat lukken en hoe dat zou moeten?? (Zoekfunctie leverde niets op, dus ik vrees dat dit niet vaak voorkomt???)

No shirt no shoes, no pinball

viking_in_shorts

Lijkt het op "bloeden" van de spiegel ?

Ben

Wat gebeurt er als de spiegel warm wordt? Het zou vocht kunnen zijn.

pwassink

Of delaminatie van de laag met vloeibare kristallen die de nacht-demping verzorgen ?

Delaminatie, het loslaten van lagen die op elkaar bevestigd zijn ..

Veel van deze spiegels dimmen gelijk bijv een automatische laskap die helder is normaal
en zodra je gaat lassen ineens donker worden .. (vaak fractie te laat maar dat terzijde)

Dit gebeurt middels LCD techniek en dus vloeibare kristallen die met een stroompje
dan "op zwart" of niet doorlatend worden gezet..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

The Saint

Bloeden?, zo zou je het denk ik kunnen noemen ja. Het is overigens niet weg te halen want het zit binnenin. Je krijgt het met een doekje ofzo niet weg.

Delaminatie? Kweenie wat ik me daar in dit geval precies bij moet voorstellen, maar het zou kunnen.

De onderste helft van de spiegel blijft goed, en de 'grens' van de waas verandert dus constant heel langzaam. Het is een overigens een kleurloze waas, een soort mist.

Het knopje ingedrukt of niet maakt geen verschil. Ook de temperatuur lijkt niet van invloed, al heb ik dit niet voor hele lange tijd getest. Ik merk dus wel dat de 'grens' wijzigt, maar ik weet niet of het bij bepaalde omstandigheden meer of minder is.

Ik zal proberen of ik het kan fotograferen om het duidelijk te maken. (Ben niet bepaald goed met een camera..)

Alvast bedankt voor jullie meedenken/reacties  :D
No shirt no shoes, no pinball

viking_in_shorts

Ik heb 2 verschillende verhalen gelezen:

Ten eerste het "leegbloeden" van de spiegel, wat op te lossen was met een nieuwe spiegel. Volgens mij was het ook zo dat de spiegel van een V70 goedkoper is terwijl hij gewoon past. Zal proberen er wat meer info over te zoeken.

Ten tweede een horizontale lijn in de spiegel waarbij ook een deel elektronika vervangen moest worden. Zal eens gaan zoeken of ik van beide verhalen nog wat kan vinden.

Laserblue

Citaat van: viking_in_shorts op 02-05-2007 14:07:34
Ik heb 2 verschillende verhalen gelezen:

Ten eerste het "leegbloeden" van de spiegel, wat op te lossen was met een nieuwe spiegel. Volgens mij was het ook zo dat de spiegel van een V70 goedkoper is terwijl hij gewoon past. Zal proberen er wat meer info over te zoeken.

Ten tweede een horizontale lijn in de spiegel waarbij ook een deel elektronika vervangen moest worden. Zal eens gaan zoeken of ik van beide verhalen nog wat kan vinden.

Ik heb inderdaad geen zelfdimmende binnenspiegel, is ook vaag dat de ene X70 het wel heeft en de andere (nieuwere) niet ???
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

viking_in_shorts

Ok, toegegeven: dit draadje is een beetje oud. Wilde alleen toch nog reageren met een draadje wat ik zojuist op swedespeed vond:

http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=80046&postid=793878#793878
Citeer
I ended up just replacing the mirror with the factory replacement. The good news is that because of this forum i bought the S-70 mirror kit (#9464006), which according to the dealer and Volvo would not work with my C70, for $65 from FGGroton and saved some money. My dealer wanted more than $200! The mirror is IDENTICAL.

THANKS.